Leerkrachten met ADD?

'ADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Om het een beetje kort te houden, zoiets als: Alle Dagen Heel Druk'

Moderator: Anne

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 13 maart 2015, 22:30

Wat fijn, Nik, dat alles op zijn pootjes terecht is gekomen. Door jou heb ik ook weer eens wat teruggelezen. De club van 'leden' werd inderdaad aardig groot.
Het is alleen jammer dat levente.nl aangepast is en de links nu niet meer kloppen.
Ik begrijp uit je bericht dat je het goed naar je zin hebt in het onderwijs en daar gaat het om. Succes!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor sann op 19 apr 2017, 15:42

Hallo collega's,

ik weet eigenlijk niet goed of het hier thuis hoort, maar ik loop nu al heel wat jaren tegen het volgende aan:

ik ben een ongelooflijke sloddervos, maar ben wel gesteld op structuur en overzicht. Alleen krijg ik dat dus niet gedaan en verval ik dus in heel veel rommel, waar ik dan moeilijk overzicht in vind.
Ik start elk schooljaar met een nette klas en probeer alles goed te structureren, en toch na enkele dagen zie je alweer heel wat rommel verschijnen. Na een paar weken is het een rommeltje en begin ik weer van voor af aan. Tot ik het na een tijdje weer opgeef.
Thuis heb ik dit ook: zowel met mijn schoolmaterialen, maar ook gewoon in het huishouden dat ik moet runnen met mijn man en 2 kids. Het groeit me boven het hoofd en ik vraag me continu af hoe anderen dit toch doen.

Ook heb ik enorm veel to do lijstjes die maar niet klaar geraken. Er komt alleen maar bij.
Ik begin aan iets, raak het beu of kan even niet verder en hopla ik begin aan iets anders. zo heb ik dus heel wat onafgewerkte zaken liggen.

Iemand tips voor mij hoe ik dit kan aanpakken?
bedankt!
sann
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter

Berichtdoor Joke op 19 apr 2017, 22:04

Je zit hier zeker op de goede plaats met je bericht.
Het is heel herkenbaar en hoogstwaarschijnlijk ADD (al kan ik dat natuurlijk niet diagnosticeren).
Voor ik een hele verhandeling ga schrijven, heb je al eens de moeite genomen dit topic vanaf het begin door te spitten?
Je vraag is al meerdere keren aan bod geweest en er staan ook ettelijke tips om lijn in je organisatie te krijgen, al hangt
dat van heel veel factoren af en zal je regelmatig nog wel in je oude fout vervallen. Het hangt een beetje samen met hoe
druk je het hebt en hoeveel steun en begrip je in je omgeving krijgt. Het beste zijn een partner en collega's die je sturen,
zonder dwang en boze woorden, want hoe harder je je best gaat doen, hoe slechter het gaat.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Joke op 19 apr 2017, 22:27

Heb je nog een combinatieklas Sann? Ik dacht het niet hè?

Laten we bij het begin beginnen. Je bureau. Is het daar in de loop van de dag een steeds grotere troep en kan je niets meer vinden wat je daar aan het begin van de dag had klaargelegd? Daar heb ik het volgende op gevonden, want als je voor alles een vaste plek hebt, gaat het al een stuk beter.

-Voor de handleidingen van de methodes had ik een plank achter mijn bureau
-Voor de in te leveren schriften had ik een vaste plaats (de nakijkbakken)
-Er zitten in elke klas meestal wel een paar - meestal - meisjes, die betrouwbaar zijn en van opruimen houden. Die gaf ik de opdracht (ze wilden dit graag doen) mijn bureau op te ruimen als dat nodig was, wat meestal inhield: handleidingen op zijn plaats zetten, schriften en werkboeken uitzoeken (en tellen) en soort bij soort in de juiste nakijkbak leggen
-Losse papieren op een stapel
-Slingerende pennen en/of potloden in een blik op mijn bureau.
Je wilt niet weten hoeveel dat al scheelde. :shock:
Verder stelde ik regelmatig een moment in waarop de lln. zelf hun eigen la moesten opruimen, ook dat scheelde een hoop, vooral bij lln. die dezelfde problemen hadden als ik of er in ieder geval dicht in de buurt kwamen. :lol:

O ja, dat zou ik bijna vergeten, die (halve) minuut extra die nodig is om je pen, handleiding, sleutel (of wat dan ook) op de juiste plaats neer te zetten/leggen en om even na te denken bespaart je uren zoekwerk in je leven. (Ik ben zeer allergisch voor de vraag 'waar is ....', dan sla ik al op tilt en weet ik niets meer, behalve als me even de tijd wordt gegund om na te denken.)
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Anita op 20 apr 2017, 20:12

Ik heb mezelf aangewend om aan het einde van iedere werkdag een rondje door de klas te doen om alles op zijn plaats te leggen. Kost me per dag een paar minuten, maar zou me na een week een kwartier ineens kosten en na nog langer zou ik het niet meer overzien. Iedere dag dus weer alles op zijn vaste plaats. Mijn duo is het inmiddels ook gewend. Eerder begon ik nadat zij gewerkt had de dag met eerst eens alles weer daar neer te leggen waar het voor mij hoorde. Scheelde me dan op de rest van de dag een hoop onrust.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Schooljaar 1718: Vliegende keep ;-), onderwijs aan groep 3 (lezen en rekenen) + thematisch onderwijs aan 5678 in de middagen.
Studies RT, IB, M SEN en MLI gedaan. Subsidie LeerkrachtOntwikkelFonds in 2016-2017
Anita
PABOForum team

Schooltype: Openbaar
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor sann op 21 apr 2017, 19:37

Joke schreef:Je zit hier zeker op de goede plaats met je bericht.
Het is heel herkenbaar en hoogstwaarschijnlijk ADD (al kan ik dat natuurlijk niet diagnosticeren).
Voor ik een hele verhandeling ga schrijven, heb je al eens de moeite genomen dit topic vanaf het begin door te spitten?
Je vraag is al meerdere keren aan bod geweest en er staan ook ettelijke tips om lijn in je organisatie te krijgen, al hangt
dat van heel veel factoren af en zal je regelmatig nog wel in je oude fout vervallen. Het hangt een beetje samen met hoe
druk je het hebt en hoeveel steun en begrip je in je omgeving krijgt. Het beste zijn een partner en collega's die je sturen,
zonder dwang en boze woorden, want hoe harder je je best gaat doen, hoe slechter het gaat.

Ja ik ben hier al aan het lezen geweest, maar nog geen tijd gehad om alles grondig door te nemen. Wel jammer dat ik die vragenlijst niet terugvind op de site van Levente.
Nee momenteel geen combinatieklas. Alleen groep 5.

Bedankt al voor je reacties!
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter

Vorige

Keer terug naar ADHD / ADD