[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Een interview voor mijn onderzoek!

Een interview voor mijn onderzoek!

'ADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Om het een beetje kort te houden, zoiets als: Alle Dagen Heel Druk'

Moderator: Anne

Een interview voor mijn onderzoek!

Berichtdoor Saskiia_ op 27 dec 2006, 21:43

Interview.

Dit interview gaat over ADHD. Ik heb het opgesteld vanwege een onderzoek dat ik doe voor school. Het onderzoek gaat over problemen waar je tegen op kunt lopen in de klas, en hoe je daar dan mee om kunt gaan. Wat is je rol daarin als leerkracht, en waar houdt je rol op? Ik heb voor de gedragsproblemen gekozen, en uit al die problemen koos ik autisme en ADHD. ADHD omdat dat vaak voorkomt, en autisme omdat dat volgens mij een erg lastige situatie kan veroorzaken in de klas. Hier volgen enkele vragen die mij bij dit onderzoek erg kunnen helpen.

1. Een kind met ADHD in de klas kan erg vervelend zijn; heeft u daar ervaring mee?

a. Zo ja, was het al bekend dat dit kind ADHD had?

b. Zo nee, hoe bent u daar achter gekomen? En hoe bracht u dit over aan de ouders?

c. Heeft u te maken gehad met bepaalde stichtingen of instellingen? Zoals het LGF (rugzakje) of de kinderarts, kinderpsychiater of andere?

d. Hoe vindt u de begeleiding van deze instellingen? Bent u daar tevreden over?

2. Wat voor problemen veroorzaakte het probleem van dit kind in de klas? (U kunt één of enkele concrete voorbeelden noemen).

3. Hoe ging u met deze problemen om, wat voor maatregelen trof u?

4. Hoe ging u emotioneel met deze problemen om?

5. Gedroeg u zich anders tegenover het kind dan tegenover de andere kinderen?

6. Heeft u dit probleem met de rest van de klas besproken?

a. Zo ja, hoe ging de klas hier mee om?

b. Zo nee, waarom niet?

7. Wat was uw relatie als leerkracht met de ouders van dit kind?

a. En hoe was de relatie met de andere ouders van de kinderen uit de klas over dit probleem?

8. Waar hadden de ouders van dit kind wel zeggenschap over, maar u niet?

a. Stel, de ouders konden in deze situatie meer betekenen en doen dan u. Was u het daar dan mee eens geweest? Voelt u zich dan niet belemmerd in uw denken en doen?

9. Vindt u dat uw rol als leerkracht hierin groot genoeg is?

a. Zo nee, wat kan er anders volgens u?


Alvast hartelijk bedankt!
Laatst bijgewerkt door Saskiia_ op 02 jan 2007, 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Saskiia_
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 08 dec 2006, 16:55

Re: Een interview voor mijn onderzoek!

Berichtdoor Jan10e op 28 dec 2006, 17:15

1. Een kind met ADHD in de klas kan erg vervelend zijn; heeft u daar ervaring mee?
vervelend vind ik nogal een groot woord wat je niet mag gebruiken vind ik. Ze heeft gewoon wat andere behoeften.
a. Zo ja, was het al bekend dat dit kind ADHD had?
toen ze bij mij in de klas kwam werd er aan NLD gedacht, maar er liep al wel een onderzoek waar adhd uit is gekomen.
b. Zo nee, hoe bent u daar achter gekomen? En hoe bracht u dit over aan de ouders?
-
c. Heeft u te maken gehad met bepaalde stichtingen of instellingen? Zoals het LGF (rugzakje) of de kinderarts, kinderpsychiater of andere?
vragenlijsten van de kinderarts en -psychiater.
d. Hoe vindt u de begeleiding van deze instellingen? Bent u daar tevreden over?
ik hoor er zelf niets van, alles gaat via ouders.

2. Wat voor problemen veroorzaakte het probleem van dit kind in de klas? (U kunt één of enkele concrete voorbeelden noemen).
ongecontentreerd werken, snel afgeleid zijn en daardoor ook andere kinderen afleiden / storen. Ook wordt de (klassikale) instructie vaak niet de eerste keer begrepen en moet ik bijna altijd nog een keer persoonlijke en aparte instructie geven voordat het kind aan het werk kan gaan. Ook heel impulsief gedrag waardoor ze soms dingen doet waar ze spijt van krijgt of die ze niet zo bedoelt. Ze kan bijvoorbeeld andere kinderen pijn doen of mij uitschelden omdat haar eerste reactie is dat ze boos is.

3. Hoe ging u met deze problemen om, wat voor maatregelen trof u?
extra instructie, haar helpen minder impulsief te reageren, haar op een rustig plekje neerzetten met minder prikkels etc.

4. Hoe ging u emotioneel met deze problemen om?
tja... niet anders dan bij andere kinderen geloof ik? ik heb er niet zo'n last van, ieder kind heeft wel wat en dat is toch het leuke van het onderwijs?

5. Gedroeg u zich anders tegenover het kind dan tegenover de andere kinderen?
Ik hou rekening met haar behoeften door bijvoorbeeld na de klassikale instructie even naar haar toe te lopen en haar nogmaals instructie te geven zodat ze aan het werk kan en gaat.

6. Heeft u dit probleem met de rest van de klas besproken?
de klas kent haar al heel lang. Het is niet expliciet benoemd dat ze adhd heeft. Ze kennen haar zoals ze is.
b. Zo nee, waarom niet?
Ze wil het zelf niet, en ik wil niet dat de klas haar een stempeltje gaat geven. ieder kind heeft immers zijn zwakke en sterke kanten en daar moeten kinderen in mijn optiek mee leren leven.

7. Wat was uw relatie als leerkracht met de ouders van dit kind?
mijn duo (ook ib-er) heeft vooral contact met de ouders. de relatie is verder goed.

a. En hoe was de relatie met de andere ouders van de kinderen uit de klas over dit probleem?
niet bijzonder. Ik heb het er verder ook niet over met andere ouders. Ik vind dat ze dat niets aan gaat.

8. Waar hadden de ouders van dit kind wel zeggenschap over, maar u niet?
het starten van de medicatie. De school had wel aangegeven dat het te proberen viel, maar ouders beslissen daarover.

a. Stel, de ouders konden in deze situatie meer betekenen en doen dan u. Was u het daar dan mee eens geweest? Voelt u zich dan niet belemmerd in uw denken en doen?
de ouders zijn verantwoordelijk voor het kind, ik kan alleen maar advies geven en van dat een hele eerlijke verdeling.

9. Vindt u dat uw rol als leerkracht hierin groot genoeg is?
ja, bij dit probleem wel.
a. Zo nee, wat kan er anders volgens u?
-
Wat je bent bewijst wat je kunt
Wat je ermee doet bewijst wie je bent
Avatar gebruiker
Jan10e
Paboforumholist
 
Berichten: 1780
Geregistreerd op: 20 dec 2003, 20:19
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie:

Berichtdoor Saskiia_ op 29 dec 2006, 10:52

Saskiia_
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 08 dec 2006, 16:55

Berichtdoor juf_miriam op 29 dec 2006, 13:31

Interessant! Ik heb een leerling in de groep die nu op de nominatie staat voor een onderzoek. Na de vakantie ga ik een gesprek aan met de ouders. Vader is er al heel lang van overtuigd dat het jongetje ADD zou hebben. Maar ADD zie ik niet zo in hem... wel ADHD. Ik ben er dus druk mee bezig.

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype:
Functie:

Berichtdoor Saskiia_ op 02 jan 2007, 12:16

Zeker interessant!

Vervelend is inderdaad en verkeerde woordkeuze geweest, maar julllie weten toch wel wat ik daarmee bedoel?

Ik snap dat de ouders de verantwoording hebben over het kind, maar jij als leerkracht speelt toch ook een grote rol. Je hebt veel invloed op hem en helpt hem in zekere zin ook. Ik ben benieuwd naar verdere reacties!

Fijne jaarwisseling nog allemaal ;)
Saskiia_
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 08 dec 2006, 16:55

Berichtdoor Saskiia_ op 03 jan 2007, 13:46

Ik heb nu ook een interview afgenomen bij mijn moeder, en het is leuk en interessant de verschillen te lezen tussen de twee! Als je geinteresseerd bent in de antwoorden, zet ik ze er wel bij.
Saskiia_
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 08 dec 2006, 16:55


Keer terug naar ADHD / ADD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten