[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen: rekenactiviteit kleutergroep

Algemeen: rekenactiviteit kleutergroep

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Algemeen: rekenactiviteit kleutergroep

Berichtdoor theaterjuf op 01 dec 2007, 11:22

Voor rekenactiviteiten met de hele groep ben ik op zoek naar orginele, verrassende activiteiten. Rekenactiviteiten die je misschien zelf hebt bedacht, of een bewerking van een bestaande activiteit. In ieder geval, een activiteit die echt een succes was in jouw groep.

Wat in mijn groep bijvoorbeeld goed werkte, was het spelen van 'ik zie, ik zie, wat jij niet ziet' aan de hand van vormen, materiaalsoort en eigenschappen van spullen.

En dan heb ik nog een andere vraag: hoe pakken jullie het rekenen in een combinatiegroep 1/2 aan? Altijd een gezamenlijke rekenkring of soms ook apart, in kleine kring? En hoe organiseren jullie dat?

En, nu ik toch bezig ben :) : Wat vinden jullie nu typisch rekenactiviteiten voor groep 1 en wat is juist voor groep 2? Naast richtlijnen uit methodes en dergelijke ben ik benieuwd naar meningen van andere leerkrachten hierover.
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Joke op 01 dec 2007, 11:57

Een groot succes was de activiteit met de verschillende kleuren paddenstoelen van de site van juf Kim.
Het kan natuurlijk in elk thema ingepast worden.
Het komt erop neer dat je de kinderen voor een keuze zet, bij de paddestoelen: welke nieuwe kleur zou jij kiezen
Het is een voorloper van een (staaf)grafiek maken. Elk kind legt een blokje bij zijn voorkeur.
Drie kleuren: drie staven (of torens) met blokjes. Van daaruit kun je o.a. de begrippen meer, minder, evenveel, erbij, eraf aan de orde laten komen. Ik vond hem zelf ook heel speels. Ze bleven geïnteresseerd en oplettend.

Rekenen start ik als kringactiviteit, maar ga daar vaak met een bepaalde groep op door als coöperatieve activiteit of kleine kring activiteit.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor fruity op 01 dec 2007, 16:18

Rekenactiviteit voornamelijk groep 2 voor het aanleren van oneven en even getallen. 1,3,5,7,9 in je hoofd tellen en de even getallen hardop en daarna andersom. Vinden de kinderen erg leuk om te doen. Verder het tellen van voorwerpen, doortellen vanaf 3, wat komt voor/na..., het wegen van verschillende materialen, etc.

Typisch voor groep 1 wat ze moeten beheersen:
Vormen: - vierkant, cirkel, driehoek, rechthoek
Classificeren:- groeperen met concreet materiaal
-seriëren op 1 kenmerk
-groeperen op soortnaam; bijv. alle kleding bij elkaar
Hoeveelheden vergelijken:- aangeven waarvan er veel of weinig zijn (met concreet materiaal)
-concrete voorwerpen tot 10 vergelijken op aantal
-begrippen; meest, minder, evenveel, minder, meer
Tellen:- telliedjes
-tellen tot 10 en terugtellen van 5 naar 0
-rangtelwoorden tot 5
-begrippen eerste, laatste
Meten en wegen:- vanuit het eigen lichaam; wie is groter, kleiner, kleinst, grootst
-verhoudingen; wat is groter een huis of een slak

Typisch voor groep 2 om te beheersen:Vormen:- bol, blokje, dakje, kubus, halve kubus, bouwstenen, paaltje
-mozaïekfiguren naleggen
-reeksen afmaken
-complexe figuren analyseren
Classificeren:- sorteren op grond van 2 eigenschappen
-rangschikken /serieren op meerdere kenmerken
-probleem oplossen van meerdere kenmerken; welke hoort er niet bij
Hoeveelheden vergelijken: - hoeveelheden tot 10 vergelijken op aantal
-leg meer of minder blokjes dan er fiches zijn
-eenvoudige rekenhandelingen met concreet materiaal samenvoegen, verdelen, splitsen
-eenvoudige rekenhandelingen op papier; samenvoegen, verdelen, splitsen
Tellen:- doortellen vanaf een willekeurig punt
-eerste, middelste, laatste
-onzichtbare eenheden tellen
-bewust maken van het verschijnsel constantie (hoeveelheden blijven gelijk als je er niets aan toegevoegd, ook al leg je ze steeds anders neer)
Meten en wegen:- lengte en gewicht schatten
-meten met een zelf gekozen maat
-meten met een standaard maat
Schooljaar 2016-2017 start ik pas na de voorjaarsvakantie (verlof) als 'hip-hopper' in de school voor 2 dagen (begeleiding aan verschillende kinderen geven)
fruity
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 287
Geregistreerd op: 16 mei 2007, 11:33
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Juf__mama op 01 dec 2007, 18:41

@ Joke

Die activiteit klinkt leuk. Waar ken ik die activiteit vinden?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Joke op 02 dec 2007, 00:58

Ik heb voor je gezocht, maar kan hem helaas niet vinden. JufKim heeft haar website helemaal 'opgeschoond'.
Het gaat er om dat de kabouters hun paddenstoelen zat zijn, altijd maar rood met witte stippen.
Ze gaan de paddenstoelen in drie verschillende kleuren verven en elke kabouter mag kiezen welke kleur hij het mooiste vindt: lila, groen of geel (geloof ik).
Ik had op grote bouwblokken die paddenstoelen nagemaakt.
Elke kabouter krijgt een blokje en legt hem (om de beurt) bij de paddenstoel van zijn keuze.
(Ik had blokjes die op elkaar geklemd konden worden.) Met de torens bij de paddenstoelen ga je dan allerlei opdrachten bedenken. Welke kleur vinden de meeste kabouters het mooist etc.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor brigitte op 02 dec 2007, 09:37

Een leuke sint-activiteit. Kijken welke chocoladeletters er in je klas nodig zijn. Elk kind laat je uit de (grote) letterdoos de letter van zijn naam pakken en op een kleedje leggen. Dan sorteren, kijken waar er veel/weinig van zijn, tellen van welke letter er het meest zijn. Op rijtjes laten leggen, zodat je dat ook snel kan zien, etc...
Avatar gebruiker
brigitte
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 529
Geregistreerd op: 26 aug 2002, 21:46
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Joke op 02 dec 2007, 21:11

O ja, zeker een leuke activiteit! Maar ik heb te veel jonkies, ik denk dat dat nog niet lukt, of maakt dat niet uit. Kijken op je stoel of zo?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor klaartje op 02 dec 2007, 22:29

Je kunt ook de eigen schoenen laten sorteren: op kleur, veter/klittenband/rits, hoog/laag enz.
Bij mij vonden ze dit een leuke opdracht en is ook zeker wel geschikt voor groep 1. Een groep 2 kan zelf gaan bedenken op welke criteria ze kunnen sorteren.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Joke op 02 dec 2007, 23:06

Ja, die is ook leuk! Niet leeftijdgebonden en als je toch gym hebt gehad ......
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Juf__mama op 03 dec 2007, 10:11

Heeft iemand de Paddestoelen van Juf Kim op de computer staan? Misschien heel dom maar ik kan mij er niet echt een beeld bij vormen :oops:
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Joke op 03 dec 2007, 10:43

Je tekent zelf een paddenstoel (3x) met een grote hoed.
Je kunt ook deze plaat gebruiken, uitgeknipt zonder kabouter:
http://www.begheyn.nl/pinkelotje/images ... herfst.jpg
De hoed maak je in 3 verschillende kleuren: oranje, lila en geel.
(Hoed even namaken van (overtrek)papier en uitknippen van gekleurd papier, maar inkleuren kan natuurlijk ook).
Je plakt elke paddenstoel op een groot blok uit de bouwhoek, zodat de paddenstoelen kunnen blijven staan en zichtbaar blijven voor alle kinderen in de hoefijzervorm (in een kring zitten er ook kinderen achter de paddenstoelen en dat wil je niet. Iedereen moet de voorkant kunnen zien).
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Kyrtje op 03 dec 2007, 18:40

Ik heb de activiteit met de kabouterhuisjes uit het boek "Telactiviteiten voor kleuters" vaker gedaan.
Hierbij zijn er verschillende kabouterhuisjes gebouwd met gewone blokjes. Bovenop dan de hoed van een paddestoel zetten en het is al direct veel leuker.
De huisjes zijn echter niet allemaal even groot. De kabouters krijgen ruzie over wie het grootste huis heeft. Het leuke is dan om te zien dat er kinderen zijn die vinden dat het hoogste huis (van bijv 3 blokjes) groter is dan het lage huis (van bijv. 5 blokje).
Mijn ervaring is wel dat je dit met oudste kleuters moet doen.
Uiteindelijk komt dan de vraag om de kabouters te helpen met het even groot maken van de huisjes. De hoed van de paddestoel gaat er dan even af en de blokjes moeten eerlijk verdeeld worden.

Ik heb dit vorig jaar met de oudsten gedaan en alles op een flap geschreven en getekend. Eerst de kleur van het huisje (elke hoed had een andere kleur), dan de blokjes tellen, stippen erbij zetten voor het aantal en het cijfer erbij schrijven.
Hierna een bepaalde nummering maken van groot naar klein (dit kun je ook doen door ze in de kring in de goede volgorde te laten zetten) en uiteindelijk gelijk verdelen.

Ik dit boek staat ook een activiteit over knopen aan een jas. Je hebt een jas (echt, dan wel van papier) waar geen knopen aan zitten. Hoeveel knopen heb je nu nodig voor de jas (knoopsgaten gaan tellen).
Hierna vertel je dat je naar de winkel moet om knopen te kopen, maar hoe ga je nu onthouden hoeveel knopen je hebben moet. Hiervoor kunnen kinderen verschillende oplossingen geven. Schrijven, cijfer opschrijven, 5 bolletjes zetten, 5 knopen tekenen enz.
Hierna kom je aan in de winkel, met het blaadje waarop staat hoeveel knopen je hebben moet. Maar er zijn zoveel knopen, verschillende kleuren, groot, klein, 2 gaten, 4 gaten. Deze ga je dan met de kinderen sorteren, zodat je kunt gaan kiezen welke knopen je hebben wil. Want er zijn natuurlijk niet van alle kleuren en/of soorten voldoende knopen.

Dit is een beknopte samenvatting van de activiteiten. Deze heb ik al vaker gedaan en zijn altijd een succes, ook vrij simpel is een ander jasje te gieten binnen een bepaald thema. Wanneer iemand het boek niet heeft/kan vinden, dan stuur even een pb, scan ik het in..
Maar het hele boek is eigenlijk gewoon een aanrader, staat heel leuke activiteiten in en ook handige tips voor in de praktijk.
Na 6 jaar de combi 1/2/3, nu weer groep 1/2
Kyrtje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 605
Geregistreerd op: 15 feb 2006, 19:21
Woonplaats: Geleen
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Renee_Hilgen op 03 dec 2007, 23:29

Als sinterklaasactiviteit: Sint heeft 4 'cadeautjes' ingepakt ( bijv. auto, knuffel, stiften en een boek) in 4 verschillende kleuren inpakpapier.
(Of willekeurig een hoeveelheid.) In de kring gelegd om te sorteren - zijn alle cadeautjes hetzelfde? - van klein naar groot en begrip dik/dun, kleuren benoemen. Kleuters laten omschrijven wat er in zou kunnen zitten... waarom denk je dat? Kun je dat zien? ( nee) Horen? (nee) Voelen? ( misschien) De kinderen de gelegenheid geven de cadeautjes te voelen zonder dat ze mogen zeggen wat er in zit, maar je mag het wel in je hoofd bedenken.
Alle kinderen een pepernoot geven, want als je nu mag kiezen welk cadeau je van sint of piet zou willen hebben, welke zou je dan kiezen? Leg daar maar je pepernoot bij; vergelijken, begrippen meer/minder, meeste/minste, groot/klein, grootste/kleinste.
Tot slot komt dan het leukste.. het uitpakken van de cadeautjes! Zat er in wat je gedacht had? Ik heb dit gedaan in groep 2
een succes!
Renee_Hilgen
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 03 dec 2007, 22:58
Groep: 2

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Juf Jessi op 04 dec 2007, 17:28

Avatar gebruiker
Juf Jessi
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 437
Geregistreerd op: 18 nov 2003, 14:11
Groep: 12
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Joke op 04 dec 2007, 18:01

Lijkt me ook erg leuk, Renee. Die ga ik morgen doen als er een gat valt tussen Opening in de aula en de komst van de Sint in de klas of als er na de komst van de Sint nog tijd over is. .
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron