[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Hoe om te gaan met slecht-nieuws gesprekken. Of ouders die hun kind anders zien dan jij?

Moderator: miekiemousie

Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor purple_teacup op 14 jan 2010, 14:52

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op het Pabo forum, en ik wilde hier mijn entree maken met een vervelend probleem.

Ik ben bezig met mijn Lio stage, dit is mijn tweede week. Ik loop stage op een protestants-christelijke basisschool, in groep 5. Voor godsdienst gebruiken wij de Kind Op Maandag. Nu stonden er voor deze week twee verhalen over Jezus die kwade geesten uitdrijft bij mensen. Ik heb deze verhalen verteld, en heb daarbij verteld dat de mensen in het verhaal last hadden van kwade geesten in hun hoofd, en dat Jezus deze heeft weggedaan. Verder heb ik genoemd dat er goede geesten bestaan die bij God horen, en kwade geesten die bij de duivel horen. Ook heb ik gezegd dat wij die geesten niet zien en er geen last van hebben, maar dat ze wel bestaan.

Nu word ik net gebeld door de directeur, die mij vertelde dat er twee hele boze ouders naar hem toe zijn gekomen, omdat hun kind 's nachts niet kon slapen door mijn vertelling. Ik ben hier heel erg van geschrokken. Maandag wil de directeur een gesprek met mij voeren, waarin we bespreken hoe ik de verhalen beter kan vertellen. De school heeft namelijk als visie om het christelijk geloof heel positief naar de kinderen te brengen, en daarbij nauwelijks te praten over de duivel.

Waarom ik het verhaal zo vertelde? Ik wilde de waarheid niet verdraaien. Ik had het wel subtieler kunnen vertellen, dat beken ik meteen, maar zoals het in de methode stond ("Deze mensen waren heel boos"), dat slaat toch nergens op?

Maar nu is de grote vraag: hebben jullie tips voor mij hoe ik deze ouders het beste kan benaderen om het weer 'goed te maken'? Ik zat zelf te denken aan het schrijven van een excuusbrief. Maar waarschijnlijk willen ze op school met me praten. Kunnen jullie mij adviseren hoe ik mij hierin het beste kan opstellen, en wat ik wel en vooral niet moet zeggen?

Alvast erg bedankt. :)
Groetjes.
Lio in groep 5, van januari tot juni 2010.
purple_teacup
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 14 jan 2010, 14:36
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor bovenbouwjuf op 14 jan 2010, 16:31

Ik volg via de site kind op maandag welke verhalen mijn kind te horen krijgt op school en ik verbaasde mij ook over de uitleg die kind op maandag geeft aan deze verhalen. Ik vind ook dat je gewoon eerlijk en open moet zijn tegenover kinderen hoe het zit. Ik leg bij deze verhalen dan ook direct uit dat satan een gevallen engel is (geen geest dus!) en met hem 1/3 van de engelen mee zijn gegaan na de ruzie in de hemel. Ik leg ook uit dat de mens boven de engel staat en dat we daarom niet bang hoeven te zijn voor satan (die slechts een engel is en dus geen 2e god) Zo ben je bijbelgetrouw bezig zonder kinderen angst aan te praten.

Ik denk dat het gewoon heel slecht uitkwam dat jij precies deze week deze verhalen moest vertellen en dat jij je best hebt gedaan en je geen blaam treft. De vaste leerkracht van de klas had je op weg moeten helpen bij zulke gevoelige verhalen. Zie het als leermoment en zeker niet als falen. Als de school van mening is het geloof positief te brengen, moeten ze hun methode hierop aanpassen. Ze kunnen niet van stagiaires verwachten dat die deze wandelgangenafspraken weet!


edit:
Ik werk sinds enkele weken op een vrij streng christelijke school (inval) en kreeg dus vandaag te horen van een andere leerkracht dat ik een fout liedje (sprookje) aan had geleerd bij muziekles en ik hier problemen mee zou krijgen met ouders. Ik zit hier net zo goed mee in mijn maag, al vind ik dat ik als invaller dit gewoon niet had kunnen weten en ik me daar met gemak achter kan verschuilen. Komen er ouders, dan zeg ik: sorry, dat wist ik niet. Klaar.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor purple_teacup op 14 jan 2010, 16:46

Dank je wel voor je reactie!
En wat leuk dat je meeleest met de methode om te lezen wat je kinderen te horen krijgen!
De uitleg die jij eraan geeft, klinkt heel goed. :) "Gevallen (of slechte) engel" klinkt ook beter dan "geest", want daarbij denken kinderen vaak meteen aan spoken. Nadat ik hierover een gesprek heb gehad op school volgende, zal ik misschien dit aan de kinderen vertellen als aanvulling op mijn verhaal, om het zo af te sluiten. Deze versie van het verhaal is waarschijnlijk ook nieuw voor ze.

Ik zie dat jij ook problemen kreeg na het aanleren van een 'fout' liedje. Irritant he, dat je daar zo op moet letten, vooral bij de wat strengere christelijke scholen. Maar goed, alle scholen hebben zo hun regels daarin.

Bedankt! :D
Lio in groep 5, van januari tot juni 2010.
purple_teacup
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 14 jan 2010, 14:36
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor Fransje op 14 jan 2010, 20:03

Ik vond die verhalen ook heftig en heb de verhalen ook zelf aangepast. Maar ik vind ook dat de vaste leerkracht je had moeten helpen.
Verder vind ik dat je geen excuusbrief moet schrijven. Vertel de ouders gewoon wat je hier ook noemde. Ik neem aan dat de ouders daar dan ook wel genoegen meenemen.
Wij hebben ook zo onze regels, maar je kunt niet verwachten dat een invaller of stagiair(e) alle regels weten zonder dat je ze genoemd hebt.
Sinds 1 augustus 2010 directeur op een school met +/- 125 leerlingen, dit jaar ook leerkracht van groep 7/8 en ik volg een opleiding... Kortom druk bezig!
Fransje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 417
Geregistreerd op: 06 nov 2002, 20:37
Groep: 7
Schooltype:
Functie:

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor peter100 op 14 jan 2010, 20:17

Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor moimoi op 14 jan 2010, 21:12

ik heb ooit als stagiaire de film scrooge laten zien met kerst. Ook 2 boze ouders - kinderen waren bang 's nachts (gr 6 en t was nog wel de disney versie...)
Wat ik gedaan heb? Netjes luisteren naar de ouders, niet in de verdediging gaan en hun begrijpen. Klaar...

Je kunt eerlijk zeggen dat je de handleiding volgde en dat je de volgende keer rekening zal houden met spannende elementen.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor bovenbouwjuf op 14 jan 2010, 21:24

Ik vind het zelf ook wel dubbel hoor. De ene keer ben ik zelf de ouder die bij de juf op de stoep staat (toen met die mandala's) en deze keer kan ik ouders verwachten om een grappig liedje waar sprookjes elementen in voor komen. Terwijl ik zelf dus sprookjes geweldig vind en helemaal niet verboden volgens mijn geloof.
Ik vond het fijn dat de juf mij serieus nam met die mandala's, dus zal ik deze ouders ook serieus gaan nemen en inderdaad luisteren en niet aanvallen. Klaar.

Hihi, die scrooge heb ik met kerst inderdaad maar niet laten zien. Ik heb thuis de muppetshowversie ;)
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor Anita op 14 jan 2010, 21:42

Ik heb het pas ook gehad met de film 'heksen' nav het boek van Roald Dahl... Echt wel vijf kinderen die slecht hadden geslapen... Ik heb mijn excuses aangeboden naar ouders en kinderen en uitgelegd dat ik er zelf vroeger ook naar gekeken heb en dat ik hem juist leuk vond. Maar dat ik de volgende keer van tevoren beter zal bedenken of er misschien kinderen zijn die het eng zullen vinden.

Maak een praatje met de ouders, leg het uit en meer kun je er niet aan doen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor purple_teacup op 14 jan 2010, 22:02

Hoi iedereen,

Ik ben heel blij met jullie reacties op mijn verhaal. :) Ik zit er behoorlijk mee in mijn maag, maar ik zie het nu wel goed komen.
Ik zal de ouders mijn standpunt duidelijk uitleggen, en serieus luisteren naar hun verhaal. En natuurlijk zeggen dat het absoluut niet mijn bedoeling was om kinderen af te schrikken, en dat ik in het vervolg beter rekening zal houden met het praten over dit soort onderwerpen.
Dank jullie wel. :)
Ik zal maandag weer een berichtje plaatsen om te vertellen hoe het gegaan is.

Het is trouwens wel fijn om te weten dat dit soort dingen vaker voorkomen. Ouders die bij je komen, daar schrik je volgens mij al gauw even van. Maar ik denk (en hoop) dat je met de meeste ouders prima door 1 deur kan, door hun kant van het verhaal serieus te nemen.

xx
Lio in groep 5, van januari tot juni 2010.
purple_teacup
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 14 jan 2010, 14:36
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor Anita op 14 jan 2010, 22:39

Dat denk ik zeker ja. En jij hebt nu de pech dat dit gebeurd is terwijl ouders jou nog niet kennen, en jij ouders nog niet kent. Als het over een maand was geweest zou het allemaal al heel anders overkomen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor Geoffrey op 15 jan 2010, 07:12

Ik denk ook dat je het gesprek zo snel mogelijk in de richting van een probleemoplossend gesprek moet sturen. Er zijn in dit geval twee problemen: ten eerste zijn die ouders gekrenkt omdat je kennelijk iets verteld hebt wat niet past in wat zij hun kinderen mee willen geven. Daarbij kun je aangeven dat je niet op de hoogte was van de afspraken hierover, dat je het heel vervelend vindt dat hun kinderen hier moeite mee hadden en dat je al met de directeur afspraken gemaakt over hoe je hier in het vervolg beter mee om kunt gaan. Bedank de ouders ook hartelijk dat ze hun mening laten horen, want daardoor kun jij jouw onderwijs verbeteren.

Het tweede probleem is natuurlijk dat die twee kinderen kennelijk zó onder de indruk waren dat ze er niet van konden slapen. Hoe gaat het nu met ze? Is het nog nodig om daar nog extra op te letten of zijn ze het voorval alweer vergeten? Als het nodig is, maak samen met de ouders afspraken over hoe jullie de kinderen gaan helpen om er goed mee om te gaan. Maar ik denk dat het voor die kids een minder heikel punt is dan voor die ouders, hoor.

Godsdienst is natuurlijk een lastiger vak om te geven dan rekenen of taal, juist omdat geloven iets heel persoonlijks is en niet gebaseerd is op vaststaande, toetsbare feiten. Zelfs als je op een "school met een etiket" werkt, merk je dat ouders heel verschillend omgaan met de materie. Nu heb jij bijvoorbeeld twee ouders die stampvoeten vanwege een geest, maar je hebt net zo goed twintig tot dertig ouders die er geen enkel probleem van maken. Ik zou dan ook inderdaad even met je coach en de directeur goede afspraken maken over wat zij op dat punt van jou verwachten. Ze kunnen er niet vanuit gaan dat jij zomaar alle ongeschreven regels hierover weet.

Succes!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor bovenbouwjuf op 15 jan 2010, 13:10

Ik had dus vanochtend een moeder in de klas over het liedje.
Ik heb geluisterd, excuus aangeboden en gezegd dat ik het verkeerd ingeschat had. De moeder wilde beginnen over mijn eigen persoonlijke ideeën hierover, maar daarover heb ik gezegd dat die grens bij iedereen ergens anders ligt. Ik de klas heb ik het ook uitgelegd en dat konden de kinderen waarderen. Maar nog voelt het vervelend hoor ...
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor Geoffrey op 15 jan 2010, 13:27

Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor bovenbouwjuf op 15 jan 2010, 16:12

Binnen deze groep (het "reformatorische") wordt volgens mij sterk gekeken naar wat de leerkracht in zijn eigen tijd doet.
Binnen school ben ik een rolmodel voor de kinderen, maar als ik buiten schooltijd bijv naar de bioscoop wil gaan, rare muziek wil luisteren of patat wil kopen op zondag, dan is dat mijn eigen verantwoordelijkheid tegenover God en niet die van de ouders. Ik weet niet wat een school / directie daar trouwens aan eisen aan kan stellen? Is er iemand die dat weet? Of ga ik nu teveel oftopic?
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Net begonnen met Lio en nu al ruzie met ouders! Help!

Berichtdoor moimoi op 15 jan 2010, 16:55

ik kan me niet voorstellen dat directies zich met t prive leven van hun personeel kunnen bemoeien.
Behalve als er dingen gebeuren zoals "samenwonen" en "ongetrouwd zwanger worden".
Toch??
Tenminste, ik herinner me een verhaal waarbij de lerares ontslagen werd omdat ze samenwoonde.
Maar als jij in je vrije tijd naar de bioscoop gaat?
Degene die jou tegenkomt, is daar tenslotte ook geweest...
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Omgaan met ouders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron