door juf_anke op 19 mei 2011, 13:26
Hier staan ook een heleboel tussendoortjes:
O.a.:
Opsporing verzocht
Vertel dat een kind uit de klas zoek is geraakt, bijv. in een winkel. De kinderen moeten de politie nu een nauwkeurige beschrijving van dat kind geven. Alle kinderen in de klas mogen elkaar goed bekijken. Dan sluiten ze de ogen. De leerkracht tikt één kind aan dat de klas verlaat. De kinderen mogen weer kijken. De leerkracht speelt nu de politie en stelt vragen: Hoe heet het verdwenen kind? Wat voor kleur trui heeft het aan? Wat voor schoenen? Draagt het een bril? Draagt het oorbellen? Hoe groot is het kind? etc. Als het kind goed genoeg beschreven is, mag het weer binnenkomen. Wat klopte en wat niet?
Wie is het?
Eén kind mag voor de klas komen staan en neemt een ander kind uit de klas in gedachten. De kinderen in de klas gaan achter hun stoel staan. Ze mogen vragen stellen die met ja en nee beantwoord kunnen worden, bijv. is het een jongen? Heeft hij een bril? Kinderen die niet binnen de beschrijving passen, gaan zitten, maar mogen nog wel mee blijven doen met het stellen van vragen. Uiteindelijk blijft er één kind over, dat het kind wat voor de klas staat in gedachten had.
Een geheimzinnige kwaal...
Twee kinderen gaan de klas uit, zij zijn de psychiaters en komen straks de klas in om vragen aan de groep te stellen.
De groep spreekt een kwaal af, bijv. bij elk antwoord krab je aan je neus, in elk antwoord verwerk je een kleur, je geeft geen antwoord op de vraag die je gesteld wordt, maar op de vraag die voorafgaand aan jouw vraag gesteld wordt, in elk antwoord verwerk je een naam etc.
De kinderen komen de klas in en stellen vragen (mogen overal over gaan). De kinderen antwoorden met hun kwaal. Kunnen de psychiaters de kwaal ontdekken?
Groetjes, juf Anke
Lesideeën voor de kleutergroep:
Voor groep 3, 4 & 5: