Enkele observaties:
1. Bij het stil lezen aan het begin van de ochtend zit hij vaak maar wat om zich heen te kijken. Gaat niet lezen, zelfs niet bij herhaaldelijk erop wijzen. Wat doe je hier aan? Is het boek gewoon te moeilijk voor hem om in delen te lezen? Losse blaadjes geven? Opdrachten laten maken?
Geef aan welke bladzijden hij moet lezen, dit is een omschreven taak waaraan hij houvast heeft.2. Bij het rekenen geeft hij wel eens aan dat ik het antwoord moet geven (vertaling volgens mij: 'ik vind het moeilijk, help mij'). Ik leg het dan wel uit, dan doet hij een rijtje en begint hij opnieuw dat hij het moeilijk vindt
Spreek af dat hij een rijtje (of meer) maakt en dat hij daarna terug moet komen om het te laten zien. Dan vraag je bij een nieuwe reeks die je opgeeft weer eerst even (volgens een vast patroon) of hij die nieuwe sommen begrijpt. Heel vaak is het even doornemen van de werkwijze al genoeg om de rest te kunnen maken.
Als hij echt zo goed is, zou je met hem een bepaalde tijd kunnen afspreken waarin hij de taak afheeft. Daarna tafels oefenen op de computer en afsluiten met een spelletje, ev. van www.spele.nl 3. Handschrift is en blijft moeilijk... We hebben hem uiteindelijk de opdracht gegeven om klein te schrijven, toen werd zijn handschrift stukken leesbaarder! Maar dat zwakt weer af...
Elke keer als er geschreven wordt doorloop jij een vast ritueel met hem: waar gaat hij op letten vandaag enz.4. De tafelsommen blijft hij moeite mee hebben, terwijl ik juist dacht dat dat voor autistische kinderen makkelijk zou zijn?
Tafelsommen zijn voor veel autistische kinderen moeilijk. Je zou een bakje met sommen kunnen maken, daarbij gebruikmakend dat hij de som kan omkeren en dus bij een nieuwe tafel al heel wat sommen kent uit andere tafels. 4x5 = 20, dat heeft hij al geleerd in de tafel van 5, dan kent hij iig al een som van de tafel van 4. Ik hoop dat ik duidelijk ben. Naarmate hij meer tafels kent, wordt elke nieuwe tafel makkelijker. De sommen die hij kent verwijderen, zodat hij daadwerkelijk kan zien dat er maar weinig nieuwe sommen zijn.5. Bij het werken op de computer gaat hij constant dingen doen die hij leuk vindt, in plaats van hetgeen dat hij moet doen. Dan zit hij bijv. ineens op spelle.nl terwijl hij in rekensoftware van Wereld in Getallen moet werken. Bij WIG gaat hij ook wel eens op een andere naam om bepaalde dingen nog een keer te doen..... Verbieden om op de computer te gaan? Vind ik zo flauw.. Erover praten? Zelfs na 3x weer erop wijzen gaat hij weer naar andere dingen...... Gewoon kindergedrag, alleen haal je een andere leerling direct van de computer af of is 1 waarschuwing genoeg. Hem van de computer halen zorgt voor rebels gedrag en dan loopt hij gewoon af en toe van zijn plaats af en gaat achter de computer zitten.
Geef hem de kans om na zijn oefeningen even een spelletje te mogen doen. Blijf controleren, zodat je weet (en hij ook) dat er op hem gelet wordt.6. Af en toe is het blijkbaar te druk voor hem, dan gaat hij door de klas heen lopen. Trekt stoelen om of geeft kinderen uit het niets een klap op de rug. Als ik hem vertel dat hij moet gaan zitten luistert hij niet... Ook niet als ik zeg dat hij binnen 5 tellen moet gaan zitten en ik dan ga aftellen... Als ik op hem afloop dan loopt hij gewoon weg, waardoor we dus eigenlijk een soort van 'pak mij' spelletje doen... Laatst heb ik de klas gewoon door laten werken en ging hij vanzelf achter de computer zitten, waar ik hem wel kon vastpakken voordat hij weer weg liep. Maaarrr... Autistische kinderen houden volgens de theorie niet van aanrakingen... Wat moet ik dan doen?[/quote]
Geef hem vooraf de keuze ergens apart geconcentreerd aan het werk te kunnen. Als hij weet dat hij hiervoor mag kiezen loopt het niet op bij hem tot de frustratiegraad. Spreek een teken af waarmee hij dat kan aangeven, dan stoort hij niemand.Praktische tips:
-Ik raad je aan het boek 'Geef me de 5' van Colette de Bruin te lezen.
Hierin komen weliswaar extreme gevallen voor, maar daardoor wordt het belang van de 5 vragen (die juf mama al in een van haar eerste antwoorden gaf) juist extra duidelijk.
- Altijd de vijf vragen stellen, zodat de jongen eraan gewend raakt
- Ik weet het niet zeker, maar denk aan De beertjes van Meichenbaum om werkhoudingsproblemen te voorkomen
- Altijd visueel maken van wat je van hem verwacht d.m.v. pictogrammen, foto's en taak (op papier of bord)