[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

'mensen met autisme hebben het moeilijk om betekenissen te begrijpen achter de waarneming. Ze kunnen nauwelijks afstand nemen van de letterlijkheid en hebben dus problemen met verbeelding.'

Moderator: Anne

Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

Berichtdoor vragen op 20 jun 2013, 09:59

Na het basis onderwijs kon ik door naar IVBO onderwijs. Ik wilde echter naar de LEAO school omdat het LTS gebouw mij veel te groot en te angstig was, echter dat kon ik toen nog niet verwoorden. Ik kon niet naar de LEAO dat zou te moeilijk zijn volgens de leraren. Nooit onderzocht op autisme. Vervolgens overleed mijn broer en ik werd depressief. Ik ging vervolgens naar het MLK onderwijs VSO. Daar heb ik uiteindelijk 8 jaar opgezeten. Vervolgens ben ik later gaan nadenken. De adjunct directeur gaf aan wat ik niet kon in plaats van wat ik WEL kon. De mavo was te moeilijk et cetera. 8 jaar lang heb ik weinig tot niets meer gedaan op het VSO onderwijs. Sloot mij zelf buiten.

Na een niveau test heb ik MBO niveau 2 gedaan omdat ik daar op in mocht stromen. Vervolgens Mavo in 1 jaar afgerond. Havo gedaan, MBO+ en heb 1 jaar HBO gedaan (43 studie punten).

Mijn IQ is niet hoog, 87 (volgens mijn psychologisch rapport niet verklaarbaar maar denken aan het doorzettingsvermogen wat ik zou hebben?) maar ik ben van mening dat IQ niet alles zegt. Door mijn autisme ben ik trager. De juiste antwoorden geef ik dan net te laat. Autisme is een complex iets en je moet maar net ingang weten te vinden bij een leerling. Dat iemand sociaal teruggetrokken is kan met meerdere dingen te maken hebben. Zo had ik geen enkele begeleiding met de rouwverwerking. Bij de VSO school is alleen "autistiform gedrag" vastgesteld en verder niet. Tussen mijn ouders ging het niet goed, manisch depressieve moeder en naar alle waarschijnlijkheid heeft mijn vader ook autisme. Uiteindelijk ben ik blij dat ik destijds M. vd Hoeve toen van het CDA een brief had geschreven dat er ook mogelijkheden waren voor Vavo. Door haar heb ik toch nog stuk algemene ontwikkeling mee gekregen die ik niet echt heb gehad op VSO school dat meer op de praktijk is gericht.

Ze vonden destijds dat ik te kwetsbaar was om naar ander onderwijs te gaan. Ze zeiden achteraf dat ik speciale leerboekjes zou hebben gehad maar die waren hetzelfde als mijn klasgenoten. Niet om die minder af te doen maar wat ik hiermee wil zeggen is dat het belangrijk is dat je kijkt naar het individu van de leerling en naar zijn of haar kwaliteiten. Nu zoveel jaren later loop ik vast in werk situaties en heb vele banen achter de rug. Niet om te verschuilen achter autisme maar zijn helaas wel de feiten. Hoe hard ik mijn best ook doe, toch schijnt het steeds mis te moeten gaan. Iedereen neemt een rugzak mee uit het verleden het is de uitdaging om daar goed en adequaat mee om te gaan al valt dat niet mee.
vragen
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 14 jun 2013, 09:46
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

Berichtdoor vragen op 24 jun 2013, 13:17

vragen
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 14 jun 2013, 09:46
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

Berichtdoor vragen op 24 jun 2013, 13:21

vragen
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 14 jun 2013, 09:46
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

Berichtdoor vragen op 30 jun 2013, 17:08

In de Visie stond een stukje over een iemand die ZMLK school als advies kreeg.


Een ander soort toekomst
‘“Toen onze jongste zoon drie jaar oud was, sprak hij nog maar enkele woordjes. Dat gaf aanleiding voor verder onderzoek en uiteindelijk een doorverwijzing naar een MKD, medisch kinderdagverblijf. Na een half jaar kon Stephan geplaatst worden en begon voor ons een spannende periode.â€

“We hoopten dat hij door intensieve logopedie zijn spraakachterstand weldra zou inlopen en spoedig zou kunnen overstappen naar de gewone basisschool. We zagen wel dat andere kinderen meestal werden doorverwezen naar het speciaal onderwijs, maar bij ons overheerste het optimisme dat dit voor onze zoon niet nodig zou zijn.
Een jaar verstreek en zelf meenden we goede vooruitgang te zien. Maar op het MKD raakte men steeds somberder gestemd over de toekomst van ons kind. Tijdens de geregelde huisbezoeken van de maatschappelijk werkster merkten we, achteraf gezien, dat we werden voorbereid op een ‘ander soort toekomst’ met een ‘ander soort kind’.
De klap kwam ontzettend hard aan toen na anderhalf jaar onze zoon verstandelijk gehandicapt zou blijken te zijn en doorverwezen werd naar een ZMLK school; een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Onze wereld stortte in (in ieder geval voor een paar dagen), maar langzaam raakte ik door mijn tranen heen aan het idee gewend.
Er volgde protest van familie en vrienden, omdat zij veel positiever gestemd waren over Stephans mogelijkheden. Maar wij meenden dat we, in vertrouwen op de deskundigen, voor hem de juiste keuze maakten. Het schooljaar was ten einde en na de zomervakantie zou hij, toen vijf jaar oud, starten op de ZMLK.
Een gesprek met een huisarts en tevens voorganger in onze gemeente gaf vooral deze uitkomst: gebed; trouw blijven bidden voor je kind(eren), elke dag opnieuw.

Het is niet ondenkbaar dat het normaal gesproken bij deze feiten zou zijn gebleven.
Een kennis had ons echter eens gewezen op een EO-uitzending over een professor in Israël, die een baanbrekende methode had ontwikkeld voor kinderen met leerproblemen. Ik voelde me als moeder verantwoordelijk om de alternatieven te onderzoeken en ging aan de slag.
Ergens in een kastlade had ik het artikel uit Visie bewaard, niet vermoedende dat ik het ooit nog eens nodig zou hebben. Een telefoontje naar de EO bracht me in contact met de betreffende stichting. Ik las het boek van de professor en raakte erg onder de indruk van zijn zienswijze. Het was alsof er een deur van hoop werd geopend, nadat het doek al was gevallen.
Toch bleven nog vragen open en advies was in de vakantieperiode moeilijk te krijgen. Uiteindelijk kreeg ik contact met iemand van de stichting, die na een kort telefoongesprek de voor ons legendarische woorden sprak: ‘Als het mijn zoon was, ging hij gewoon naar het regulier onderwijs.’

Ik zocht bevestiging in mijn dagelijks gebed. Op de laatste dag van de vakantie kreeg ik die ook. De uitgangspunten van de methode kon ik in overeenstemming brengen met Gods Woord. De volgende dag werd de ZMLK-school afgebeld, de basisschool, waar onze oudste zoon ook op zat, opgebeld en het avontuur kon beginnen.

De school stond zeer aarzelend tegenover ons plan, maar na een pleidooi van de directeur werd Stephan met een nipte meerderheid van stemmen door het team toegelaten. Daarbij was men in de veronderstelling dat het om een MLK- en niet om een ZMLK-leerling ging… We hadden de waarheid bewust even in het midden gelaten. Na een zenuwslopende proefperiode tot aan de herfstvakantie, mocht Stephan gelukkig blijven.
Aan het eind van groep 1 begon de lerares van groep 3, die toen met pensioen ging, hem op eigen initiatief bijles te geven. Stephan begon zodoende met een goede ondergrond aan het leerproces, terwijl de bijlessen en remedial teaching doorgingen. Als ouder heb ik de cursus ‘denkstimulering’ gevolgd en hem zelf ook de hele basisschoolperiode door begeleid.
Helaas durfde de school na groep 6 niet verder mee te werken, ondanks de goede ontwikkeling van Stephan. We hadden de stellige indruk dat zijn achtergrond hem ernstig gestigmatiseerd had. De spanningen gedurende deze jaren waren soms niet gering, maar steeds vond ik door mijn geloof weer de kracht om weerstand te bieden aan een systeem waarin voor ons geen plaats leek. Dit overigens zonder verwijt naar de school toe.
De groepen 7 en 8 deed Stephan op een andere basisschool. We kozen er toen voor om hem daar met een schone lei en dus met zo weinig mogelijk achtergrondinformatie verder te laten gaan… Dit leverde nog een keer een heel boze reactie op van de directeur, die achter de waarheid was gekomen en ons verweet dat de school financiële en onderwijsmiddelen onthouden waren, omdat wij gegevens achter hadden gehouden. Gelukkig is alles goed uitgepraat en de verstandhouding hersteld. Met een mooie Citoscore en een VMBO-advies heeft Stephan de basisschool verlaten.

Hij zit inmiddels in de derde klas van de Kaderberoepsgerichte leerweg (MAVO-C), haalt goede resultaten en wil hierna MBO-Informatica gaan doen.
Er is niets meer dat nog herinnert aan zijn verleden. Stephan is nu, tien jaar later, een gelukkige en normaal functionerende puber van vijftien. Op de middelbare school weet men niets van zijn achtergrond. Stephan is niet zijn echte naam.

Voor ons blijven de vragen over: Heeft het MKD toentertijd de plank zo misgeslagen? Bewijst dit onze methode of is er een wonder gebeurd? We houden het op een combinatie hiervan. We hebben, hoe dan ook, veel reden tot dankbaarheid.

Karin
Bron: http://www.eo.nl/magazines/visie/artike ... -toekomst/


Ik ben tegen de term Moeilijk Lerend, ik vind het een vreselijke term. Maak er dan van Anders Lerend omdat wij in Nederland gestandaardiseerde tactieken hebben?

Ik ken iemand die later advocaat is geworden maar LBO advies heeft gekregen. Via omwegen kun je soms ook je doel bereiken. En dat is misschien wel niet de gemiddelde burger die zijn/haar route neemt. Ik hoop hiermee dat mensen met andere ogen naar een persoon kijken en naar zijn of haar kwaliteiten en talenten!
vragen
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 14 jun 2013, 09:46
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

Berichtdoor super_juf op 06 jul 2013, 13:23

Hoi!

Ik begrijp niet zo goed waar je met dit topic heen wil...? Heb je vraag of wil je puur onze mening weten als het gaat om het sluiten van scholen voor kinderen met (een vorm van) autisme?

Kinderen met een lager IQ worden zoveel mogelijk in het regulier onderwijs gehouden. Praktijkscholen zijn er voor kinderen met een IQ tussen de 60 en 80 én die op minimaal twee leergebieden minimaal 3 jaar achterstand hebben. Praktijkscholen vallen onder het regulier voortgezet onderwijs. Vaak zie je hier kinderen die een ontwikkelingsstoornis en/of gedragsproblematiek hebben. Dit hoeft overigens niet. In de klas die ik had, had ik drie kinderen met een ontwikkelingsstoornis (PDD-NOS en ADHD). De overige kinderen hadden alleen een lager IQ. Zij kunnen het ook zeker ver schoppen. Vanuit dit onderwijs gaan zij soms door naar MBO 1 en daarna MBO 2.

Is het IQ tussen de 80 en 95 dan kan het kind naar het reguliere vmbo met leerwegondersteuning (LWOO - indicatie). Zij volgen hier de reguliere vakken maar krijgen extra begeleiding binnen de school. Zij krijgen uiteindelijk een diploma basisberoepsgerichte leerweg of soms kader. Van hieruit kunnen zij naar MBO 3 om eventueel door te stromen naar MBO 4.
Uiteindelijk wordt dit kind misschien wel een pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf. Alleen de weg er naar toe duurt iets langer. Het kan dus heel goed dat een kind met een lager IQ ook 'gewoon' MBO 4 gaat doen. In het onderwijs is het niet zo dat een IQ alles zegt. Het is een gegeven om te kijken wat voor begeleiding het kind nodig heeft.

Volgend jaar gaat Passend onderwijs van start. Kinderen met autisme die in het speciaal basisonderwijs zitten kunnen dan ook naar het reguliere onderwijs. Heeft het kind een cluster 4 indicatie (autisme, angststoornissen, ODD, CD etc.) dan blijft het kind op het speciaal onderwijs. Het zogenaamde cluster 4 onderwijs. Er is een verschil tussen autisme en autisme...De een heeft het vrij hevig (bijvoorbeeld tijdens de pauze steeds hetzelfde rondje blijven lopen op het schoolplein terwijl hij naar de grond kijkt) en de ander heeft wat meer structuur en duidelijkheid nodig. Voor deze laatste groep is het cluster 4 onderwijs dus niet bedoeld.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:


Keer terug naar Autisme & PDD-NOS

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast