[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

Hoe om te gaan met slecht-nieuws gesprekken. Of ouders die hun kind anders zien dan jij?

Moderator: miekiemousie

rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

Berichtdoor Net-juf op 03 maart 2008, 16:51

Hallo
Voor school ben ik bezig met een onderzoek naar de rol van ouders bij het corrigeren (straffen) van het jonge kind.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover en misschien wel verhalen uit eigen ervaring.

Als iemand een tip heeft waar ik literatuur over dit onderwerp kan vinden hoor ik dat heel graag!

Groetjes Martine
Net-juf
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 16 feb 2007, 17:58
Groep: 1
PABO jaar: 0
Functie:

Re: rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

Berichtdoor moimoi op 03 maart 2008, 18:41

kun je iets specifieker zijn, wil best meedenken, maar snap t denk ik niet helemaal..
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

Berichtdoor Net-juf op 03 maart 2008, 19:15

ik bedoel dat als je als leerkracht een kind in je klas corrigeert, wat is daar dan de rol van de ouders in.
Net-juf
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 16 feb 2007, 17:58
Groep: 1
PABO jaar: 0
Functie:

Re: rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

Berichtdoor klaartje op 03 maart 2008, 23:14

Wat het eerste in me opkomt is dit: als ik een kind op school corrigeer is dat iets van school en hoeft de ouder hier thuis niets mee te doen. Omgekeerd gebeurt dat ook niet. Ik vertel dit ook lang niet altijd tegen ouders. Een kind een keer moeten corrigeren is zo'n punt niet vind ik.
Als het gedrag van een kind echter problematisch is, dan is een gesprek met ouders natuurlijk noodzakelijk om samen te bekijken wat e.v. de oorzaak is en hoe hier, zowel thuis als op school, op ingespeeld en mee omgegaan kan worden.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Re: rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

Berichtdoor Swinta op 04 maart 2008, 14:28

Ik vind (als ouder) wel dat als er gepest wordt dat de ouders van beide partijen dit ook te weten moeten komen.
Zo is mijn zoon een keer geschopt in zijn kruis, zijn piemel was echt kapot! Ik had de moeder gebeld om dit te bespreken maar zij wist dus
nergens van! Zowel zij als ik vonden dit niet kunnen. De uitleg van juf was: 'dat zal wel bij een invaller zijn geweest'
Volgens mijn zoon was dit niet het geval, maar bewijs dat maar eens als ouder!

Daarnaast vind ik ook, dat als mijn kids straf krijgen op school, dat ik als ouder daar niet in ga mengen. Of het moet echt te bont worden,
dan kan je altijd nog naar school toe stappen. Soms zeggen ze wel waarom ze moeten nablijven en waren ze het er niet mee eens. Maar
dan zeg ik ook dat ze het daar dan zelf naar gemaakt hebben.
3 september begint school! Ik heb er zin in! :)
Swinta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 104
Geregistreerd op: 12 nov 2007, 15:59
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 8
Schooltype:
PABO jaar: 1

Re: rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

Berichtdoor Esther1975 op 04 maart 2008, 19:09

Wanneer een kind straf krijgt van mij vertel ik dat niet altijd aan de ouder, de meeste ouders kennen hun kinderen goed genoeg. Wanneer het een kind betreft dat nooit straf krijgt vertel ik het meestal wel aan de ouder, gewoon om even uit te leggen waarom.

Soms blijkt dat het kind thuis ook nog eens straf krijgt, als ik dat weet dan ben ik erg voorzichtig in het melden naar de ouders, het kind merkt daar niets van want dat heeft tenslotte al straf gehad maar als ik er wel met de ouders over praat dan geef ik ook heel duidelijk aan dat het met mijn straf opgelost is en dat het kind thuis geen straf meer hoeft te krijgen.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, anders hoor ik het graag.
Avatar gebruiker
Esther1975
PABOforum Peuter
 
Berichten: 186
Geregistreerd op: 13 feb 2008, 21:12
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

Berichtdoor Net-juf op 04 maart 2008, 19:32

iedereen voor nu in ieder geval bedankt voor de reacties!
ook fijn dat er een ouder reageert!
Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom.
Net-juf
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 16 feb 2007, 17:58
Groep: 1
PABO jaar: 0
Functie:

Re: rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

Berichtdoor Robje op 04 maart 2008, 20:47

Eigenlijk is het heel makkelijk; ik ben verantwoordelijk voor het gebeuren in de klas en daar handel ik naar. Corrigeren hoort daar bij, net als stimuleren en motiveren. Deze zaken ga ik natuurlijk niet met alle ouders constant overleggen, daar heb ik de tijd niet voor. Mocht het echter voorkomen dat mijn corrigeren, stimuleren of motiveren niet het gewenste effect heeft, dan zal ik hier met een ouder over spreken. Zij zijn immers primaire opvoeder en in die hoedanigheid heben ze een grote invloed op de normen, waarden en het gedrag van hun kind. Soms is het mogelijk om op één lijn te komen en het kind daardoor efficiënt te begeleiden, maar in principe vaar ik mijn koers. ik kan me niet aansluiten bij 26 verschillende visies van opvoeden, al vinden sommige ouders dat vooral hun kind centraal staat.
Overigens vinden ouders het ook wel eens heel prettig om met me te praten over hun kind omdat ze zelf ook wel eens tegen problemen -bij o.a. corrigeren- oplopen. Zo kom je samen tot een eenduidige benadering van het kind waar je als "prof" soms redelijk sturend in kunt zijn.

Het gevalletje pesten vind ik overigens wel een beetje off-topic...
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

Berichtdoor moimoi op 04 maart 2008, 21:22

mijn ervaring is dat als je eerlijk naar ouders bent over corrigeren, en eerlijk bent naar kinderen toe met je corrigeren, dan kweek je alleen maar goodwill bij ouders. Bij "ernstige" overtredingen en dus correcties in de vorm van strafwerk of binnenblijven in de pauze, wordt bij ons op school de ouders gebeld. Niet om te klikken of om hem/haar verder te straffen, maar we vertellen wat er gebeurd is zodat het kind niet thuis komt met een ander verhaal. Ouders ervaren dat als heel prettig en ik kan heel zeker en eerlijk zeggen dat hierdoor ouders de leerkracht begrijpen. We hebben best een aantal potentiele agressieve ouders op school, maar hierdoor ondervangen we dat omdat de ouders de goede versie eerder weten dan de versie waarmee het kind thuis komt.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

Berichtdoor ouder op 08 apr 2011, 00:05

Op de school van mijn kinderen waait een nieuwe wind. Het was een ouderwetse school, waarin docenten ouders als bemoeials en vijanden zagen. Directie en een deel van het team zijn gewisseld. Daarna zijn er twee dingen gedaan:
1. Veel communicatie met ouders opgezet. Voorlichtingsavonden van de directeur, luisteren naar alle grieven, op gang brengen van communicatie van docenten met ouders. Ook onderlinge communicatie binnen het team is opgepakt: docenten wisten van elkaar niet welke lessen ze geven en vonden dat ze zich niet met elkaar mochten bemoeien. Nu komt samenwerking en afstemming in het team op gang om een leerlijn te creeeren. Effect van al die open communicatie is, dat docenten en ouders elkaar hebben leren kennen, oude grieven hebben opgeruimd en samenwerkend optrekken. Het aantal 10minutngesprekken is ook uitgebreid.
2. Veel structuur en strenge regels. Het was een ogenschijnlijk strenge school, maar dat ging om buitenkant-regels. Nu is er stilte in de ochtenden, omdat je elkaar daarmee ruimte geeft voor concentratie. Er zijn afspraken over wanneer je iets mag vragen, omdat daarmee de aandacht van de docent beter wordt verdeeld en adaptief onderwijs zonder afspraken niet mogelijk is. Het team werkt nu aan bijscholing hoe je positief sociaal gedrag beinvloedt. Juist in de kleuterklassen is het onderwijs gericht op het aanleren van sociale regels. In de kleuterklassen is de school strenger geworden. Een pestprotocol heeft de MR afgewezen, omdat het te beperkt is. Wat je niet moet doen is niet zo boeiend. Het gaat om wat je wel moet doen als je een conflictje hebt met een ander kind. En hoe een docent dat begeleidt.

Jongere kinderen zijn opgevoed in dit nieuwe regime en gedragen zich in hogere klassen ook beter dan vroeger gebruikelijk was. Ouders zijn goed geinformeerd over afspraken en vooral wat de school wil bereiken. Als er gecorrigeerd wordt op school is dat constructief bedoeld. Escalaties zijn er veel minder dan vroeger, dus ook veel minder conflicten met onwillige ouders dan vroeger. Kinderen die zich in bijzijn van hun ouders niet gedragen, doen dat op school wel. Ze kunnen blijkbaar heel goed twee verschillende regimes aan, lijken soms een kameleon.
Als re met een kind een probleem is, kan een docent dat met de ouders aanpakken in een 1-2tje. Vaak helpt het enorm als het net zich sluit. Met sommige ouders is dat niet mogelijk (mijn kind doet dat niet, jullie moeten iets aand e adnere kinderen doen). Dan worden de regels in de klas vastgehouden, in de groep besproken. Dat helpt al een groot deel.
ouder
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 30 sep 2009, 14:37
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: rol van ouders bij het corrigeren van kinderen

Berichtdoor Joke op 08 apr 2011, 09:32

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Omgaan met ouders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron