[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Leerkrachten met ADD?

Leerkrachten met ADD?

'ADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Om het een beetje kort te houden, zoiets als: Alle Dagen Heel Druk'

Moderator: Anne

Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 12 dec 2008, 20:37

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er op het forum nog andere leerkrachten zijn die ADD hebben.
In de loop der jaren heb ik het hier eenmaal eerder horen noemen. Met mij erbij zouden dat er dus al twee zijn.
Zijn er nog meer?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Juf Wilma op 12 dec 2008, 20:45

Je hebt mij een tijdje terug informatie gestuurd naar aanleiding van mijn verhaal.
Af en toe kijk ik er naar en dan komen veel dingen me bekend voor van mezelf.

Toch zijn er ook dingen die echt niet bij mij passen en was ik als kind heel anders (de kenmerken van ADD bij een kind herkennen ik en mijn ouders helemaal niet van hoe ik vroeger was)

Ik denk dus niet dat ik een echte ADD-er (of hoe je dat zegt) ben, maar ik heb er wel kenmerken van en heb veel aan de tips die ik lees.
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype:

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 12 dec 2008, 20:49

Jij bent snel ;)

Ik denk trouwens niet dat er ook maar één mens is die alle kenmerken heeft.
Zo komen problemen met rekenen vaak voor bij ADD'ers, maar daar ben ik altijd aardig goed in geweest. Mijn vader was procuratiehouder/boekhouder, dus daar zal ik best wel iets van geërfd hebben.
Ik ken trouwens ook ADD'ers die er veel meer last van hebben dan ik. Ik denk dat daar ook graduaties in zitten.
Ik maak geen puinhoop van mijn huis, van mijn administratie, heb geen schulden, kom nooit te laat op mijn werk.
Ik heb een onbedwingbare neiging om ergens structuur in te brengen. Lukt het niet alles op een rijtje te zetten dan gooi ik het bijltje erbij neer of er komt een inwendige onrust over me die ik maar niet thuis kan brengen. Maar over het algemeen lukt het me wel. Kortom: ik heb het aardig in de hand.
Laatst bijgewerkt door Joke op 12 dec 2008, 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Juf Wilma op 12 dec 2008, 21:06

Ik heb net de test op de site van levente nog eens gedaan, kwam op 46 keer een 'ja' (bij 60 heb je grote kans op ADD)
De vorige keer scoorde ik een stuk hoger. Dat verschil komt denk ik voor een groot deel omdat ik nu lekker in mijn vel zit. Ik heb het enorm naar mijn zin op mijn stageschool, het 'werk' van onderwijsassistent is veel afwisselender wat beter bij mij past en ik voel de druk van de verantwoordelijkheid die je als 'juf' hebt niet meer. Ook wordt ik nu echt gewaardeerd door de leerkrachten en hoor ik (voor zover mogelijk als stagiaire) echt bij het team :D

dat mijzelf er niet helemaal erin herkennen is denk ik ook een stukje niet willen... ;)
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype:

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 12 dec 2008, 21:21

Hé, heerlijk om dat te horen.
Als je lekker in je vel zit, heb je nauwelijks last (zoals ik al schreef). Je problemen komen pas opzetten als alles in de soep dreigt te lopen en je hebt het gevoel het overzicht te verliezen.

Houd het in je achterhoofd en handel er steeds naar, wees er op bedacht en voorkom problemen. (Ik maak nooit een tweede afspraak op een dag bijvoorbeeld. ) Dan is alles oké, toch? Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Informatie over ADD op de werkplek.
Voor veel mensen is het combineren van werk en ADD een groot probleem. Als uw werkomgeving niet ADD vriendelijk is, loopt u het risico rommelig en gespannen te functioneren. Zoek een baan waar uw passie naar uit gaat. Mensen met ADD hebben duidelijk meer succes bij werk waar hun interesse naar uit gaat. In een omgeving waar het werk u minder raakt is de kans groot dat de uitdagingen van leven met ADD (sneller) de kop opsteken. De beste weg om dit te vermijden is het vinden van werk waar u plezier in heeft en achter kunt staan.

ADD'ers werken het beste in een zelfstandige functie met verantwoordelijkheid voor de grote lijnen, op eigen tempo. Het afwerken van details kunt u het beste aan een collega overlaten. Over het algemeen zijn ADD'ers de probleemoplossers, creatievelingen en strategisten. Uw talenten kunnen het meest effectief worden toegepast op de spannende en uitdagende aspecten van het werk en veel minder effectief bij het verwerken van de administratieve kanten.

Plan een tijdstip om te plannen. ADD'ers hebben een chronische behoefte om alles onder controle te hebben. Een agendapunt maken van het plannen op zich zelf kan helpen uw gedachten op een rij te zetten en het overzicht terug te krijgen.

Neem ook regelmatig een korte pauze tijdens het werk om uw gedachten even te vernieuwen zoals bij de herstart knop op uw computer. Probeer niet te perfectionistisch te zijn. Als u zich blijft storen aan hoe iets anders zou kunnen, komen de formulieren nooit van uw bureau af.

Ontwikkel een structuur in werk en privéleven die voor u werkt. Overweeg flexibele werktijden, verzoek uw werkgever om parttime thuiswerken en/of een dagelijks/wekelijks overleg. Bespreek uw deadlines en de taken die zijn blijven liggen. ADD'ers hebben grote moeite met het bepalen van deadlines. Een baan waarin deadlines voorkomen kunt u daarom het beste vermijden.

ADD'ers kunnen uitstekend aan de verwachtingen van een werkgever voldoen maar worden meestal slaperig / trekken wit weg, tegen een uur of 3 in de middag. De Hyperfocus knop gaat om en de vermoeidheid slaat toe. De ADD'er heeft namelijk de hele dag in een soort ultra concentratie modus moeten functioneren.

Het kost veel energie om de doorgaande gedachtestroom die bij ADD hoort te negeren. Je hoort ADD'ers daarom ook vaak zeggen dat ze het gevoel hebben als een soort robot te functioneren. “Jezelf ” zijn op het werk is met deze aandoening praktisch onmogelijk, tenzij de werkomgeving kennis heeft van je ADD, hier rekening mee wil houden en het werk dat je doet passend is bij de interesse. In veel Amerikaanse documenten over ADD spreekt men ook regelmatig over de noodzaak van de aanwezigheid van een begripvolle collega die af en toe tot steun is bij het bewaren van “the big picture”

In de praktijk werken de meeste ADD'ers het beste in een zelfstandige functie op een rustige plek maar dit kan soms wat saai zijn. Het delegeren van taken gaat een ADD'er goed af, hoewel u het liefst alles zelf zou willen doen.

Bij teveel rust zakt het energiepijl van de ADD'er in een snel tempo naar beneden maar door het perfectionisme en het hoge intelligentieniveau dat men vaak heeft, neigt een ADD'er teveel op zijn/haar hals te halen. Dit valt niet te combineren met de doorgaande gedachten snelweg die zich in het hoofd af speelt waardoor de ADD'er moet oppassen zich zelf niet te overvragen.

ADD'ers en ADHD'ers kunnen overigens grote hoeveelheden informatie verwerken, zolang deze snel en in kleine porties kunnen worden verwerkt. Bij een te grote hoeveelheid informatie in één keer verliest hij/zij het overzicht en kan het moeilijk worden om prioriteiten te stellen. Hierdoor wordt een AD'Der besluiteloos en inactief. Als resultaat krijgt hij/zij alleen gedaan wat er minimaal verwacht werd en voelt de persoon zich achteraf schuldig en gefrustreerd door een gevoel van onderprestatie. Dit is een doorlopend proces waardoor veel AD/HD'ers een vorm van (faal)angst ontwikkelen en grote onzekerheid.

ADD Gezegde: "Minimize paperwork to maximize success "


bron: http://www.levente.nl/werkenmetadd.htm
Laatst bijgewerkt door Joke op 12 dec 2008, 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Juf Wilma op 12 dec 2008, 21:31

Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype:

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 12 dec 2008, 21:35

Hoe herkenbaar. ;)
Dat is dat schuldgevoel dat altijd maar weer aan je knaagt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 13 dec 2008, 11:47

Een belangrijk punt van ADD is de hyperfocusfunctie. Een extra vermogen om je volledig te verliezen in iets dat de interesse heeft gewekt. Geen rust kunnen vinden tot het verhoopte eindresultaat is bereikt. Dit resulteert vaak in zeer creatieve uitbarstingen.

De verwachtingen die een ADD'er van zich zelf heeft zijn vaak bijzonder hoog, omdat ze gewend zijn overal in te slagen, mits er interesse voor is. Bij interesse zijn zij in staat werkelijk alles te leren. Hierdoor neigt een ADD'er zich te overvragen. Bij het doen van iets dat saai is, sturen de hersenen de gedachten automatisch naar meer interessante dingen. Hier kan de ADD'er zelf niet altijd iets aan doen. Bij het doen van dingen die niet zo interessant zijn hebben ze daarom altijd het gevoel ondergepresteerd te hebben.

Het aanzetten van de hyperfocus lukt niet altijd. Hierover ontstaan vervolgens schuldgevoelens en grote onzekerheid. De omgeving roept: "Je kunt het wel maar je wilt niet. Je bent gewoon lui". De ADD'er kan hierdoor een negatief beeld van zich zelf creëren. Om deze reden is veel aanmoediging nodig en weinig kritiek. Als laatste vraagt de hyperfocus grote hoeveelheden energie waardoor de ADD'er sneller moe is en enkele momenten voor zich zelf nodig heeft om de batterijen weer op te laden. Dit zijn momenten dat de ADD'er zeer afwezig lijkt en op zichzelf gericht. De ADD'er voelt zich op zo'n moment leeg en uitgeblust. Alle voorbij razende gedachten worden één grote witte vlek/wolk en de persoon kan op dat moment slecht keuzes maken of prioriteiten stellen. Als resultaat krijgt men alleen gedaan wat er minimaal van hen verwacht werd. Vrouwen vertonen op zo'n moment al snel depressieverschijnselen en mannen neigen ernaar om opstandig en ongeduldig te reageren of iets ondoordachts te roepen.

Bron: http://www.levente.nl/hyperfocus.htm
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor jufmaaike op 13 dec 2008, 13:23

Ik denk altijd eerst goed na
voordat ik iets stoms zeg

Loesje
jufmaaike
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 255
Geregistreerd op: 10 feb 2006, 17:03
Woonplaats: Den Haag
Groep: 4
Schooltype:
Functie:

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Anita op 13 dec 2008, 13:31

Bij mij is het ook hetzelfde. De vragenlijst heb ik destijds ook ingevuld, maar ik kwam nu ergens bij de 50. Als ik de lijst echter ingevuld zou hebben toen ik nog op de vorige school werkte en ik mijn lieve gestructureerde vriend nog niet had was ik veel hoger uitgekomen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor jufmaaike op 13 dec 2008, 13:38

Ik heb net de vragenlijst ingevuld en kwam uit op 67... En inderdaad als ik mijn vriend soms niet had in sommige dingen zou ik ook waarschijnlijk nog hoger uitkomen.
Ik denk altijd eerst goed na
voordat ik iets stoms zeg

Loesje
jufmaaike
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 255
Geregistreerd op: 10 feb 2006, 17:03
Woonplaats: Den Haag
Groep: 4
Schooltype:
Functie:

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor sann op 13 dec 2008, 13:56

ik kom aan 54...
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Yvonnetje op 13 dec 2008, 14:45

Ik kom niet heel erg hoog uit, maar herken wel een aantal dingen.
Bijvoorbeeld dat opruimen en je huis op orde houden... Als ik druk ben met school besteed ik liever geen aandacht aan m'n huis, maar heb dan wel schuldgevoelens.
En het perfectionisme is ook herkenbaar, maar dat kan ook andere oorzaken hebben uiteraard.
Eind februari met m'n nieuwe baan beginnen. Ditmaal aan de universiteit :) In Shenyang, China.
Yvonnetje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 487
Geregistreerd op: 16 okt 2005, 13:29
Woonplaats: Shaoxing, China.
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 13 dec 2008, 18:47

Alles staat of valt met mensen in je omgeving die je sturen, helpen en begrijpen.
Het is zo grappig. Zodra je weet dat je 'falen' een oorzaak heeft die buiten jezelf ligt, ben je zó opgelucht!
Dan gaat het meteen al een stuk beter. Je hebt niet alles in de hand natuurlijk, maar je kunt ook zelf al een heleboel bijsturen.
Tenminste daar ben ik erg goed in.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor meester Nikky op 17 jan 2009, 12:01

Ik heb al 3 jaar (sinds begin PABO) het gevoel dat er 'iets' in mij niet klopt. Nu ik de PABO wil afronden (5e jr inmiddels) komen er ineens veel dingen bovendrijven. Na een gesprek met de directeur van de stageschool, raadde ze me aan om eens een afspraak met de psycholoog te maken, want ze had het gevoel dat er iets was. Ze had me een tijdje in de gaten gehouden en geobserveerd. Ik heb meteen info over ADD opgezocht, via de site die hier genoemd wordt (levente.nl) en de test gedaan: 84 'punten'. Vooral bij ADD-tiener, dat lijstje, scoorde ik heel hoog, dat tekent precies af wie ik ben (althans, in mn tiener-tijd)

Ik moet a.s. dinsdag naar de psycholoog en ik heb via onze IB-er al adressen gekregen voor eventuele onderzoeken/tests. Ik ben erg benieuwd. Stel dat er uitkomt dat ik ADD heb, dan zijn er ineens ZO veel dingen te verklaren.... Tuurlijk, niet alles hoeft naar ADD te wijzen, maar er zijn zoveel raakvlakken, dat toeval bijna niet meer kan.. We zullen zien.

Het voelt enerzijds als "nuts, wat krijgen we nou?" en aan de andere kant "hoop" ik dat dit het is, dan kan ik heel veel zaken eindelijk een plekje geven.
Let Me Entertain You!
Avatar gebruiker
meester Nikky
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 13 jan 2009, 13:23
Groep: 4
Schooltype:
PABO jaar: 4
Functie:

Volgende

Keer terug naar ADHD / ADD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron