Rekenproblemen...

'de Engelstalige afkorting voor "Nonverbal Learning Disorder" (soms ook Nonverbal Learning Disabilities) vrij vertaald betekent dit: "Niet Verbale Leerstoornis'

Moderator: Anne

Rekenproblemen...

Berichtdoor JufRianne op 21 feb 2008, 17:42

Hallo allemaal!

Ik heb een kind met NLD in de RT (groep 5)... en zij heeft moeite met rekenen, nou heb ik laatst een instaptoets bij haar afgenomen en opzich gaat dit nog best aardig... alleen heeeeel langzaam... ook rekent ze vooral cijferend (zoals wij vroger leerden om onder elkaar op te schrijven, maar dan doet zij het in haar hoofd)... geen wonder dat ze bij grotere getallen en eraf sommen meer fouten maakt toch??

Denken jullie dat ik er verstandig aan doe om haar het cijferende rekenen te laten opschrijven? Kunnen jullie mij vertellen welke strategieen kinderen in groep 5 bij optel- en aftrek sommen dienen te gebruiken volgens de methode oid??

Bedankt alvast!

Groetjes!
JufRianne
PABOforum Peuter
 
Berichten: 98
Geregistreerd op: 25 apr 2005, 16:23
Woonplaats: Dordrecht

Re: Rekenproblemen...

Berichtdoor Joke op 21 feb 2008, 19:14

Ik zou eerst in jullie eigen methode kijken wat er voor optellen voor opties worden aangeleerd.
Met behulp van wat er op http://www.tourette.be/tsplus/nld.shtml (of op een andere site natuurlijk) over NLD wordt geschreven zou je voor dit kind de beste oplossing moeten kunnen vinden:

In het algemeen kan men zeggen dat bij NLD drie belangrijke vaardigheden problemen geven bij de informatieverwerking:

1. de visueel-ruimtelijke vaardigheden
2. de motorische vaardigheden
3. de sociale vaardigheden

Dit alles heeft gevolgen voor:

* de ontwikkeling van het ruimtelijk inzicht;
* het overzien van delen en gehelen;
* de ontwikkeling van probleemoplossend vermogen;
* de ontwikkeling van sociale interactie

Een kind met NLD heeft geen moeite met de verwerking van wat het hoort. Het heeft echter wél moeite om:

* te verwerken wat het ziet of voelt;
* nieuwe en ruimtelijke informatie te verwerken;
* verbanden te zien tussen allerlei verschijnselen;
* verbanden te zien in ingewikkelde situaties.

Het gevolg is dat de ontwikkeling op bepaalde gebieden achterblijft. Het kind maakt zich wél auditieve en verbale vaardigheden eigen. Het krijgt bijvoorbeeld een goede aandacht en een goed geheugen voor het gesproken woord (auditief verbale informatie). Het kind neemt echter te weinig visuele en tactiele informatie op.

Welke gevolgen heeft dit bij rekenen:

Dat wil zeggen dat het te weinig informatie haalt uit wat je kunt zien en voelen. Daardoor maakt het zich allerlei vaardigheden niet spontaan eigen. Heeft ook weerstand tegen veranderingen, want het heeft meer moeite dan anderen om nieuwe informatie te verwerken.
Ook heeft het kind meestal problemen met inzichtelijk rekenen (mechanisch rekenen wordt wél aangeleerd), niet flexibel in het redeneren en het bedenken van oplossingen; moeite met abstracte redeneringen;
Het zal veel aansporing en herhaling nodig hebben bij het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Extreem veel oefenen om het in te slijten, maar dan wordt het zelden nog vergeten. En wat als automatisme kan worden aangeleerd dat zou ik gewoon doen, ook al wordt er tegenwoordig erg veel op inzicht gehamerd. Deze kinderen zullen bv. toch rustig zeggen dat een volwassene 15 kilo weegt of een deur 5 meter hoog is. Zij hebben dit inzicht niet, waarom zou je het proberen als het geen zin heeft? Maar... neem nooit alleen zo'n beslissing. Succes!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar NLD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron