Interview.
Dit interview gaat over ADHD. Ik heb het opgesteld vanwege een onderzoek dat ik doe voor school. Het onderzoek gaat over problemen waar je tegen op kunt lopen in de klas, en hoe je daar dan mee om kunt gaan. Wat is je rol daarin als leerkracht, en waar houdt je rol op? Ik heb voor de gedragsproblemen gekozen, en uit al die problemen koos ik autisme en ADHD. ADHD omdat dat vaak voorkomt, en autisme omdat dat volgens mij een erg lastige situatie kan veroorzaken in de klas. Hier volgen enkele vragen die mij bij dit onderzoek erg kunnen helpen.
1. Een kind met ADHD in de klas kan erg vervelend zijn; heeft u daar ervaring mee?
a. Zo ja, was het al bekend dat dit kind ADHD had?
b. Zo nee, hoe bent u daar achter gekomen? En hoe bracht u dit over aan de ouders?
c. Heeft u te maken gehad met bepaalde stichtingen of instellingen? Zoals het LGF (rugzakje) of de kinderarts, kinderpsychiater of andere?
d. Hoe vindt u de begeleiding van deze instellingen? Bent u daar tevreden over?
2. Wat voor problemen veroorzaakte het probleem van dit kind in de klas? (U kunt één of enkele concrete voorbeelden noemen).
3. Hoe ging u met deze problemen om, wat voor maatregelen trof u?
4. Hoe ging u emotioneel met deze problemen om?
5. Gedroeg u zich anders tegenover het kind dan tegenover de andere kinderen?
6. Heeft u dit probleem met de rest van de klas besproken?
a. Zo ja, hoe ging de klas hier mee om?
b. Zo nee, waarom niet?
7. Wat was uw relatie als leerkracht met de ouders van dit kind?
a. En hoe was de relatie met de andere ouders van de kinderen uit de klas over dit probleem?
8. Waar hadden de ouders van dit kind wel zeggenschap over, maar u niet?
a. Stel, de ouders konden in deze situatie meer betekenen en doen dan u. Was u het daar dan mee eens geweest? Voelt u zich dan niet belemmerd in uw denken en doen?
9. Vindt u dat uw rol als leerkracht hierin groot genoeg is?
a. Zo nee, wat kan er anders volgens u?
Alvast hartelijk bedankt!