door ouder op 08 apr 2011, 00:05
Op de school van mijn kinderen waait een nieuwe wind. Het was een ouderwetse school, waarin docenten ouders als bemoeials en vijanden zagen. Directie en een deel van het team zijn gewisseld. Daarna zijn er twee dingen gedaan:
1. Veel communicatie met ouders opgezet. Voorlichtingsavonden van de directeur, luisteren naar alle grieven, op gang brengen van communicatie van docenten met ouders. Ook onderlinge communicatie binnen het team is opgepakt: docenten wisten van elkaar niet welke lessen ze geven en vonden dat ze zich niet met elkaar mochten bemoeien. Nu komt samenwerking en afstemming in het team op gang om een leerlijn te creeeren. Effect van al die open communicatie is, dat docenten en ouders elkaar hebben leren kennen, oude grieven hebben opgeruimd en samenwerkend optrekken. Het aantal 10minutngesprekken is ook uitgebreid.
2. Veel structuur en strenge regels. Het was een ogenschijnlijk strenge school, maar dat ging om buitenkant-regels. Nu is er stilte in de ochtenden, omdat je elkaar daarmee ruimte geeft voor concentratie. Er zijn afspraken over wanneer je iets mag vragen, omdat daarmee de aandacht van de docent beter wordt verdeeld en adaptief onderwijs zonder afspraken niet mogelijk is. Het team werkt nu aan bijscholing hoe je positief sociaal gedrag beinvloedt. Juist in de kleuterklassen is het onderwijs gericht op het aanleren van sociale regels. In de kleuterklassen is de school strenger geworden. Een pestprotocol heeft de MR afgewezen, omdat het te beperkt is. Wat je niet moet doen is niet zo boeiend. Het gaat om wat je wel moet doen als je een conflictje hebt met een ander kind. En hoe een docent dat begeleidt.
Jongere kinderen zijn opgevoed in dit nieuwe regime en gedragen zich in hogere klassen ook beter dan vroeger gebruikelijk was. Ouders zijn goed geinformeerd over afspraken en vooral wat de school wil bereiken. Als er gecorrigeerd wordt op school is dat constructief bedoeld. Escalaties zijn er veel minder dan vroeger, dus ook veel minder conflicten met onwillige ouders dan vroeger. Kinderen die zich in bijzijn van hun ouders niet gedragen, doen dat op school wel. Ze kunnen blijkbaar heel goed twee verschillende regimes aan, lijken soms een kameleon.
Als re met een kind een probleem is, kan een docent dat met de ouders aanpakken in een 1-2tje. Vaak helpt het enorm als het net zich sluit. Met sommige ouders is dat niet mogelijk (mijn kind doet dat niet, jullie moeten iets aand e adnere kinderen doen). Dan worden de regels in de klas vastgehouden, in de groep besproken. Dat helpt al een groot deel.