[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

'mensen met autisme hebben het moeilijk om betekenissen te begrijpen achter de waarneming. Ze kunnen nauwelijks afstand nemen van de letterlijkheid en hebben dus problemen met verbeelding.'

Moderator: Anne

Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor Oud op 08 feb 2010, 19:21

Onderzoeken zijn bijna afgerond, maar zolang het nog niet zwart op wit staat mag je het nog niet zo noemen...

Sinds dit jaar loop ik stage in een groep 4. Ik ben er begonnen als stagiair en doe er inmiddels mijn LIO. Ik ervaar nu dat, nu mijn begeleidster de klas uit is, de jongen erg 'aanwezig' is op een storende manier. Denk hierbij aan doelloos rondlopen door de klas, door de klas heen roepen, gekke dingen zeggen en vooral het maken van allerlei geluiden.

Als hij weg loopt van zijn plaats (en rondjes door de klas gaat lopen) dan gaat hij soms als ik het zeg zitten. Hem proberen te pakken en op zijn plaats neerzetten is zinloos; hij loopt dan weg voor mij.

Al met al gehoorzaamt hij mij niet. Hij lijkt het af en toe wel een spelletje te vinden. Ook als hij geluiden maakt en ik hem erop toe spreek blijft hij vrolijk doorgaan (terwijl ik het niet vraag, maar op een dwingende toon opdraag). Ik spreek hem er ook wel eens op aan (al zijn die gesprekken toch 'beperkt') en vandaag omschreef hij het zelf als het maken van niet-bestaande geluiden.

Hij wil graag op spele.nl, maar dat mag niet. Ik stelde hem voor dat hij aan het eind van de middag wel zou mogen, als hij de hele dag geen rare geluiden maakt. Hij zei zelf dat hij dat toch nooit zou kunnen.

Ik weet nou niet of hij het doet om uit te lokken of dat ik iets verkeerd doe voor de klas... Qua prestaties zit hij verder wel gemiddeld.



En ik weet dat het wel uitmaakt hoe je dingen zegt. Zo sprak ik vandaag de klas erop aan dat we geen leuke dingen konden doen, omdat een aantal er steeds doorheen praatten. Ik beschreef het als 'daar mogen jullie die en die voor bedanken'.. Vervolgens hoorde meneer dat en reageerde met 'ik wil ook bedankt worden' en ging daarna luidruchtig geluiden door de klas heen schreeuwen :lol: Heerlijk dat letterijk nemen, maar wel jammer dat hij vervolgens aan mijn 'verzoek' tot stil zijn geen oproep geeft.
Laatst bijgewerkt door Oud op 22 feb 2010, 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Mogelijk' autistisch jongetje in groep 4

Berichtdoor Joke op 08 feb 2010, 19:42

Vraag iig of je mentor, vóórdat ze de klas verlaat, tegen deze jongen zegt wat er van hem verwacht wordt.
Probeer lichamelijk contact te vermijden.

Probeer niet te vaak (liever helemaal niet) de klas de dupe te laten zijn van een of twee lln. die zich niet aan de afspraak houden.
Waarschijnlijk gaan ze dan geen van allen meer doen wat je vraagt, want die en die heeft het toch al verknoeid. Dit ervaren leerlingen die altijd goed luisteren
als heel oneerlijk namelijk. En gelijk hebben ze. Pas daar dus mee op.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Mogelijk' autistisch jongetje in groep 4

Berichtdoor Mniekske op 09 feb 2010, 11:32

Ik heb zelf een jongen met PDD-NOS in de klas, en hij gaat 'rare' geluiden maken, rondjes lopen etc. als teken van 'stress' en onduidelijkheid. Misschien dat de jongen uit jouw klas nog moet wennnen aan jou, of niet helemaal duidelijk heeft dat jij de leerkracht bent, en je mentor de klas uitgaat, andere taken doet etc, en dat hij dus naar jou moet luisteren en jou vragen moet stellen. Heb je dit al heel basaal aan hem uitgelegd? Ik heb dit in mijn klas namelijk wel klassikaal, maar ook één op één met de jongen met PDD-NOS gedaan, en nu loopt het als een trein. Het is duidelijk voor hem, en de rare geluiden zijn weg. Als hij ze nu wel nog maakt, is het voor mij een teken dat er iets aan de hand is wat voor hem niet duidelijk of oneerlijk is.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: 'Mogelijk' autistisch jongetje in groep 4

Berichtdoor Joke op 09 feb 2010, 11:56

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Mogelijk' autistisch jongetje in groep 4

Berichtdoor Mniekske op 09 feb 2010, 15:10

Haha zo blijkt maar weer; goed lezen blijft een kunst. Had helemaal over jouw opmerking heen gelezen Joke.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: 'Mogelijk' autistisch jongetje in groep 4

Berichtdoor Oud op 09 feb 2010, 17:34

Heb het van de week 'even tussendoor' gedaan en ook mijn begeleidster heeft het genoemd, maar zal het maandag nog wel expliciet benoemen. Soms weet ik niet welk deel autisme is en welk deel gewoon 'bewust storend gedrag'. Hij benoemde sommige delen van zijn gedrag laatst zelf plagen. Maar goed, een 'gemiddeld' kind kan je dan straffen. Klassikaal toespreken, 1 op 1 gesprekje, naar een andere plek sturen voor de rest van de ochtend, extra werk tijdens een leuke activiteit, etc.

Maar dat werkt dus niet bij hem. Zet hem ergens anders neer en hij gaat daar storend gedrag vertonen. Werken doet hij dan gewoon nog steeds niet, met lezen doet hij ook nooit wat, etc.
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Mogelijk' autistisch jongetje in groep 4

Berichtdoor Joke op 09 feb 2010, 19:37

Ga eens lekker met hem aan het werk als je mentor les geeft.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Mogelijk' autistisch jongetje in groep 4

Berichtdoor Oud op 09 feb 2010, 21:35

Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Mogelijk' autistisch jongetje in groep 4

Berichtdoor Joke op 09 feb 2010, 21:48

Oh sorry, dat was niet tot me doorgedrongen. Het staat er echt heel duidelijk. :?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Mogelijk' autistisch jongetje in groep 4

Berichtdoor juf mama op 21 feb 2010, 09:52

Belangrijk om te weten: het is bij deze kinderen bijna nooit bewust storend gedrag. In ieder geval niet met als doel jouw dag te verpesten oid. Duidelijk en consequent zijn is vooral nodig. Niet als... dan... in het negatieve, maar vooral benoemen welk gedrag je WEL van hem verwacht. De geluiden en storende dingen gaan vaak weg als er minder onrust is in zijn hoofd. Zorg dus dat er duidelijkheid komt over: wie wat waar hoe en wanneer. Doe dit heel expliciet en niet alleen klassikaal, maar ook 1 op 1. Verder raken deze kinderen alleen maar meer in de war als je er allerlei gevoelens van jezelf bij betrekt, want daar kunnen ze niets mee.

Dus niet: Ik vind het heel vervelend als je door de klas loopt, maar: ik wil dat je (nu) op je stoel gaat zitten (en daar blijft zitten tot...) etc. Hoeveel expliciete uitleg hierbij verder nodig is, is afhankelijk van het kind, de situatie en de onrust die er op dat moment (voor hem) is.

Voorbeeldje van thuis:
Soms is het voldoende om te zeggen: ik wil dat je hier blijft zitten tot al je huiswerk af is (wanneer hij al weet wat dat huiswerk is en het niet te veel is), maar op sommige dagen moet het veel explicieter: Je gaat hier zitten, je pakt je potlood en begint op bladzijde ... als je iets niet begrijpt, dan mag je bij mij om uitleg komen vragen. Hierna ga je weer verder. Je moet doorwerken tot bladzijde .. (in een werkboek zet ik daar vaak een tekentje om aan te geven waar het klaar is). Als de bladzijden .. af zijn, dan kom je het laten zien en kijken we wat je nog meer moet doen. Om .... (tijd) neem je een korte pauze van 10 minuten. Om ... (tijd) ga je weer verder. ETC.
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie:

Re: 'Mogelijk' autistisch jongetje in groep 4

Berichtdoor Oud op 21 feb 2010, 10:10

Zo probeer ik het ook, alleen vergt het af en toe behoorlijk wat energie aangezien ik daarnaast ook nog de rest van de klas heb. Afgelopen weken wa shij erg onrustig, hoop dat het na de vakantie weer wat beter gaat: zowel voor hem als voor mij :)

Aan het begin van het jaar was hij makkelijk aan het werk te krijgen. Laatste week heeft hij 'geen zin' meer erin.... Dan kan ik wel blijven hameren op 'je gaat het werk maken', maar toen verschenen er zelfs tranen... :( Blech.... :cry: 'Gemiddelde' kinderen hebben ook wel eens geen zin maar die verplicht je vaak wel (tja, regels zijn regels en als de hele klas iets moet doen..... Kan je niet steeds dezelfde maar aan iets zetten wat hij wel leuk vindt), maar bij hem :(
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Mogelijk' autistisch jongetje in groep 4

Berichtdoor juf mama op 22 feb 2010, 09:20

@Denniswerf: ik kan me heel goed voorstellen hoe lastig dat is (ik heb er ook een paar in de klas). Soms helpen kleine dingen al: dagplanning altijd voor schooltijd al op het linkerbord hebben staan, duidelijk en consequent blijven etc. Wanneer je jezelf traint op het proberen te geven van een duidelijke expliciete uitleg over wat de bedoeling is, dan hoeft het niet altijd nog 1 op 1 en heeft de hele klas daar baat bij. Fijn om te weten: autistische kinderen doen er langer over om zich 'regels' eigen te maken, maar zijn uiteindelijk dan wel weer erg regelvast. Mijn advies is dus om NIET om te kopen met beloningen etc. en om geen andere regels te maken voor dit kind, want ook hierin worden zij erg regelvast. Straffen helpt niet, maar belonen vaak ook niet (in ieder geval niet op de lange termijn). Duidelijkheid bieden en consequent zijn wel. Het hebben van een stoornis mag wat mij betreft niet gaan betekenen dat je de regels aanpast of laat varen voor dit kind, dat zorgt namelijk alleen maar voor meer onduidelijkheid (en voor onrechtvaardige situaties ten opzichte van andere kinderen). Het betekent echter wel dat je de bestaande regels duidelijker neer moet zetten en een wat langere adem en wat meer geduld moet hebben dan bij een gemiddeld kind.
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie:

Re: 'Mogelijk' autistisch jongetje in groep 4

Berichtdoor Oud op 22 feb 2010, 09:58

Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor bovenbouwjuf op 22 feb 2010, 10:06

Google een op gentle TEACH methode

Deze methode is specifiek op autistische kinderen gericht. Inderdaad met schermen, bakjes en plaatjes.
Er is genoeg literatuur over deze methode te vinden en ik denk dat je er genoeg ideeën uit kunt halen.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor Oud op 22 feb 2010, 10:09

Enkele observaties:
1. Bij het stil lezen aan het begin van de ochtend zit hij vaak maar wat om zich heen te kijken. Gaat niet lezen, zelfs niet bij herhaaldelijk erop wijzen. Wat doe je hier aan? Is het boek gewoon te moeilijk voor hem om in delen te lezen? Losse blaadjes geven? Opdrachten laten maken?

2. Bij het rekenen geeft hij wel eens aan dat ik het antwoord moet geven (vertaling volgens mij: 'ik vind het moeilijk, help mij'). Ik leg het dan wel uit, dan doet hij een rijtje en begint hij opnieuw dat hij het moeilijk vindt

3. Handschrift is en blijft moeilijk... We hebben hem uiteindelijk de opdracht gegeven om klein te schrijven, toen werd zijn handschrift stukken leesbaarder! Maar dat zwakt weer af...

4. De tafelsommen blijft hij moeite mee hebben, terwijl ik juist dacht dat dat voor autistische kinderen makkelijk zou zijn?

5. Bij het werken op de computer gaat hij constant dingen doen die hij leuk vindt, in plaats van hetgeen dat hij moet doen. Dan zit hij bijv. ineens op spelle.nl terwijl hij in rekensoftware van Wereld in Getallen moet werken. Bij WIG gaat hij ook wel eens op een andere naam om bepaalde dingen nog een keer te doen..... Verbieden om op de computer te gaan? Vind ik zo flauw.. Erover praten? Zelfs na 3x weer erop wijzen gaat hij weer naar andere dingen...... Gewoon kindergedrag, alleen haal je een andere leerling direct van de computer af of is 1 waarschuwing genoeg. Hem van de computer halen zorgt voor rebels gedrag en dan loopt hij gewoon af en toe van zijn plaats af en gaat achter de computer zitten

6. Af en toe is het blijkbaar te druk voor hem, dan gaat hij door de klas heen lopen. Trekt stoelen om of geeft kinderen uit het niets een klap op de rug. Als ik hem vertel dat hij moet gaan zitten luistert hij niet... Ook niet als ik zeg dat hij binnen 5 tellen moet gaan zitten en ik dan ga aftellen... Als ik op hem afloop dan loopt hij gewoon weg, waardoor we dus eigenlijk een soort van 'pak mij' spelletje doen... Laatst heb ik de klas gewoon door laten werken en ging hij vanzelf achter de computer zitten, waar ik hem wel kon vastpakken voordat hij weer weg liep. Maaarrr... Autistische kinderen houden volgens de theorie niet van aanrakingen... Wat moet ik dan doen?
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Autisme & PDD-NOS

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron