Groep 6 - Leerling met NLD

'de Engelstalige afkorting voor "Nonverbal Learning Disorder" (soms ook Nonverbal Learning Disabilities) vrij vertaald betekent dit: "Niet Verbale Leerstoornis'

Moderator: Anne

Groep 6 - Leerling met NLD

Berichtdoor bovenbouwjuf op 19 jun 2004, 18:34

Ik heb een meisje in de klas van wie we denken dat ze NLD heeft: non-verbal learning disabilaties. Ik had er nog nooit van gehoord ( en ik heb voor de pabo de sph gedaan...), maar ik heb er ondertussen het een en ander over gelezen op internet en ik herken er veel in bij dit kind. Kinderen hebben moeite met het begrijpen van nonverbale communicatie, waardoor een kind erg alleen komt te staan in de groep. Het kind is motorisch zwak, heeft moeite met ruimtelijke orientatie (rekenen) en zo zijn er nog een aantal kenmerken. Wie heeft ervaring met NLD in de klas? Wat voor extra aandacht geef je? Hoe leg je de andere kinderen uit hoe ze met een NLD-kind om moeten gaan?
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re:groep 6 - NLD kind

Berichtdoor nou moe op 19 jun 2004, 21:45

ghossie ik had er ook nog nooit van gehoord. lijkt me lastig inderdaad. maar voor ik het aan de andere kinderen uit zou leggen zou ik je er heel zeker van moeten zijn of dit het ook is. en eerst met ouders van het kind over hebben voor je het aan de rerst vertelt. die hebben het er thuis ook over..

veel succes met het uitvogelen en als de diagnose gesteld is wil ik er zeker meer over weten.
'juf wat wil jij later worden?'
Avatar gebruiker
nou moe
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 14 jan 2003, 20:29
Woonplaats: brabant

Re:groep 6 - NLD kind

Berichtdoor Tinta op 20 jun 2004, 11:17

Ook nog nooit van gehoord! Ik denk dat het ook de taak van de rt-er of ib-er is om jou hierbij te begeleiden. Als het goed is weten zij hier wel meer van !
Succes !

Groetjes Tinta
http://www.juf-tinta.tk
Avatar gebruiker
Tinta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 02 aug 2003, 21:29
Woonplaats: Zuid Holland

Re:groep 6 - NLD kind

Berichtdoor MissT op 20 jun 2004, 11:51

Ik heb eens ooit een scriptie ontvangen van iemand, die persoon heeft een scriptie over NLD gemaakt.
Ik wil echter niet zomaar zonder haar toestemming de scriptie doorgeven aan anderen. Ik zal kijken of ik haar email adres kan vinden en dan kun je zelf contact met haar opnemen.

Ik ben het wel met Nou Moe eens dat je eerst zeker moet weten of er echt sprake is van NLD, voordat je het met de klas bespreekt, en ook de ouders en vooral ook het kind moeten hier achterstaan.

Ik zal alvast een aantal tips hier opschrijven.

√ė Beloning en herhaling zijn essentieel
√ė Daar het kind moeite heeft met het aanleren van nieuwe situaties is het belangrijk dat de leerkracht daar zoveel mogelijk rekening mee houdt. Hij kan dit onder andere doen door zoveel mogelijk vast te houden aan voor het kind duidelijke schema‚Äôs en structuren. Ook is het belangrijk om onverwachte situaties proberen tot een minimum te beperken, omdat het kind niet weet hoe het in deze gevallen moet reageren.
√ė Doordat het kind problemen heeft op sociaal gebied is het belangrijk dat het kind sociale vaardigheidstraining krijgt, het liefst in groepsverband. Hierbij leert het kind op den duur (na veel herhaling) hoe het kan reageren in verschillende keer op keer terugkerende sociale situaties. Hij automatiseert deze handelingen dan uiteindelijk.
√ė Een kind met NLD heeft een goede spraak- en taalontwikkeling en kan daardoor ouder (en soms ook slimmer) lijken dan het is. Dat de spraak bij deze kinderen zo goed ontwikkeld is, komt o.a. doordat het kind hiermee de achterblijvende rekenvaardigheden compenseert. Het is belangrijk om als leerkracht het kind daardoor niet te hoog in te schatten, en ook niet teleurgesteld te zijn als blijkt dat het kind uiteindelijk minder kan dan de leerkracht verwacht had. Wel is het zaak om het kind in zoveel mogelijk zaken te stimuleren en daarbij alles verbaal te ondersteunen.
√ė Zorg er als leerkracht voor dat het kind zoveel mogelijk overzicht behoudt en duidelijkheid heeft. Dit kan door bijvoorbeeld:
- Een plattegrond van de kinderen in de klas bij het kind neer te leggen.
- Regelmatig bij het kind in het laatje te kijken om overzicht te bewaren en chaos te voorkomen.
- Zorg dat de leerstof overzichtelijk blijft, biedt kleine hoeveelheden aan en structureer voor. Maak stappenplannen voor de dingen waar het kind moeite mee heeft. Schrijf eventueel bepaalde dingen uit zodat het kind dit bij de hand heeft wanneer het iets moeilijk vindt.
- Zorg voor niet te veel visuele stimuli.
√ė Besef dat je, hoe graag je het ook zou willen, de leerling niet altijd kan helpen. Houd je daardoor voornamelijk aan de onderwijs taken en laat de diepgaande gesprekken en andere psychologische zaken over aan de behandelend psychiater.
√ė Het kind kan op momenten van onenigheid met de leerkracht of als het moeite heeft met de situatie/ taak allerlei verbale argumenten aanvoeren om de situatie te ontvluchten. Het ligt voor de hand om je als leerkracht in deze verbale discussie mee te laten slepen en overal op in te gaan. Het vermijden van verbale discussies is echter een goede oplossing. De leerkracht kan de aandacht weer naar de taak brengen door bijvoorbeeld te wijzen naar het werkblad of op normale manier te zeggen: ‚ÄúJe was bij deze som gebleven‚ÄĚ. Zo helpt de leerkracht het kind om zich niet verder door interne, verbale prikkels te laten afleiden.
Laatst bijgewerkt door MissT op 28 aug 2005, 01:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Re:groep 6 - NLD kind

Berichtdoor MissT op 20 jun 2004, 11:54

√ė¬†¬†¬†Spreek altijd met de leerling af dat hij wat kan vragen als hij iets moeilijk vindt. Dan kan de leerkracht het uitleggen en voordoen.
√ė¬†¬†¬†Wat betreft het rekenonderwijs is het handig om een stapsgewijze procedure te volgen, waarbij met behulp van concreet materiaal (geen blokjes e.d. dit is te ingewikkeld voor het kind) vaste oplossingsstrategie√ęn worden aangeleerd. Hierbij geldt ook weer: veel herhalen!



Succes ermee.


Heb inmiddels het email-adres gevonden

mailto:mm.leichel@quicknet.nl
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Re:groep 6 - NLD kind

Berichtdoor bovenbouwjuf op 21 jun 2004, 12:33

Bedankt voor jullie snelle reacties. NlD is dus ook onder de pabo-studenten en net afgestudeerden niet erg bekend. Missteacher, bedankt voor je lange verhaal. Ik zal deze week een mailtje sturen om naar de scriptie te vragen. Hopenlijk staan daar nog wat goede tips en achtergrondinfo in. Het meisje krijgt gelukkig al sociaal emotionele begeleiding in een praatgroepje (wat ik zelf geef), omdat haar gedrag al zo vreemd was. Maar dat is dus nog duidelijk niet genoeg. De moeder vindt dat het probleem op school opgelost moet worden, maar ik denk inderdaad dat dit kind getest moet worden en dan buiten school hulp moet krijgen. Ik heb haar nog maar twee weken in de klas tot de zomer, maar ik zal de volgende leerkracht de tips meegeven.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re:groep 6 - NLD kind

Berichtdoor boeh007 op 21 jun 2004, 13:12

Afgelopen stageperiode had ik een leerling met NLD in de klas. Ik had ook nog nooit eerder van deze stoornis gehoord en wilde hier dan ook meteen wat meer over weten. Op internet is best veel over deze stoornis te vinden.
Verder kreeg deze leerling bij mij in de groep aangepaste lesstof. Ze had haar eigen taal, reken en blokuur map, zodat ze op haar eigen niveau kon werken. Dit vond ze op het begin heel moeilijk, want ze wilde niet afwijken van de rest, toch vind ze t nou helemaal niet meer erg dat ze andere lesstof heeft. De andere kinderen uit de klas weten dat ze ander werk heeft, maar daar reageren ze helemaal niet negatief op. Ze beschouwen haar dan ook als een gewone medeleerling. Je hoeft in de klas nog niet te bespreken dat deze leerling NLD heeft, maar je kunt het wel over verschillen tussen kinderen hebben, de een kan dit en de ander kan dat goed. Hier kun je misschien gebruik maken van een sociaal- emotionele ontwikkelingsproject of een aantal lessen. Zo krijgen de kinderen meer respect voor elkaar.
Avatar gebruiker
boeh007
PABOforum Peuter
 
Berichten: 59
Geregistreerd op: 20 sep 2002, 19:15

Re:groep 6 - NLD kind

Berichtdoor Gast op 22 jun 2004, 21:13

Ik heb vorig jaar tijdens mijn LIO-stage een kind gehad waar NLD toen net bij vast werd gesteld. De tips van de othopedagoog toen waren:
- probeer het kind af en toe bewust te maken van haar lichaam door eventjes de arm aan te raken
- teamsport na schooltijd is een sociale en tegelijkertijd motorische oefening
- ondersteuning bij bijvoorbeeld rekenen talig.

Komende dinsdag heb ik 's avonds een lezing over kinderen met NLD. Als daar nog nuttige tips of info naar voren komt, zal ik die op het forum zetten!
Gast
 

Re:groep 6 - NLD kind

Berichtdoor bovenbouwjuf op 23 jun 2004, 17:31

En Anneke, was je lezing interessant? Hoe kwam je aan die lezing? Kon je je via school opgeven ofzo? Dan moet er op scholen toch ook wel enige bekendheid zijn met NLD....
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re:groep 6 - NLD kind

Berichtdoor Gast op 13 jul 2004, 22:47

De lezing was inderdaad interessant. Deze werd georganiseerd door het Kinderteam van het Oosterscheldeziekenhuis, in samenwerking met een school voor speciaal onderwijs uit Breda., de Berkenschutze.

Wat vooral duidelijk werd gemaakt is dat NLD nog niet officieel vastgesteld kan worden. Men heeft een aantal specifieke kenmerken waar een kind aan moet voldoen, maar er is nog geen test of iets dergelijks waarbij je NLD kunt vaststellen.

NLD heeft te maken met de werking van de rechterhersenhelft. Deze is verstoord of werkt niet goed. Hier komen ook de problemen bij met name rekenen vandaan.
Er werden een aantal dingen genoemd die veel bij NLD-kinderen voorkomen. Ik zal er een aantal noemen:
- thingy-talk > dit houdt dus in dat het kind veel praat maar eigenlijk over weinig zinnige dingen
- Verschil tussen performale IQ en cognitieve IQ is groot. Performaal is een kind een stuk sterker!
- Rekenproblemen
- structuur voor zichzelf aanbrengen is moeilijk, ook in het aanbrengen bij werk. Dit is dus belangrijk aan te bieden in de klas!
- Moeite met creatieve vakken en hier ook structuur in aan te bieden.

Het is dus zaak deze kinderen vooral veel structuur en voorspelbaarheid te bieden. Hier hebben de kinderen het meeste baat bij. Ook is het oefenen in sociale contacten gewenst!
NLD heeft ook kenmerken van het syndroom van Asperger, maar onderzoekers zijn er nog niet uit of deze twee dingen met elkaar te maken hebbe, of losstaan van elkaar...

Dit is even kort samengevat wat er verteld werd die avond. Ik heb ook nog een hele berg met artikelen meegenomen. Die ga ik straks in de zomervakantie op mijn gemakje eens doornemen.
Gast
 

Re:groep 6 - NLD kind

Berichtdoor Joke op 14 jul 2004, 09:08

Wat ik me afvraag: zijn alleen rekenproblemen verbonden met deze stoornis of kunnen de problemen zich ook op taalgebied voordoen? (Dyslexie-achtige verschijnselen? Hardnekkig van rechts naar links blijven denken en handelen?)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16898
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:groep 6 - NLD kind

Berichtdoor Geoffrey op 22 jul 2004, 00:15

Een kind dat ik ken (11 jaar) heeft ook NLD. Wat mij vooral opvalt is het sociale aspect: hij heeft moeite met dingen te relativeren, heeft absoluut geen geduld, en is helemaal van slag als dingen niet zo gaan zoals hij ze zich voorstelt. Het moet echt op zijn manier, want die manier is goed. Bij het contact met NLD-kinderen moet je dus héél duidelijk aangeven wat je van dat kind verwacht. Kleine nuances in lichaamstaal, en woordspelingen en dat soort dingen zijn niet aan ze besteed.

Voor meer informatie:
http://www.nldinfo.nl
http://www.nld.be
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Markie op 18 aug 2005, 17:41

Ik had er ooit eens van gehoord, maar nooit mee te maken gehad. Ik ga dit jaar mijn LIO in (gr 5/6) en kreeg te horen dat er een kind bij zat met NLD. Mijn coach, die ook al een tijdje voor de klas staat, had er ook nog nooit mee te maken gehad.

Toevallig kwam ik hier terecht. Bedankt voor de nuttige info!
Afbeelding
Avatar gebruiker
Markie
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 18 aug 2005, 17:38
Woonplaats: E'hoven

Berichtdoor Priscilla op 18 aug 2005, 17:50

Daar zijn we voor, om elkaar vooruit te helpen... :P
Avatar gebruiker
Priscilla
PABOForum team
 
Berichten: 1995
Geregistreerd op: 28 nov 2001, 05:55
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor Jan10e op 18 sep 2006, 17:50

ik heb dit jaar ook een kind met NLD in de klas, ook nog nooit gehad. Bedankt voor jullie tips dus!
Vanaf morgen begint ze met Ritalin. Iemand wel eens van deze combinatie gehoord en hoe is dat bevallen? Ik ben zelf erg benieuwd!
Wat je bent bewijst wat je kunt
Wat je ermee doet bewijst wie je bent
Avatar gebruiker
Jan10e
Paboforumholist
 
Berichten: 1780
Geregistreerd op: 20 dec 2003, 20:19
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht + gedragsspecialist

Volgende

Keer terug naar NLD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron