[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Leerkrachten met ADD?

Leerkrachten met ADD?

'ADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Om het een beetje kort te houden, zoiets als: Alle Dagen Heel Druk'

Moderator: Anne

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 30 jul 2011, 07:48

Ik had zelf het probleem dat ik niet onder schooltijd na kon kijken. Ik kan maar een ding tegelijk. Geconcentreerd (en goed) nakijken óf er voor de kinderen zijn.
Ik hoop dat jij het wel kunt, want het scheelt je een heleboel werk thuis. (Om mee te nemen en om te doen.)
Tips:
-Meestal maak je een planning, wen je er meteen aan om er op vaste momenten ook daadwerkelijk naar te kijken.
-Wen je aan niet verder te gaan voor het voorgaande is afgehandeld: neem de tijd om eerst even op te ruimen voor je verder gaat. Doe hetzelfde voor de kinderen, zodat ook zij dit systeem als een goede gewoonte integreren in hun leven. Goed voorbeeld doet goed volgen.
-Zorg voor vaste plekken voor de materialen, zoals bv. nakijkbakken voor de schriften e.d. (of een systeem dat je beter bevalt) Systemen die je je meteen aanwent.
-Zeg altijd wat je verwacht van de kinderen. Ga er niet vanuit dat ze het al weten. (Dat kan misschien later wel, maar zeker in het begin nog niet.)
-Zorg voor reservemateriaal zoals een (oud) potlood e.d. dat zonder vragen even gepakt kan worden als er iets aan de hand is met het materiaal. Dat voorkomt dat de kinderen je moeten storen en dat jij van de wijs gebracht wordt.
-Probeer je aan te wennen een handeling af te maken. Als je iets wilt opbergen bv. kom je onderweg daar naartoe heel vaak iets tegen dat ook nog moet gebeuren. NIET DOEN, eerst opbergen en dat het volgende afhandelen. Hiermee voorkom je dat je naderhand heel je looproute moet nagaan om iets terug te vinden. (Je legt nl. het één neer om het volgende te gaan doen, onderweg kom je iets tegen en daar herhaalt zich de ellende. Alles kwijt uiteindelijk en niets komt op de juiste plaats waar je het van plan was neer te leggen.)
-Bij mij werkte het als ik tegen de kinderen zei: 'Help me herinneren dat ik * de nieuwsbrieven * moet meegeven, schrijf zulke dingen ook op het bord en zeg wat er staat.
Dit zijn de dingen die me het eerst te binnen schieten.
Wees kritisch naar jezelf en kijk op welke punten jij meestal in de problemen komt en probeer daar een vaste oplossing voor te bedenken, die je natuurlijk ook uitvoert.
Als je iets belooft, moet je het ook doen, dus maak er een notitie van.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor ik-je op 31 jul 2011, 14:24

Dank voor alle tips. Wanneer ik groep 3 inhoudelijke vragen heb, weet ik waar ik kan aankloppen :D

Over nakijken: tussen de middag is er elke dag overblijf in mijn lokaal. Ik heb het afgelopen jaar gemerkt dat ik dan niet effectief ben, omdat ik mij niet kan concentreren op ander werk.

Ik ga even nadenken over de organisatorische dingen: ik weet dat het heel effectief is en ik moet nu gewoon een keuze maken. Meestal ga ik door het jaar weer dingen veranderen. Ben van plan om dit in een overzicht te plaatsen, binnenkort horen jullie dus meer.

Maar herkennen anderen ook de vermoeidheid die ik na een dag werken heb?
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 31 jul 2011, 19:14

Nou en of, het hele jaar door in meer of mindere mate. En de eerste dagen na een vakantie had ik ook altijd hoofdpijn.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor juf_marion op 01 aug 2011, 12:04

Hier nog een groep 3 juf!
Ik liep heel erg tegen prioriteiten stellen aan. Ik ging bijvoorbeeld klusjes doen na schooltijd die niet persé nodig waren, met als gevolg dat het 'ineens' 5 uur was en ik mijn bord nog moest schoonmaken, nog moest beginnen met nakijken, etc.
Ik heb nu heel veel aan mijn to-do-boekje. Ik heb een leuk notitieboekje gekocht bij de hema. Elke avond neem ik in bed een nieuwe bladzijde voor me en schrijf daar dingen op die ik moet doen. Dit kan vanalles zijn, van bord schrijven tot tekeningen ophangen. Als ik alles heb opgeschreven ga ik er prioriteiten aan toekennen, A/B/C. Omdat ik altijd alles een A vind, zorg ik dat de Atjes, Btjes en Ctjes eerlijk verdeeld zijn. Dus eerst een A opschrijven, dan een B, dan een C, dan weer A, etc. Na schooltijd sla ik mijn boekje open op mijn bureau en begin met de Atjes. Pas als alle Atjes gedaan zijn, mag ik aan de Btjes beginnen. Ik ga dan dus niet iets doen wat leuk is als het gedaan is, maar ook tot volgende week kan wachten, zoals bijvoorbeeld tekeningen anders hangen. Het klinkt gek, maar geloof me, ik heb echt dagen gehad dat collega's kwamen vragen of ik klaar was en ik moest antwoorden, uhm moet nog beginnen. "Wat heb je al die tijd gedaan dan?" "Hmm, goeie vraag..."
Ook heb ik bij de action kleine mandjes gehaald. Ze hebben nu van die hele handige, behoorlijk groot en aan de voorkant lager zodat het makkelijker pakken is. Daar zitten keurig geordend de spullen die de kinderen mogen pakken (plakselpotjes, scharen, stiften, etc).
Qua klassenorganisatie heb ik langzaamaan een dagroutine ontwikkeld die voor mij (en de kinderen!) erg goed werkt.
Zo heb ik bijvoorbeeld de kinderen in kleurgroepjes zitten met een eigen bakje met een puntenslijper erin. Dat bakje staat elke dag op een andere tafel (draait met de klok mee) en diegene is het hulpje van de dag. Deze hulpjes pakken bijvoorbeeld de schriften (ik heb een kast met 5 planken, op elke plank heb ik gekleurd papier geplakt in de kleur van het groepje, daar liggen de schriften van dat groepje), knutselmateriaal, blaadjes, wat er dan ook uitgedeeld moet worden. Maar ook halen hun de schriftjes open op na het werken en leggen die op het 'nakijk' tafeltje, zodat ik ze meteen open heb voor het nakijken, scheelt mij weer afdwalen tijdens het zoeken naar de juiste bladzijde..
Ik laat de hulpjes ook wel eens hun groepje controleren op aanwezigheid, opruimgedrag, etc.
Als de kinderen bijvoorbeeld aan het werken, spelen zijn, zing ik vaak een luister-liedje, de kinderen bevriezen dan met hun handen vast. Ik zeg dan heel concreet wat ze moeten doen en pas dan mogen ze gaan opruimen of materialen pakken.
Ook aan organisatie als dagritme kaartjes, stoplicht, time-timer heb ik veel.
Ik las het net ook, de energizers, handig voor aandacht, ontlading en concentratie voor de kids EN voor jezelf. Tussen leswisselingen door klapspelletjes, jou nadoen (handen op het hoofd, voor je, omgedraaid, etc), uitbeelden (maak je zo groot als een reus, zo klein als een muis), springen, spanning-ontspanningsoefeningen (vuist aanspannen en loslaten, voet aanspannen en loslaten, etc).
De vermoeidheid herken ik ook heel erg. Ik probeer ook altijd meteen om 3 uur even te ontspannen in de teamkamer met een kopje thee, desnoods met een wekkertje, om daarna aan de slag te gaan met mijn takenlijstje. Maar op tijd stoppen blijft mijn leerpunt. Ik denk altijd nog even dit, nog even dat en 'ineens' is het weer heel laat....
En verder ook lekker genieten, want groep 3 is geweldig! Ze zijn nieuwsgierig, leergierig en willen je dolgraag helpen!
groeten, marion
volgend weer een groep 3!
juf_marion
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 16 dec 2004, 00:46
Woonplaats: Rotterdam
Groep: 3
Schooltype:
Functie:

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Anita op 04 aug 2011, 23:26

Ik ben benieuwd of jullie het ook herkennen dat je aan de ene kant ontzettend flexibel bent, maar aan de andere kant sommige dingen ook gewoon van te voren wilt weten. Zo ben ik ontzettend blij dat ik er per ongeluk achter ben gekomen wanneer ons vrijgezellenfeest is. Nu kan ik die datum gewoon vrij houden en andere weekenden vol plannen, ik weet op welke dag het er thuis netjes uit moet zien omdat ze ons dan zullen overvallen, ik zorg dat ik dan wat leuks aan heb etc. En dat terwijl ik ook dol ben op verrassingen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 05 aug 2011, 00:18

Ja, inderdaad, Anita. Dat heeft mij ook altijd verbaasd. Ik heb altijd gedacht dat dit kwam door de omstandigheden waarin ik opgroeide (heel veel kon of mocht niet en daar leer je je bij aanpassen), mijn huwelijk (ik had een man die wel duizend keer veranderde, dan ging iets gewoon niet door of op een ander moment. Dan dacht ik: nou, dan niet). Ik pas me altijd aan en maak er dan toch wel weer iets van.

Maar daarnaast vind onverwachte visite of eters altijd leuker dan afgespraken maken (mits ik voldoende in huis heb: je kunt me niets kwalijk nemen, want ik wist niet dat je kwam en je bent iig welkom.) Ik heb dit dus nooit in verband gebracht met ADD.
Maar dat ik wel dolgraag wil weten waar ik aan toe ben, omdat ik nerveus word van onduidelijke zaken, wijt ik daar wel aan.

Er was laatst een goede kennis die vond dat ik twee 'kanten' had. (Dit zou er een bewijs van kunnen zijn.) Herkennen jullie dat?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Anita op 05 aug 2011, 10:13

Dat van die twee kanten herken ik ook wel heel erg ja. Zo zullen mijn 'echte' vrienden me omschrijven als iemand die heel spontaan is en iemand die altijd vol zit met goede ideeën etc. Mensen die me niet zo goed kennen vinden me vaak stil en voor mijn gevoel ook saai.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor ik-je op 05 aug 2011, 11:00

Ik herken me echt helemaal in het verhaal wat jullie schetsen.
Ik vind het heel leuk als iemand spontaan langskomt en dan kan ik iets heel leuks organiseren.. bijv. iets lekkers halen en iets leuks met elkaar doen.
Terwijl ik bijv. mijn verjaardag vieren vreselijk vind. Meer gewoon omdat ik het in mijn hoofd niet kan organiseren en wanneer het feest begint ik eigenlijk 'op' ben en gewoon heel erg moe en er veel minder van kan genieten.
Heb het idee dat er dan heel veel verwacht van me word.

Nu gaat eind augustus mijn broer trouwen en ik mg zijn ceremoniemeester zijn (gelukkig met een ander) Via mijn broer kreeg ik te horen dat de ander mij erg precies, punctueel vond en vol structuur. In ieder geval een compliment, maar dit is weer de bevestiging dat ik naar structuur zoek.
Mijn echte vrienden zien ook de andere ik van me; iemand die met de meest creatieve verjaardagscadeaus komt aanzetten, want helemaal op hen slaat.
Ik heb altijd het idee dat ik bij anderen saai en stil ben, dus ik heb eigenlijk dezelfde ervaringen.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor miekiemousie op 05 aug 2011, 18:02

Dat herken ik ook helemaal! Ik hoor vaak van mensen die me niet echt kennen en me daarna leren kennen 'Ik dacht dat je zo'n stil iemand was, maar dat ben je helemaal niet!' De enige plek waar ik dat niet echt heb, is bij Heppie. Daar is natuurlijk juist wel weer de structuur die ik nodig heb!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor juf_marion op 05 aug 2011, 19:46

Ik herken het ook wel heel erg.
En ik krijg ook vaak te horen dat ik juist heel erg gestructureerd ben (met name op school dan).
Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat ik weet dat ik vaak een 'druk hoofd' heb waardoor ik het voor de kinderen juist wil structureren.
En ook mijzelf geeft dit rust.
Ik merk ook dat ik soms ook heel veel tijd kan stoppen in dingen structureren, dan denk ik ineens ja dat is handig! En halverwege overzie ik het niet meer of zie ik in dat het toch niet zo handig is, waardoor ik het weer anders moet gaan doen..
Soms heb ik ook een te vol hoofd en dan ben ik zoooo op, dat ik het echt even niet kan handelen. Dan kan ik echt even uit mijn slof schieten. En moet ik echt even een rust-momentje in mijn eentje. Herkennen jullie dit ook?
volgend weer een groep 3!
juf_marion
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 16 dec 2004, 00:46
Woonplaats: Rotterdam
Groep: 3
Schooltype:
Functie:

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor ik-je op 06 aug 2011, 21:26

ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Marthe op 22 nov 2011, 12:53

Ik heb gisteravond blz. 1 t/m 12 gelezen van dit topic. Fijn om te lezen dat er meer leerkrachten AD(H)D hebben zodat we van elkaar kunnen leren! :D

Zelf ben ik een pabo student (Bezig met de LIO stage) en heb ik ADHD. Ik ondervind hiervan vrij veel problemen. Het lukt me niet om me goed te concentreren op de lessen die ik moet voorbereiden waardoor ik dagenlang bezig ben met de voorbereiding voor 2 dagen stage. Helemaal nu ik de tip heb gekregen van mijn stagebegeleider om matrices bij elke les te maken (In DIM/IGDI) omdat me dat meer structuur zou geven.

Ik loop stage in een combinatiegroep 5/6. Hetgeen waar ik onder andere nu nog onvoldoende sta is mijn tekort aan het hebben van overzicht. Als ik bezig ben met instructie geven aan 1 groep, een klein groepje of een leerling heb ik geen overzicht op de rest van de klas. Ik plan looprondes in/momenten om rond te kijken enz. Maar telkens blijkt dat ik gewoon heb gemist dat leerlingen ineens naar de gang zijn, met elkaar aan het praten zijn over van alles en nog wat, totaal wat anders aan het doen zijn en door de klas heen lopen of al 10 minuten op de wc zitten.

Als ik om me heen kijk, kijk ik wel, maar zie ik het niet. Ik ben nog helemaal bezig met de leerling/groep die ik aan het helpen ben en daar is mijn hoofd ook nog bij. Hebben meer leerkrachten dit? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn volle aandacht heb bij het rondkijken/de looprondes en hoe kan ik het meteen doorhebben als leerlingen met wat anders bezig zijn/rondlopen?
“Today you are You, that is truer than true. There is no one alive who is Youer than You.”
Marthe
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 12 apr 2011, 18:18
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 22 nov 2011, 22:35

Je legt nu je vinger op een van de grootste problemen bij een aandachtstekortstoornis: Geen twee dingen tegelijkertijd kunnen doen. Ik weet niet of het bij ADHD ook zo is, maar het kan lijken alsof de ADD'er wel oplet, terwijl er niets tot hem doordringt omdat zijn aandacht bij het andere is. Een van de twee komt dan niet uit de verf, meestal het vóórzijn van problemen. Soms wordt het zo erg dat je veel te laat komt. Hoe zekerder je van jezelf bent met lesgeven hoe makkelijker het je af zal gaan tussendoor te switchen en op het gedrag te letten. Omdat ieder mens weer anders is, zul je zelf moeten bedenken hoe jij in staat bent jezelf aan te leren van aandacht te switchen tussen beide (les geven én aandacht voor de (rest van de) leerlingen), zodat je werkelijk ziet wat er gebeurt. Zie het als een soort veiligheidsscan, maar dan op gedrag, die heel vaak door jou uitgevoerd moet worden naast je les. (Een ander kan deze twee dingen tegelijk, maar wij zullen ze afwisselend moeten uitvoeren.) Je zult dit moeten inslijpen nu het nog kan, later gaat het niet meer zo goed lukken. En een goed aangeleerde manier komt je de rest van je leven van pas. Later zul je ook profijt van je ervaring hebben, waardoor alles weer een beetje makkelijker gaat.
Leg je er bij neer dat het geen 100% wordt, durf met minder tevreden te zijn als het maar voldoet aan de eisen. Het is tenslotte jouw handicap, zoals iedere leerkracht wel iets heeft wat hem minder goed afgaat.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor onderwijs91 op 16 jan 2012, 17:22

Hoi,

Ik heb sinds vrijdag de diagnose ADHD en doe zelf de opleiding onderwijsassistent niveau 4.
Heeft er iemand van jullie tips voor ADHD in het onderwijs?
Ik vraag me namelijk af of een beroep als onderwijsassistent wel mogelijk is met ADHD.
Ik heb alles afgezocht maar het enige wat er op lijkt is dit forum.
onderwijs91
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 16 jan 2012, 17:17
Groep: 3

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 16 jan 2012, 18:53

Nou zeg, je bent wel erg negatief over ADHD.

Kijk hier maar eens even om te weten dat er ook een heleboel positieve kanten aan zitten:

Waar ben je bang voor en wat zie je niet zitten? Je bent echt niet de enige in het onderwijs met ADHD.

Hoe lang ben je nu al met de opleiding bezig? Waar loop je tegenaan?
Worden er medicijnen voorgeschreven?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar ADHD / ADD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron