[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Leerling met NLD

Leerling met NLD

'de Engelstalige afkorting voor "Nonverbal Learning Disorder" (soms ook Nonverbal Learning Disabilities) vrij vertaald betekent dit: "Niet Verbale Leerstoornis'

Moderator: Anne

Leerling met NLD

Berichtdoor Juf Kimberly op 25 nov 2009, 18:51

Goedenavond allemaal,

Ik heb een leerling met NLD die mijn dagen soms zo zwaar maken op stage, dat ik soms blij ben als hij er niet is (ik vind dat ik dit gevoel niet moet hebben, vandaar dat ik graag aan jullie tips vraag).
Ik zal even de klassensituatie uitleggen.
Ik heb een heerlijk rustige groep 5 (20), met 2 begeleiders en ik erbij.
Als de leerling er is, praat hij er vaak doorheen, probeert hij grappig te zijn, trekt de aandacht naar zich toe, neemt anderen mee en gaat eindelange disucussies aan: Kan ik al, wil ik niet. NEE!
Zo gaat het maar door.
De leerlingen vinden het ook erg vervelend, laatst zei een leerling: Zeg nou sorry tegen de juf, want je bent wel erg vervelend geweest.
We hebben al vanalles geprobeerd.
In het begin van het jaar door gegaan met het beloningssysteem en dit langzaam afgebouwd.
Toen kwam er een vervangster in de klas en wat die met de klas heeft uitgespookt, dat weet niemand (sindsdien is het weer enorm erg).
Als de NLD-leerling in de klas is, is de klas erg onrustig en rumoerig.
Ik probeer altijd stilte te krijgen, maar als de NLD-leerling zijn dag niet heeft, lukt me dit echt niet.
ik krijg hier soms wel grijze haren van en het put me enorm uit.
Heeft iemand tips?
Het beloningssysteem oppakken heeft geen zin, want hij doet er toch niets voor.

Ik wil echt de situatie verbeteren, maar op dit moment zit ik echt met mijn handen in het haar.
Ik vind het echt jammer dat heel de klas hieronder leidt.
[i]Life isn't always easy.. You get what you get :)..
Juf Kimberly
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 586
Geregistreerd op: 09 jun 2008, 18:20
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Leerling met NLD

Berichtdoor Manana op 26 nov 2009, 00:45

Wat vervelend dat de groep er zo onder lijdt... en vooral jij! Maar houd vooral rekening met het feit dat het ook erg vervelend is voor de leerling zelf, al doe je dit vast. Hij lijkt behoorlijk gefrustreerd.
Eerst even wat vraagjes voor de duidelijkheid: krijgt hij hulp in de vorm van gedragstherapie, sociale-vaardigheidstraining, gezinsbegeleiding?

Een paar suggesties:
- Allereerst is het belangrijk te weten wat de sterke en zwakke kanten zijn van deze leerling, een sterkte-zwakte analyse maken dus.
Een leerling met NLD is verbaal erg sterk, vooral goed in technisch lezen en spelling, automatiseren en het letten op details. en zwak in rekenen en begrijpend lezen.
Op het probleemgebied dat jij beschrijft (sociaal-emotioneel), heeft hij moeite met het inschatten van nieuwe situaties, begrijpen van non-verbale communicatie (gezichtsuitdrukkingen, toon van je stem), afstemmen op anderen, regelen van zijn emoties, figuurlijk taalgebruik, inzicht in oorzaak-gevolg relaties.
Misschien is dit al gedaan. Zo ja, is er samen met hem en/of zijn ouders een begeleidingsplan samengesteld? Zo kun je zijn sterke kanten gebruiken, zodat zijn zwakke kanten gestimuleerd worden (door zijn sterke verbale vaardigheden kun je hem bijvoorbeeld goed sociale regels uitleggen).

- Een 'maatje' kan ook helpen. Bijvoorbeeld een zeer behulpzaam kind in de klas of een begeleider die hem helpt bij het beginnen met taken, het uitleggen van taken enz.
- Zorg dat de omgeving voorzien is van veel structuur en voorspelbaarheid. Zo heeft hij alles onder controle en kan hij de boel goed overzien.
- Spreek een 'teken' met hem af om zijn aandacht weer op de taak te richten en geef hem vooral extra tijd!
- Probeer geduld te hebben en herhaal alles mondeling stap-voor-stap, verwoord alles hardop.
- Met het oog op zijn sterke verbale vaardigheden, kun je hem misschien zijn werk mondeling toe laten lichten of toetsen mondeling af laten nemen.
- Veel met de computer werken
- Helpen met ordenen: schema's, kalenders, kleurcodering, vaste procedures en plekken
- Leg zoveel mogelijk expliciet uit. Zoals grappen/figuurlijk taalgebruik, non-verbale informatie etc.
- Let zoveel mogelijk op wat hij DOET, niet wat hij ZEGT. Hij probeert in de discussies met jou waarschijnlijk onder dingen uit te komen om grip te krijgen op de situatie.
- Meichenbaum methode: wat ga je doen? Wat wil je ermee bereiken? Hoe kun je het uitvoeren? Wat ging er goed/fout?
- Train sociale vaardigheden: Bespreek moeilijke sociale situaties van tevoren, overleg concreet wat hij gaat doen en hoe hij eventuele problemen op kan lossen, leg expliciet de regels van het sociale verkeer uit, leg emoties en gevoelens van hem en anderen uitdrukkelijk uit en verklaar deze ook.
- Een plek in het midden van de klas. Zo voelt hij zich deel van de groep.

Het komt dus neer op heel veel verbaal uitleggen, toelichten en verklaren. Je kunt ook stappen en regels in het sociale verkeer voor hem opschrijven, zodat hij het steeds even kan bekijken wanneer nodig. Heb veel geduld en probeer veel aandacht te besteden aan zijn sterke kanten, maak er gebruik van. Maar overschat hem niet door zijn goede verbale output! Besef dat hij veel behoefte heeft aan structuur en voorspelbaarheid.

Tot slot: besef vooral dat deze leerling net zo gefrustreerd, zo niet nog meer gefrustreerd, is door zijn tekortkomingen als jij en de andere leerlingen. Door zijn gebrek aan overzicht en het onder druk presteren raakt hij juist gefrustreerd en gaat in discussie/wordt boos/wordt dwars. Door bovenstaande kun je dit gedrag misschien voorkomen.

Heel veel succes ermee, ik hoop dat je er iets aan hebt. Veel van deze punten heb ik uit het boek 'Pedagogische adviezen voor speciale kinderen' van Trix van Lieshout. Een aanrader!
Manana
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 14 jan 2009, 22:58
Woonplaats: Bloemendaal
Groep: 2
Schooltype:
PABO jaar: 4
Functie:

Re: Leerling met NLD

Berichtdoor Joke op 26 nov 2009, 15:35

Dit is een site met duidelijke informatie: http://www.landelijknetwerkautisme.nl/index.php?pid=155
Dit lijstje van die site vind ik heel duidelijk als het gaat om zo'n leerling te helpen, maar er staat nog veel meer bruikbare informatie:
Tips voor leerlingen met NLD
De omgeving is de belangrijkste bron van ondersteuning voor kinderen met NLD. Als de situatie op school en thuis positief, veilig en voorspelbaar is kunnen kinderen met NLD uitgroeien tot onafhankelijke en productieve volwassenen. (NLDA, 2004) Onderschat de ernst van de afwijking niet.
-Zorg voor een (ook fysiek en emotioneel) veilige omgeving voor het kind.
-Hou het voor de leerling overzichtelijk en beperk het aantal volwassenen dat met het kind werkt.
-Forceer geen onafhankelijkheid.
-Voorkom machtsstrijd, kritiek, straf en dreiging; probeer de oorzaak van het probleem te achterhalen.
-Sluit aan bij de interesses en sterke kanten van het kind.
-Verwachtingen dienen mondeling expliciet kenbaar gemaakt te worden (een NLD-er kan niet tussen de regels door lezen).
-Leg gezegdes en uitdrukkingen uit.
-Coach de leerling dagelijks bij het organiseren van zijn werk.
-Informatie dient zoveel mogelijk mondeling en helder te worden gegeven, waarbij (mondeling) moet worden nagegaan of de leerling de informatie heeft begrepen.
-Instrueer op een logische manier en laat de leerling de instructies mondeling herhalen.
-Beperk de visuele stimuli.
-Plaats het kind in een groep met kinderen die als voorbeeld kunnen dienen.
-Pas testen, toetsen en beoordelingsmethodieken aan het kind aan.
-Voorkom dat de leerling een toets of test onder tijdsdruk moet maken.
-Geef het kind extra tijd voor het maken van opdrachten.
-Leer mondeling wat andere kinderen intuïtief of door observatie leren.
-Vermijd opdrachten die uitsluitend het kopiëren van tekst zijn.
-Hanteer duidelijke en overzichtelijke schema's en een heldere klassenroutine.
-Kondig wijzigingen in het programma of de dagelijkse routine tijdig aan en leg deze uit.
-Zorg dat de leerling plezier heeft in het contact met de leerkracht, zijn medeleerlingen en zijn werk, omdat plezier hebben in wat je doet de belangrijkste bron van motivatie is.
-Anticipeer op problemen en bereid het kind daar zonodig op voor.
-Anticipeer op overgangen en nieuwe situaties en help de leerling met de voorbereiding hierop door oplossingsstrategieën aan te leren.
-Ondersteun de leerling en help deze om de informatie op te nemen door middel van:
0 visuele displays, kaarten, grafieken, diagrammen, klokken.
0 visueel ruimtelijke informatie.
0 het zich eigen maken van de basisrekenbeginselen (door het ontbrekende visueel ruimtelijk inzicht is dit moeilijk).
0 het visueel leren spellen (de leerling zal fonetisch spellen).
-Lay-outs en visueel ruimtelijke informatie moeten zo eenvoudig mogelijk zijn.
-Taken met papier en pen dienen tot een minimum beperkt te worden. Schrijftaken kosten veel tijd. Laat de leerling een computer gebruiken.
-Vouwen, knippen en het verwerken van visueel ruimtelijke informatie moeten begeleid worden.

Mijn tweede punt:
-Het boek Geef me de 5 van Colette de Bruin aanbevelen. Niet speciaal voor NLD, maar voor autisten in het algemeen. Iedere leerkracht zou dit boek gelezen moeten hebben vind ik. Het geeft je inzicht in waar het allemaal fout kan gaan alleen al in het aanspreken van elkaar, opdrachten geven, paniek die kan ontstaan en meer van zulk soort zaken. Wat voor ons simpel lijkt kan een levensgroot probleem zijn.
Het biedt ook een manier van aanpak die ook in alleen al onrustige groepen rust zou kunnen brengen door de structuur:


In een gesprek met de leerling kun je hem voorleggen wat jouw plannen zijn om hem te helpen. Vraag ook of hij nog meer weet waar hij behoefte aan heeft, wat hij het moeilijkst vindt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerling met NLD

Berichtdoor Juf Kimberly op 26 nov 2009, 18:26

Bedankt voor jullie tips, maar ik zit ook met het thuisprobleem.
De leerling mag thuis alles van zijn ouders. Hierover zijn vorig jaar al meer gesprekken over geweest om de ouders ook mee te laten werken, wat ze dus niet doen.

Zelf lopen de ouders ook tegen problemen aan, maar ze doen er zelf niets aan.
Dat zal ook de situatie soms wel verergeren.
[i]Life isn't always easy.. You get what you get :)..
Juf Kimberly
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 586
Geregistreerd op: 09 jun 2008, 18:20
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Leerling met NLD

Berichtdoor Joke op 26 nov 2009, 18:30

Probeer er samen met de jongen naar toe te werken dat het ook thuis beter zal gaan.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerling met NLD

Berichtdoor Juf Kimberly op 30 nov 2009, 19:43

Ik ben vandaag begonnen door middel van een stap van het directe instructiemodel.

Ik heb met heel de klas dezelfde afspraken gemaakt en het was heerlijk om te werken.
Jammer dat hij na de middagpauze weer enorm vervelend ging doen (In iemands haar knippen, op stoelen staan en dergelijke).
[i]Life isn't always easy.. You get what you get :)..
Juf Kimberly
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 586
Geregistreerd op: 09 jun 2008, 18:20
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:


Keer terug naar NLD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast