[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Leerkracht met lichte vorm pdd nos

Leerkracht met lichte vorm pdd nos

'mensen met autisme hebben het moeilijk om betekenissen te begrijpen achter de waarneming. Ze kunnen nauwelijks afstand nemen van de letterlijkheid en hebben dus problemen met verbeelding.'

Moderator: Anne

Leerkracht met lichte vorm pdd nos

Berichtdoor bloeme op 26 sep 2009, 22:36

Ik lees hier op het forum en andere forums vooral vragen over kinderen met verschillende vormen met autisme. Ik heb zelf een lichte vorm van pdd nos en ik ben fulltime leerkracht. Mijn moeder is er bij toeval achter gekomen, zij had nl op haar werk in het speciaal onderwijs een film gezien over "autisme waar je het niet altijd ziet" (of zo iets). Toen zij die film zag, wist ze in een keer wat er toch al die jaren met mij was. Ik was toen 17 en ben ik 26. We zijn bij de huisarts geweest en toen door gestuurd naar psyciater. Na al die jaren kan ik het nog steeds niet goed accepteren omdat ik dagelijks merk wat een last het is.

Ik wil wel eens weten of er hier nog anderen zijn met een vorm van autisme? Ik heb het er zelf nl erg moeilijk mee. Ik ben me er zeer van bewust dat ik anders ben en anders denk, dus de hele dag ben ik me aan het aanpassen aan anderen. Bijv. ik weet wanneer er sarcastische grapjes gemaakt worden als mijn collega's er om lachen', dus dan weet ik oh ja dat was zeker een grapje. Ik vind het erg zwaar om de hele dag normaal te spelen. Er is wel een collega die het weet, waar ik mee kan praten, maar ik wel er ook niet steeds over zeuren. Aan het eind van de dag ben ik helemaal op, maar kan voor mijn gevoel steeds niet naar huis om dat ik niet alles af heb, af kan ronden, nou weet ik ook wel dat een leerkracht nooit klaar is, maar ik vind dat erg moeilijk. En dat is nog maar één voorbeeld. Ik werk fulltime, heb er wel eens over gedacht om parttime te werken, maar voorzie dan problemen omdat ik dan met een duo moet werken en met de structuur van die ander. Ik heb niet het idee dat de kinderen er onder lijden, krijg hele positieve reacties van ouders over de band die ik met de kinderen heb, dat ik veel structuur heb en geef, dat kinderen heel graag bij mij in de klas zitten.

Maar ik heb er ook wel een voordeel mee, ik ben iemand van structuur, wat fijn is voor de kinderen. De opdrachten die ik geef zijn duidelijk en compleet, ik snap kinderen die ook anders zijn, daar heb ik snel een band mee. Ik weet dat wanneer kinderen boos zijn er vaak iets achter zit wat andere volwassenen vaak zien als onbelangrijk, dat dat voor hun verbeelding wel een reden is om boos te zijn. Dat heb ik nl zelf ook heel vaak... Ik ben eerlijk en oprecht, iets wat kinderen ook zijn. wat ik beloof dat doe ik ook, verander niet zomaar iets zonder het te bespreken. Ik ga volledig voor mijn groep, besteed daar (te) veel tijd aan.

Graag zou ik dus willen weten hoe anderen hierover denken of hier mee omgaan, ik vind het erg moeilijk om te accepteren en 's avonds tijdens het douchen komen de huilbuien, ook door de vermoeidheid... Ik moet het op de een of andere manier accepteren, maar ik weet niet hoe. Zou ik toch hulp moeten zoeken?
bloeme
PABOforum Baby
 
Berichten: 28
Geregistreerd op: 10 jun 2009, 13:51
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkracht met lichte vorm pdd nos

Berichtdoor lucia op 27 sep 2009, 09:55

Als collega zou ik het heel fijn vinden als je me erover vertelde........
Er zouden wat dingen op hun plaats vallen voor mij denk ik en ik zou proberen rekening te houden met dingen die voor jou moeilijker zijn dan voor een andere collega. Doe ik met alle mensen en hun 'eigen dingetje' nu ook.
Waarom doe je jezelf tekort en vertel je het niet alle collega's?
Als je een been gebroken had zou je dan ook elke dag heel veel moeite doen om maar, koste wat het kost, zo 'gewoon' mogelijk te lopen?
Ik zou als collega zelfs een beetje beledigd zijn als ik dat nooit van je zou hebben geweten............

Je noemt wel hele belangrijke voordelen op ook hoor; heerlijk, een juf die structuur biedt en begrip toont voor 'anders zijn'. Als je een dag per week minder zou kunnen werken hoef je niet mee in de structuur van een ander maar die ander in de jouwe. En aangezien dat een duidelijke structuur is zal diegene dat graag voor een dag overnemen. Zo werkt dat ook met iemand die 1 dag in een groep staat; die is niet van plan daar een nieuwe structuur te gaan neerzetten maar zal de lijn volgen die er is in die klas. Daar moet je je geen zorgen over maken.

Mijn tip is dus eigenlijk.............gooi het open, ga erover praten en geef je collega's de kans je te helpen op hun manier.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Leerkracht met lichte vorm pdd nos

Berichtdoor Joke op 27 sep 2009, 11:40

Geen autisme, wel autisme? Dat is nog de vraag als we het over ADD hebben, anders zou mijn situatie heel veel met jouw situatie overeenkomen. Ik heb ADD en heb me jaren lang afgevraagd waarom ík zo veel tijd nodig had om iets voor elkaar te krijgen, terwijl een ander het zo voor elkaar had. (Om maar één voorbeeld te noemen.) Tegen mijn 60! ontdekte ik wat er met me aan de hand was. Ik had ADD. Nog vele andere dingen vielen op hun plaats. Wat een opluchting dat er een oorzaak voor was.
Als ik nog aan het begin van mijn loopbaan zou hebben gestaan zou ik het zeker hebben laten onderzoeken en misschien wel aan medicijnen begonnen zijn.
Voor mij echter geen onderzoek, geen medicijnen, mijn fpu stond voor de deur tenslotte, maar ik heb het wel aan mijn collega's verteld en dat was een hele opluchting. Mijn collega's begrepen sommige dingen daardoor véél beter en konden er rekening mee te houden.

In jouw geval zou ik het zeker vertellen en mocht je werk bijna onmogelijk worden hierdoor, dan zou ik naar een arts stappen. Misschien kunnen medicijnen voor jou de situatie ook een stuk verlichten.
Lucia's tip om een dag minder te gaan werken is dé tip die je nodig hebt. Ik weet nog uit het verleden hoe ik opknapte als ik een vrije dag extra had om weer 'bij te komen'. Als het mogelijk is zou een vrije woensdag ervoor kunnen zorgen dat je midden in de week even kunt bijtanken om zelf de week weer af te sluiten. Je behoudt dan de controle over je eigen klas.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkracht met lichte vorm pdd nos

Berichtdoor bloeme op 27 sep 2009, 14:02

Tja Joke, voor mij is het nog steeds geen opluchting om te weten wat de oorzaak is. Ik voel me nog steeds anders en ik zou zo graag "normaal" zijn.... 't Stomme is dat wanneer je het met volwassen over autisme, ad(h)d hebt, iedereen altijd zijn woordje klaar heeft, heb collega's rond lopen die menen heel veel verstand er van te hebben en hoe ze er bij kinderen mee om moeten gaan. Onder tussen gaan ze er dus van uit dat niemand in hun omgeving het ook heeft!! Vaak moeten ze lachen om mij, en vinden ze mij grappig, omdat ik nogal raar uit de hoek kan komen (wat zijn niet weten is dat ik dat dus niet bewust doe) dat is een beetje mijn masker. Ik weet niet hoe ze gaan reageren als ik het zou vertellen, en dat vind ik eng. Ik sprak laatst op een vrouw op een feestje (ook leerkracht) die verschillende cursussen in autisme had gedaan. Ik kon goed met haar praten en toen ik haar vertelde over mijn "systeem" (zo noemen we het bij ons thuis) reageerde ze heel positief. ze vroeg me allerlei vragen erover en gaf me voorbeelden van kinderen van haar school, waar ze iets over wilde weten. Toen pas besefte zij wat voor andere gedachten ik (en anderen auti's) dus hebben, dat zei ze ook eerlijk,dat ze eigenlijk dus niet altijd goed heeft gereageerd.
Het moeilijkste is de opmerkingen die ik als kind en nu nog te horen krijg zoals: "Snap je nu echt niet dat..." "waarom wil iedereen mee, behalve jij weer!" "Als je dat niet leuk vindt, nou dan ben je echt stom" enz. Ook de mensen die zeggen er verstand van te hebben hoor ik die maken, ook naar kinderen. Nou dan springen de tranen in mijn ogen en voel ik weer de onmacht...

Wat jullie als tip gaven om één dag minder te werken, met als voorbeeld de woensdag, dat gaat bij mij op school niet. je mag niet maar één dag minder werken, moet er dan voor twee kiezen. (dit heeft te maken dat het anders voor de andere parttimer niet interessant is) , en bovendien willen ze dat je aaneengesloten dagen werkt. Anders zou dat inderdaad misschien prettig zijn. Ik zit er al een tijdje over te denken om het aan de directie te vertellen (waarvan één het er al weet, dat was mijn coach in mijn eerste werkjaar), maar zoals ik al zei, durf ik niet zo goed, bang voor de reacties. Maar ik ben blij dat ik het hier op het forum verteld heb, kan ik er toch nog over praten. Bedankt voor jullie reactie! Maar zijn er hier nog andere, naast Joke, die iets soortgelijks hebben?
bloeme
PABOforum Baby
 
Berichten: 28
Geregistreerd op: 10 jun 2009, 13:51
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkracht met lichte vorm pdd nos

Berichtdoor miekiemousie op 27 sep 2009, 17:52

Iets soortgelijks, ja. Diagnose, nee. Van kind af aan ben ik al net even iets anders dan de andere, om het maar zo te noemen. Grote gezelschappen vind ik verschrikkelijk. Ik heb dan geen idee meer wat ik moet volgen en voel me een beetje verloren. Daarom vind ik het ook heel moeilijk om alleen ergens heen te gaan. Ik ga heel graag met iemand samen, omdat ik dan weet dat ik op iemand kan terugvallen. Ik zal dan ook graag naast diegene ga zitten. Via die persoon weet ik dan een beetje wat ik moet volgen. Het is allemaal veel te veel om me heen en dan sla ik helemaal dicht. Zoals vandaag ook, de verjaardag van mijn vader. Ik vind het heerlijk dat er vanaaf niet zoveel mensen meer komen, heb ik eigenlijk een beetje een hekel aan.
Daarentegen heb ik wel weer heel graag mensen om mij heen. Vind het gezellig als ik met iemand of een klein groepje ben. Ze zelf uitnodigen, tsja, hoe doe je dat? Vinden mensen het niet raar als ik ze uitnodig? Hoe onderhoud ik contacten? Hoe maak ik ze uberhaupt...

Op mijn werk zijn er gelukkig steeds meer mensen die me nemen zoals ik ben. Ik kan gewoon meer mezelf zijn, met mijn goede en slechte kanten. Ik merk echter nu het niet echt soepel loopt met mijn collega, dat ik het heel zwaar vind. Gelukkig heb ik wel de steun van andere. Persoonlijk zou ik het echt wel vertellen aan mijn collega's. Ze merken toch wel dat je net iets anders reageert. Ik weet van mezelf dat ze me nu pas echt nemen zoals ik ben. En dan nog niet iedereen. Sommige mensen maken ' misbruik' van me. Gelukkig kan ik dan mijn verhaal kwijt bij andere.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Leerkracht met lichte vorm pdd nos

Berichtdoor jufHetty op 28 sep 2009, 07:38

Dag Bloeme,
Ik lees alles door en merk dat het "anders zijn", vermoeid door aanpassen en het nodig hebben van structuur belangrijke knelpunten zijn. Nu heb ik door de jaren al heel wat collega's gehad, ook met hun eigen knelpunten op dit of op een ander gebied. Misschien voel je je minder "anders" als je zou weten waar iedereen mee rondloopt.
Ik heb zelf ook zo mijn eigen knelpunten en heb geleerd er mee om te gaan, wat natuurlijk niet altijd vlekkeloos gaat natuurlijk. Ik kan bijvoorbeeld van een droom, ook een die ik mij niet meer herinner, de hele dag van slag af zijn en heb een manier gevonden om er mee om te gaan. Ik voel vaak te veel van anderen, van sferen en heb ook daarom veel structuur nodig om mij heen anders zou ik zomaar ergens in verdwijnen. Het leuke is dat als ik de dingen juist doe zoals ze goed voor me zijn, op mijn eigen manier dus, ik het beste tot mijn recht kom! Dat geldt natuurlijk voor jou en iedereen ook.
Het "anders-zijn" kun je daarom juist zien als een gave, jij hebt iets unieks te bieden, jij ervaart op een unieke manier. Het mooie is dat je juist als leerkracht heel veel kunt betekenen want ieder kind dat je in de klas hebt is net zo uniek. Kinderen voelen haarfijn of je "echt" bent en gezien je verslagje ben je daarin helemaal geslaagd. Heel wat leerkrachten die zichzelf "gewoon" vinden steken er niet met een bepaald talent bovenuit, omdat er geen prikkel is. Jij hebt die wel, jij biedt daarom je klassen rust en regelmaat, heerlijk toch?
En vertel het iemand....Lucia heeft daar helemaal gelijk in. Ik heb jaren geleden door een heel vervelende privésituatie mijzelf afgesloten van anderen, wilde gewoon lekker werken en nergens aan denken. Tot dat een collega het doorprikte tijdens een gesprek en mij vertelde, toen ik mezelf blootgaf, dat ze me al veel eerder had kunnen helpen en steunen als ik het maar gezegd had. Ja, ook die verontwaardiging die Lucia beschreef herken ik.
Iets minder werken zoals Joke oppert werkt heel goed, tot nu toe kon niemand 1 dag minder werken bij jou op school, misschien is dit nu wel mogelijk? En als je een duo zou hebben, collegiaal zou het zijn als jullie samen een vaste structuur hebben. Ik heb daar zelf altijd mijn best voor gedaan en heb daar steeds een positieve samenwerking uit gekregen. Het vraagt alertheid, maar als je het benadrukt dat structuur voor jou belangrijk is zal een collega in het onderwijs dat alleen maar kunnen onderschrijven....toch?

Ik denk dat je heel goed bezig bent Bloeme. Misschien is de laatste stap dat je jezelf accepteert met jouw anders-zijn. Besef dat ieder mens worstelt op zijn eigen manier. En als je in de praktijk weer hoort dat je een goede leerkracht bent feliciteer jezelf nog eens extra. Maak er weer een fijne werkweek van, op jouw manier!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Leerkracht met lichte vorm pdd nos

Berichtdoor bloeme op 02 jan 2010, 17:14

hoi!

Er is een hoop gebeurd in de tussentijd. Ik zei dat ik een lichte vorm van pdd nos heb, dat van de pdd nos is nl gezegd door de psychiater toen ik dus jonger was. ik wilde dat toendertijd echt niet accepteren en deed mezelf en de psychiater voor alsof ik er geen tot weinig last van had. Ik ben dus ook niet gediasnostiseerd, dat wilde ik toen niet.
Ondertussen gaat het al een hele tijd niet goed met mij. Via de dokter ben ik naar een psycholoog doorverwezen. ik had ondertussen ook vermoedens van add. Nu ben ik dus bij de psycholoog en ik heb ik daar een soort test gedaan. daar kwam zeer duidelijk naar voren dat ik last heb van een informatieverwerkingsproblemen, en sociale (emotionele). de psycholoog ziet sterk het autisme in mij terug en daarnaast add trekken en verwijst mij door naar het ggz voor een echt onderzoek. 3 februari heb ik een eerste intake test.
Ik kom ook terug op mijn eerste bericht waarin ik zeg een "lichte" vorm van pdd nos te hebben. wat ik ook heb, het is idd niet licht, en ik heb er heel erg veel last en verdriet van. en mijn omgeving ook, doordat ik oa niet kan uitleggen waarom ik soms boos/bang/verdrietig/ paniekerig ben/doe in bepaalde situaties.

nou ja, en is gewoon volhouden en doorzetten in deze maatschappij en dat is heel erg moeilijk...
bloeme
PABOforum Baby
 
Berichten: 28
Geregistreerd op: 10 jun 2009, 13:51
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkracht met lichte vorm pdd nos

Berichtdoor jufHetty op 03 jan 2010, 16:07

Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:


Keer terug naar Autisme & PDD-NOS

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron