[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 0/1/2/ - Handige en Creatieve tips

Groep 0/1/2/ - Handige en Creatieve tips

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Berichtdoor marjan op 07 maart 2006, 21:48

marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 07 maart 2006, 22:34

Ik heb de topics samengevoegd!!

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype:
Functie:

Berichtdoor Wil21 op 10 maart 2006, 18:43

Juf Nathalie: handige weetjes kun je vinden op http://www.lespakket.net/organisatie.htm
Zelfs de kleinste ster schittert in het donker!
Wil21
PABOforum Peuter
 
Berichten: 162
Geregistreerd op: 28 jul 2005, 10:17
Woonplaats: Lunteren

Berichtdoor Geoffrey op 10 maart 2006, 19:10

Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Berichtdoor lesidee op 04 mei 2007, 08:24

Hier een aantal handige en creatieve links: :D





















lesidee
PABOforum Peuter
 
Berichten: 92
Geregistreerd op: 03 mei 2007, 22:14
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Groep 0/1/2/ - Handige en Creatieve tips

Berichtdoor jufSilvana op 13 aug 2007, 17:36

Ik ben op zoek naar een boek voor kleuters waarin je ideeen krijgt voor filosoie gesprekken. Ik heb wel een boek voor de bovenbouw namelijk filosofie voor kids, maar nu vroeg ik me af of er ook zoiets was voor kleuters???
Avatar gebruiker
jufSilvana
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 30 jul 2007, 13:07
Woonplaats: randstad
Schooltype:

Re: Groep 0/1/2/ - Handige en Creatieve tips

Berichtdoor jans020 op 13 aug 2007, 18:21

Een heel leuk boekje is vanaf 4 jaar is
Klein maar dapper, van Berrie Heezen ( of Heesen) ook heeft hij nog zo'n boekje " de vliegende papa's"
Allebei zijn boekjes vind ik echt een aanrader.
Kinderen reageerden er bij mij echt heel leuk op, het is een boekje met een verhaal met daarnaast een aantal filosofische vragen.
jans020
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 07 maart 2006, 18:42
Groep: 4
PABO jaar: 0

Re: Groep 0/1/2/ - Handige en Creatieve tips

Berichtdoor juf Marjo op 02 okt 2008, 16:14

wie o wie heeft er een idee voor een aantal crea-middagen op school, voor groep 1-4 ?Het gaat om drie middagen en mag 1 uur duren. Ik had zelf het idee iets met kunst te doen, misschien te hoog gegrepen?Ik werk als invaller en heb dit nog niet eerder gedaan. Ik zie hier zoveel praktische tips dus wellicht weten jullie wat leuks?
bedankt alvast Juf Marjo
je bent nooit te oud om te leren
juf Marjo
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 11 feb 2005, 19:43

Re: Groep 0/1/2/ - Handige en Creatieve tips

Berichtdoor lucia op 03 okt 2008, 20:26

Je hebt het ww van praxisbulletin gekregen :D
Ga daar eens lekker snuffelen!
Kunst kan best hoor in die groepen.............
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Groep 0/1/2/ - Handige en Creatieve tips

Berichtdoor drgini op 04 okt 2008, 09:20

Of ballonnen modelleren, vinden ze ook heel leuk. Maar dan moet je wel kleine groepjes hebben... Want het vraagt wel wat begeleiding! En oefening van je zelf, maar als je een zak (goede!) ballonnen in huis haalt, met een leuk oefenboekje, heb je het zo onder de knie... Ik heb het gehaal bij een feestwinkel.

-drgini-
Avatar gebruiker
drgini
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 12 feb 2007, 21:25
Groep: 0
Schooltype:

Re: Groep 0/1/2/ - Handige en Creatieve tips

Berichtdoor juf Marjo op 04 okt 2008, 09:39

Hallo,
Leuk idee, maar het is een groep van 10-12 kinderen dus het moet niet te moeilijk zijn.
bedankt voor jullie reacties!
Juf Marjo
je bent nooit te oud om te leren
juf Marjo
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 11 feb 2005, 19:43

Re: Groep 0/1/2/ - Handige en Creatieve tips

Berichtdoor karenvds1 op 22 dec 2008, 21:12

Hallo,

voor mijn stage bij de 3-jarigen ga ik enkele kindjes helemaal overtrekken op een rol behangpapier.
Ze moeten dan in de spiegel zie en enkele kenmerken beschrijven (ogen, neus, haar,...) om zo hun geichtje te tekenen.
Ik zoek nog een leuke techniek om hun lichaam (de kledij) in te kleuren.
Gewoon verven of plakken vind ik een beetje 'saai' voor zo'n groot oppervlak.
Heeft er iemand nog toffe technieken?


Ik zal ook eens heeeel goed nadenken of ik enkele tips heb :lol:

- bij mij in het klasje legt de juf telkens een plateau op de tafels, daar mogen de kleuters hun tekeningen op leggen. 1 keer per maand ofzo worden de plateau's dan gepoetst.

- stempelen met materialen vanuit het thema is ook altijd leuk (BV bij thema rikki : stempelen met een wortel, ...)

- kleuters vinden het soms moeilijk om het verschil te maken tussen stempelen en wrijven. Als de kleuters moeten stempelen maak ik soms gebruik van een trom : ze moeten dan stempelen op het ritme van de trom. (alleen in het begin : om zo het gevoel te ervaren)

- allemaal verschillende kleuren verf in 1 potje en daar dan een balletje (of ...) in rollen : mengen van kleuren

- en : zonder gesmos kunstwerkjes maken --> PAINT :D
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: Groep 0/1/2/ - Handige en Creatieve tips

Berichtdoor Joke op 28 dec 2008, 00:12

Ik denk dat we nu afwijken van het doel van dit topic.
Het topic is volgens mij bedoeld om echte tips te geven. Do's and don'ts zogezegd.

Maar toch even een idee voor je:
Je kunt de broek eruit knippen en er gekleurd papier (of een stuk behang in leuke kleuren) achter plakken.
Als dat gebeurd is kunnen ze hun trui zelf verven, maar met een trui kun je ook weer dat deel eruit halen en er een andere kleur achter plakken.
In het groot heb ik het nog nooit gedaan, maar op A4-formaat wel, al was dat weer niet met kleuters. Wel een leuk effect.

Omtrekken en verven kost erg veel tijd (en flink wat verf :D ), daar zijn ze voorlopig wel een paar werkuren mee bezig.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 0/1/2/ - Handige en Creatieve tips

Berichtdoor anja83 op 30 dec 2008, 20:53

Ik heb ook nog eens nagedacht over hoe ik praktische zaken in de klas regel, misschien heeft iemand er wat aan:

Verven:
Ik gebruik geen verfpotjes in mijn kleuterklas. Ik heb gewoon de grote verfpotten van Reinders ofzo, leg voor ieder kind een A5-papier neer en doe daar de verf op. Dus het papier is het palet zeg maar. Soms delen ze het met een ander. Werk perfect, het lekt er niet doorheen. En daarna gewoon in de prullenbak doen als ze klaar zijn. Ik vind het beter dan eierdozen, omdat ze daarin niet goed kunnen mengen.
Ik geef groep 2 alleen maar wit, zwart, rood, blauw en geel en stimuleer ze zoveel mogelijk om te mengen. Ik heb A4 papieren met daarop gekleurde ovalen. Bijv. bovenaan rood en blauw, en daaronder een grote paarse. Dan kunnen ze zelf zien wat voor kleuren ze ervoor nodig hebben. Die papieren heb ik gelamineerd, en heb dit gemaakt voor iedere mengkleur. Als we gaan verven hang ik die op. En ik geef de kinderen allemaal een papieren handdoekje of wc-papier om hun kwast aan af te vegen als ze een ander kleurtje nodig hebben.

Magneetstrip en kijkplaten:
Je kan makkelijk zelf magneten maken. Ik heb in mijn schrijfhoek een groot magneetbord van de Ikea, 60x80 cm. Ik hang daar bij ieder thema een andere kijkplaat op. Op de computer maak ik woordjes, lamineren en een stukje zelfklevend magneetstrip erachter. (die knip je van een rol) De kinderen kunnen ze dan ophangen op de plaat. De plaat zelf plastificeer ik met dik plakplastik. Ik gebruik het dikste wat er is, en het is mat. Doordat dat plastik zo dik is, krijg je geen luchtbellen erin of rare vouwen enzo. Omdat de platen meestal vrij groot zijn, vraag ik wel even hulp bij het rechtleggen van het plakplastik. Achter de plaat plak ik ook stukjes magneet, dus zo blijft de plaat aan het magneetbord hangen. Geen geklier met plakband of buddies.
Je kan magneetstrip momenteel bij de Praxis kopen. Het is daar wel vrij duur, meestal bestel ik het via internet, dat scheelt erg veel.
Je platen moeten trouwens niet te dik zijn, want anders kleeft het magneetje niet meer. Engels karton is meestal te dik. Dat is het nadeel. Maar ik gebruik vaak bestaande platen, waar de school niets meer mee doet. Wij hadden van die grote kalenderachtige platen van 'De wereld rond'. Werd niks mee gedaan, dus ben ik het gaan gebruiken voor dit doel. Soms maak ik zelf een kijkplaat, of vind iets op internet en dan laten vergroten bij een copyshop. Kost ook niet zoveel, en dat papier is ook niet te dik.

Foto's in kasten:
Ik hou erg van opgeruimde kasten. Ik heb van ieder ontwikkelingsmateriaal/contructiemateriaal een foto gemaakt (je kan ze ook op het internet vinden) en deze plaatjes op de planken geplakt. Nooit meer een rommel! Zelfs de allerkleinsten kunnen het netjes opbergen.

Kinderen in een mooie rij zetten:
Het komt wel eens voor dat we met de hele school in het gymlokaal zitten, en alle groepen een 'optreden' moeten verzorgen. Bijv. bij de kinderboekenweek, Sinterklaas of kerst. Vroeger stond ik vreselijk te stuntelen met ze, om ze in een mooie rij naast elkaar neer te zetten. De oplossing is heel simpel, en waarschijnlijk achterhaald, maar wel handig: gewoon een streep van krijt op de grond trekken. Je staat er versteld van hoe snel die rij staat!

Planbord: hoeveel kinderen in een hoek?
Een aantal kleuterklassen gebruiken een magnetisch planbord, maar vaak staan er standaard 6 plekken voor een hoek. Je wilt er ook wel eens minder... Mijn collega's maakten van gelamineerd papier vakken om eronder te plakken, bijv. een kaartje dat 4 vakken bedekte, of 3 vakken, noem maar op. Maar 1 collega van mij deed dat een stuk simpeler als je 2 kinderen in een hoek wilt: gewoon het hoekenplaatje naar beneden schuiven over de vakken heen die teveel zijn. Dan zit je niet met zoveel losse kaartjes in allerlei vormen en maten. Voor een oneven aantal gebruik ik een naamkaartje met een wit papiertje erin. Die hang ik dan wel erbij. Het klinkt erg simpel misschien, en waarschijnlijk heb je zoiets van: dat is toch logisch? Maar ja, je kan er maar net even niet aan denken ;)

Punaises:
Ook zoiets: het is echt simpel. Ik heb een bloedhekel aan punaises, en waarom? Omdat ik ze nooit fatsoenlijk uit een prikbord krijg. Veel collega's prikken ze er scheef in, om er toch nog een beetje grip op te hebben. Maar hoe je het wendt of keert: ze zijn niet handig. Ik gebruik ze dan ook niet, maar heb een hele voorraad van die hogere prikdingen, weet even niet hoe ze heten :) Dus een punaise met een handvatje eraan zeg maar, zo'n ding van een centimeter hoog (sorry voor de vage uitleg). Die zijn echt super, en ze zijn nog leuk gekleurd ook en niet saai wit of metaalkleurig.

Dit waren mijn 'tips' voorlopig even. De meeste zal je allemaal wel kennen, en ze zijn niet geweldig briljant, maar wie weet is er iemand die zegt: hee, dat trucje kende ik nog niet! ;)
Groetjes, Anja
anja83
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 04 aug 2008, 23:15
Groep: 12
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Groep 0/1/2/ - Handige en Creatieve tips

Berichtdoor esther2704 op 14 aug 2009, 07:32

Ik vind dit een super topic, dus ga er weer wat meer leven in blazen.

Hier nog 2 tips voor het schilderbord:
- Hang een potlood bij het schilderbord aan een draadje, dan schrijven de kinderen gemakkelijk hun naam erop en hoeven ze niet eerst de hele klas door om een potlood te zoeken of ze proberen het niet met de dikke kwast ...die namen kun je nooit meer lezen haha :?
- Om ervoor te zorgen dat je niet zoveel verf op het schilderbord hebt zitten elke dag: maak een lijst van het papier, dus teken als leerkracht met een leuke kleur stift een extra vak in het papier, alleen hierbinnen mogen ze verven. Dit ziet er ook nog erg leuk uit. Je kunt bijvoorbeeld ook een kronkel maken met de stift etc. (hoop dat jullie het snappen...?)

Om ervoor te zorgen dat kinderen de kasten netjes opruimen:
- Maak een foto van de kast hoe je wilt dat de kast opgeruimd wordt (foto maken met de kinderen werkt het beste) hang deze foto op de kast, of doe hem in een fotolijstje zodat kinderen hem er bij kunnen pakken tijdens het opruimen.
- Plak een plaatje van elk materiaal in de kast, zodat de kinderen het altijd op dezelfde plek terug zullen zetten. Plaatjes kun je vaak vinden op de websites van de educatieve uitgeverijen.


Wie volgt? :D
Schooljaar 2012/2013: groep 1/2
Avatar gebruiker
esther2704
PABOforum Peuter
 
Berichten: 180
Geregistreerd op: 13 jan 2005, 19:47
Woonplaats: Amersfoort
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten