[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 4 - Dyslexie (bijles)

Groep 4 - Dyslexie (bijles)

'een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie (lezen) en/of schriftbeeldvorming (spellen)'

Moderator: Anne

Re: Groep 4 - Dyslexie (bijles)

Berichtdoor Joke op 30 sep 2009, 16:43

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 4 - Dyslexie (bijles)

Berichtdoor ouder op 01 okt 2009, 09:47

Dit is goed nieuws!
De f&l methode wordt door RT bureaus veel gebruikt en werkt.
Wat fantastisch dat er nu een schoolversie van is. Want dat is wat we zouden willen: Dat het kind in schooltijd leert, op een aangepaste manier, zodat er geen achterstand ontstaat. En er geen dure RT nodig is die een kind na schooltijd ook weer aan schoolwerk zet, ten koste van wat juist kinderen met een leerprobleem de hele dag al hadden willen doen: bomen klimmen en zelf een hut bouwen.
Heb ik wel een vraag hoe deze gerichte (arbeidsintensieve?) ondersteuning in het rooster en de formatie past, nu veel scholen geen eigen RT meer hebben omdat de groepsdocent dat met adaptief onderwijs geacht wordt zelf op te lossen.... maar dat is een andere discussie.
Heb al eens gevraagd of externe RT niet in het gebouw van de school, aansluitend aan schooltijd, of misschien zelfs voor een deel in schooltijd kan plaatsvinden, in kleine groepjes om het betaalbaar te houden, in kader van de brede school ontwikkeling en subsidie bijvoorbeeld......Kan een verzekeraar misschien bijspringen? Goedkoper dan individuele behandelingen vergoeden......
Heb aan de makers van de f&l schoolversie gevraagd of het misschien mogelijk is deze methode thuis te gebruiken. Al was het maar als start totdat via diagnostiek en verzekering externe RT misschien vergoed wordt.....
Dank voor de tip!
ouder
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 30 sep 2009, 14:37
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 4 - Dyslexie (bijles)

Berichtdoor ouder op 01 okt 2009, 10:38

Goh, weer hele waardevolle tips!
Mijn zoon (gr5) heeft moeite met lezen (dagelijks lezen, voorlezen),
met spelling (Bloon methode ziet er goed uit als start, nu nog uitvinden welke categorieen spelling ik zou moeten oefenen, misschien kan de meester van de groep daarmee helpen....) en
met het onthouden van rekenen (sommen tot 20 op en af, tafels en omgekeerd gedeeld door).
Ik merk aan de ene kant dat de rekenmethodes van nu het automatiseren niet zo goed ondersteunen, omdat er voortdurend gewisseld wordt van aanpak en type sommen. Aan de andere kant merk ik dat mijn zoon er wel strategieen door geleerd heeft om (redelijk snel) uit te rekenen wat hij niet meer weet. Bijvoorbeeld 9 maal is 10 maal min 1 maal. Of 6 maal is het dubbele van 3 maal. Thuis oefenen we de tafels 'ouderwets' en soms zegt hij nu een tafel op om tot 7 maal te komen.
Daarnaast gaat iets opschrijven vaak per ongeluk mis, zowel met letters als met getallen.
Voor dat laatste heb ik zelf een oplossing bedacht: Neem veel ruimte in je schrift zodat je groot kunt schrijven en plek hebt om te verbeteren. Schaam je niet om te verbeteren, het is tof dat je het zelf gezien hebt.
Schrijf in drie stappen: 1. Bedenk hoe je een woord gaat spellen (spellingregels toepassen, nadenken over g ch ij ei, au ou etc) en zeg dat hardop, of reken de som uit 2. richt je er dan op ook op te schrijven wat je van plan was en 3. Kijk na of het er goed staat en verbeter zo nodig.
Dat laatste is een methode die ik oppikte uit ervaringen van andere ouders met externe RT.
Wat is het toch gek dat je als ouder eerst een paar jaar nodig hebt om een halve docent te worden voordat je achteraf kunt beginnen je kind te helpen zijn achterstand van school weer bij te spijkeren....... Kan dat niet eerder, met een goede instructie van de school? Met concrete tips voor ouders, zoals deze tips, op een website?
ouder
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 30 sep 2009, 14:37
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 4 - Dyslexie (bijles)

Berichtdoor Joke op 01 okt 2009, 10:56

Zodra ouders met een vraag komen, wordt er vaak pas nagedacht. :(
Heel veel ouders weigeren zélf te helpen, vreemd genoeg. Ik heb ouders meegemaakt die 'geen huiswerk' voor hun kind toestonden. Leren lezen was een taak voor school was hun argument. :(
Op het paboforum staan vaak heel veel bruikbare tips voor de leerkrachten die ouders ook kunnen gebruiken.
We beginnen op het forum steeds vaker met elkaar dingen te verzamelen of uit te werken en veel mensen willen hun verzameling graag met de andere leden delen: spellingspelletjes, rekenkastje, spellingkastje, dramakaarten, tussendoortjes e.d.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 4 - Dyslexie (bijles)

Berichtdoor ouder op 03 nov 2009, 10:09

Dag juf Joke,

Goed nieuws!
Misschien voor u leuk te horen hoe het verder is gegaan.
Ik heb de meester van de groep gevraagd mij gericht te helpen met een spellingmethode en onderwerpen waarop mijn zoon uitvalt. De meester heeft dat grondig opgepakt. De school neemt nu de regie.
Een groepje van 6 kinderen is een spellingtoets afgenomen. Deze kinderen vallen uit op dezelfde spellingcategorie. De meester geeft hen nu per week huiswerk mee over één spellingprobleem. Op maandag geeft hij instructie, op de volgende dagen een visuele of auditieve oefening. Op vrijdag een controledictee. De oefenigen voor thuis komen uit Spelling in de Lift.

Deze aanpak heeft heel veel voordelen:
1. De extra ondersteuning is afgestemd met de docent. Met externe RT wil dat wel eens lastig zijn.
2. De instructie is in schooltijd. Dat scheelt een middag buitenspelen, als je niet naar een RT mevrouw hoeft!
3. Het is gratis. Scheelt 160 euro per kind per maand. 6 Kinderen = 960 euro. Wat een bedragen zijn dit toch!
4. De extra instructie telt mee in het dossier dat de school moet opbouwen om voor deze kinderen later dyslexie ondersteuning te kunnen aanvragen bij de verzeraars.
5. Groepsgewijs is de hulp voor de docent nog nét behapbaar.

Er is ook een nadeel:
1. Deze docent is een hele goede. Met hoge leerrendementen, al jarenlang. Een ex-RT-er. De school werkt met adaptief onderwijs in groepjes en een strakke klassenorganisatie. Dit kan niet iedereen....
2. Met deze hulp worden de kinderen nét te goed voor het aanvragen van vergoeding voor dyslexie. Dat is al eerder gebeurd met lezen: Dankzij een halfuur Ralfi lezen met een (ook hele goede) andere meester, is een aantal kinderen nu te ver met lezen om dyslexie hulp te kunnen aanvragen. Maar niet goed genoeg om goed mee te kunnen. Het zijn ook kinderen die compenseren met intelligentie. Terwijl je voor het schoolniveau dat bij hen past nog veel beter moet kunnen lezen ,rekenen en spellen dan hen nu lukt...
Een cynische ontwikkeling....

Toch ben ik dankbaar. We gaan aan de slag en zien hoever we komen. Ik blijf van het forum leren. Maar wat mijn moeder zei blijft toch het meest hoopvol: Hij loopT dus hij wordT. Het branDDe, dus heeft gebranD. Moeilijker is het niet!

Dankbare ouder.
ouder
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 30 sep 2009, 14:37
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 4 - Dyslexie (bijles)

Berichtdoor Joke op 03 nov 2009, 11:14

Bedankt dat u deze positieve berichten met me deelt! Uw moeder is een wijze vrouw.
Uw zoon boft met u als ouder en een school waar de leerkrachten zo vaardig zijn!
Het klinkt heel positief! (Misschien met een klein zwart randje. :( )
Maak u geen zorgen. Als de hulp zo gestructureerd blijft en u er thuis zo goed mee aan de slag kunt, is het misschien niet eens nodig dat er dyslexiehulp aangevraagd wordt, met alle al beschreven voordelen.
Het einddoel van dyslexie op de basisschool is eigenlijk dat de lln. naar het middelbaaronderwijs gaan op hetzelfde leesniveau als de andere lln. Zo te zien gaat dat lukken, de weg erheen is alleen zwaarder en moeilijker, maar het lijkt te gaan lukken.
In het voortgezet onderwijs zijn de dyslexiehulpmogelijkheden weer een stuk beter geregeld.
Misschien heeft uw zoon dat straks niet (meer) nodig. En als dat wel het geval is, dan komt hij daar zeker voor in aanmerking.

Stel gerust vragen als die zich in de toekomst nog voordoen en we hopen dat we met elkaar de antwoorden weten.
Veel succes en fijn dat er ouders zijn die zich zo voor hun kind in (kunnen) zetten.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 4 - Dyslexie (bijles)

Berichtdoor ouder op 04 nov 2009, 01:24

Juf Joke,

U zei eerder dat ouders niet willen helpen soms. Ik begrijp dat wel: Het kind levert al 25 uur per week in, school leert lang niet alles wat er leerzaam is (techniek, hutten bouwen, dansen, muziek etc), dus doet de school het ene ding, doen we thuis het andere. Bovendien: Kinderen zijn moe aan het einde van de dag, wanneer doe je dat huiswerk dan? En die gekke methodes, wat willen ze met deze les van vandaag? Ik snap er niks van, iedere som een andere oplossingsstrategie? Hoe moet ik helpen als ik het zelf niet snap? Ik kan mijn kind wel leren cijferen en tafels stampen, maar waarom doen ze dat op school niet? Spelling leerden we toch allemaal waarom nu dan niet? (Ouders vergeten daarbij dat dyslecten vroeger als dom werden afgeschreven; dat een dyslect veel meer oefentijd nodig heeft dan in een schoolweek past, dat zij zelf niet willen dat een dyslect de eindtermen niet haalt, maar dat daar dan wel ook extra inspanning voor nodig is). Ouders laten zich ook door de school sussen. Het komt allemaal wel goed. Nee dus, blijkt in groep 7. Dan is het te laat. Ik snap waarom ouders denken dat de school zijn werk moet doen. En ook dat ze niet weten hoe dat huiswerk zou moeten passen in de tijd van het gezin.

U zegt dat het doel is dat kinderen het gemiddelde eindniveau halen. Dat vind ik gek. Zorgverzekeraars vergoeden alleen hulp die nodig is om iemand naar dat gemiddelde te brengen. Maar wat als een kind bovengemiddeld slim is? Dan hoort daar een ander lees, spellings- en rekennniveau bij dan het gemiddelde. Wat voor een vmbo leerling een prima leesniveau is, is voor een vwo leerling volstrekt onvoldoende. Daisyspelers en extra tijd op examens gaan dat probleem niet oplossen. Het helpt wel, maar de handicap blijft een probleem. Daarom vind ik dat het intelligentie- en dus ook ambitieniveau van het kind bepalend moet zijn voor het eindniveau dat hij/zij met lezen/spellen/rekenen moet proberen te halen in groep 8.
Als je het einddoel al lager stelt weet je zeker dat je het niet zult halen. Maar onderwijs (en ook de regelingen van de ziektekotenverzekering) zijn alleen gericht op de onderkant.
Voor slimme kinderen is er nog een probleem. Zij compenseren in groep 3 en 4 met intelligentie en lijken daarom minder dyslectisch dan ze zijn en krijgen geen vergoede hulp. Dat loopt pas in hogere groepen spaak. Dan is er al veel tijd verloren voor extra werk. Nog genoeg om een gemiddelde te halen. Maar niet meer genoeg tijd om uit het kind te halen wat erin had gezeten. Onderwijs is nog altijd erg gericht op de onderkant. Dus ook in de regelingen en ambities voor dyslexie.
ouder
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 30 sep 2009, 14:37
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 4 - Dyslexie (bijles)

Berichtdoor Joke op 04 nov 2009, 10:41

De term gemiddeld is misschien niet goed gekozen. Met gemiddeld eindniveau bedoelde ik: Een hoger niveau dan AVI 9, dus 'uit niveau' zoals dat meestal genoemd wordt. (Er is tegenwoordig een andere manier van AVI bepalen. Ik weet niet welk niveau daarbij het hoogste is, maar het 'werkt' hetzelfde.
Op zich zou dit niveau voldoende moeten zijn om in het voortgezet onderwijs verder te kunnen. Een bovengemiddeld slim kind is dus ook 'uit niveau'. Hoe ver? Dat wordt niet meer gemeten.

Op de meeste scholen worden dyslecten al vroeg herkend ondanks de compensatie die de intelligentie kan aanbrengen. Er zijn ook nog andere kenmerken dan alleen het lezen.
De rest wat ik wil zeggen stuur ik u in een PB.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Dyslexie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron