Algemeen - Verschil SO/SBO

Speciale methodieken, handelingen, etc,... Alles met betrekking tot speciaal en bijzonder onderwijs.

Moderator: miekiemousie

Algemeen - Verschil SO/SBO

Berichtdoor Juf_Danielle op 25 jan 2006, 21:12

Voor mijn examen van vrijdag kom ik de volgende termen tegen: Speciaal Onderwijs en Speciaal Basisonderwijs. Nergens kan ik het verschil vinden, wie kan mij dat uitleggen?
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor Anita op 25 jan 2006, 21:17

Speciaal onderwijs is speciaal basisonderwijs (bijvoorbeeld MLK), maar ook alle andere vormen van speciaal onderwijs horen hierbij. Denk aan het praktijkonderwijs, aan de bovenbouw van een zmlkschool etc. Speciaal basisonderwijs valt dus wel onder speciaal onderwijs, maar speciaal onderwijs is meer dan alleen speciaal basisonderwijs.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8232
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Kelly83 op 25 jan 2006, 21:31

SBO = Speciaal Basisonderwijs = samenvoeging van voormalig MLK (school voor moeilijk lerende kinderen), LOM (School voor leerlingen met Leer- en Opvoedingsmoeilijkheden) en IOBK (In hun Ontwikkeling Bedreigde Kleuters)

Dus idd is SBO een vorm van SO. Onder SO vallen ook nog de 4 clusters,

1: slechtziende en blinde kinderen
2: auditief/ communicatief gehandicapte kinderen
3: geestelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen
4: ernstige gedragsproblemen/ kindpsychiatrische problemen (ZMOK)
Avatar gebruiker
Kelly83
PABOforum Peuter
 
Berichten: 140
Geregistreerd op: 02 nov 2004, 15:46
Woonplaats: Den Bosch
Groep: 3
Schooltype: SBO
PABO jaar: 0

Berichtdoor Juf_Danielle op 26 jan 2006, 16:44

jaa, oke! Bedankt! :)
En die 4 culters hebben iets met REC te maken dacht ik he? :)
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor Jan10e op 26 jan 2006, 17:15

ja klopt, REC staat voor Regionaal Expertise Centrum.
Volgens mij valt SBO echter niet onder SO hoor! het is een aparte vorm en dat is vooral zo omdat het voor de wet heel anders is.
Wat je bent bewijst wat je kunt
Wat je ermee doet bewijst wie je bent
Avatar gebruiker
Jan10e
Paboforumholist
 
Berichten: 1780
Geregistreerd op: 20 dec 2003, 20:19
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht + gedragsspecialist

Berichtdoor Jan10e op 26 jan 2006, 17:29

okee, het het even nagezocht, maar sbo valt inderdaad onder de wet op primair onderwijs en SO niet. kijk eens hier:
http://www.minocw.nl/factsheets/405#A1021
http://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/sbo/verdieping
Wat je bent bewijst wat je kunt
Wat je ermee doet bewijst wie je bent
Avatar gebruiker
Jan10e
Paboforumholist
 
Berichten: 1780
Geregistreerd op: 20 dec 2003, 20:19
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht + gedragsspecialist

Berichtdoor Juf_Danielle op 26 jan 2006, 18:07

He Bedankt!
Wat is dan precies het verschil? Wanneer gaat het kind naar het Speciaal basisonderwijs en wanneer naar het Speciaal onderwijs?
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor heppie op 26 jan 2006, 20:00

Een kind gaat naar het sbo, wanneer het op het reguliere basisonderwijs niet goed kan meekomen en vastloopt (maar nog niet zo erg, dat het naar een s.o. school moet). Denk aan een lage intelligentie, een leerachterstand (het vroegere lom en mlk). Het valt onder het WSNS beleid (weer samen naar school). Maar er zitten heus ook kinderen die een stoornis zoals pddnos of adhd hebben. Maar deze kinderen zijn dan gedragsmatig goed te handhaven. Binnenkort gaat er ook een kind uit mijn klas (cluster 4) naar het sbo. Hij heeft een diagnose, is cognitief niet sterk en valt qua gedrag in het niet bij de rest. Hij is beter af op een sbo school. Wel krijgt hij ambulante begeleiding, omdat hij een cluster 4 indicatie heeft.
Een kind gaat naar het so, wanneer het kind een indicatie daarvoor heeft. Voor cluster 1 is dat een visuele beperking. Voor cluster 2 een auditieve (en communicatieve) beperking (spraak -en taalproblemen), voor cluster 3 een verstandelijke en/of lichamelijke beperking (ZMLK, Mytyl, Tytyl). Kinderen met ernstige gedragsproblemen en/of psychiatrische problematieken komen in het cluster 4 onderwijs. Er zijn dan weer 2 typen scholen. Je hebt het ZMOK. Daar zie je veel kinderen met externaliserend gedrag. Je hebt de LZK-scholen. Vroeger school voor Langdurig Zieke Kinderen. Tegenwoordig ook wel LZ-psychiatrisch genoemd, want chronisch zieke kinderen in de zin van lichamelijk ziek, zien we bijna niet meer. Je moet denken aan ADHD, ASS, ODD, hechtingsstoornissen, enzovoort. Voornamelijk internaliserend gedrag. Maar we hebben ook genoeg kinderen, eigenlijk ieder jaar meer, met externaliserend gedrag. Vaak hebben kinderen meerdere diagnoses, waardoor het gedrag en de benadering erg comlex is.
Een kind komt niet zomaar in het so. Er is een Commissie van Indicatiestelling (CVI) die groen licht geeft. Het volgende heb ik even "geknipt en geplakt" van de site http://www.oudersenrugzak.nl:

" Kort gezegd kijkt de CvI naar de volgende drie zaken:
-de aard van de stoornis/handicap of ziekte van het kind; Ć©n
-de onderwijsbeperking die de stoornis/handicap/ziekte als gevolg heeft; Ć©n
-het niet toereikend zijn van de zorgstructuur van het reguliere onderwijs.

Als de CvI van mening is dat een kind in aanmerking komt voor het SO, geeft zij een indicatie af voor Ć©Ć©n cluster en voor een bepaalde schoolsoort binnen dat cluster. Met deze indicatie kunnen ouders kiezen tussen speciaal onderwijs en regulier onderwijs. Als ze kiezen voor speciaal onderwijs, geeft de indicatie recht op een plaats op een school voor speciaal onderwijs van de schoolsoort waarvoor een indicatie is afgegeven (bv. dovenschool). Als ze kiezen voor regulier onderwijs, heeft hun zoon of dochter recht op een Rugzak. "

Hoop dat je er wat meer inzicht in hebt gekregen. Mocht je nog vragen hebben..... stel ze !
Avatar gebruiker
heppie
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 711
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 16:50
Groep: 5
Schooltype: cluster 4
PABO jaar: 0

Berichtdoor Juf_Danielle op 26 jan 2006, 20:13

Ja, nu is het me helemaal duidelijk! Dankjewel.
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor marjan op 26 jan 2006, 21:46

Da's een lang verhaal geworden, heppie. Maar 't is mij nu ook helemaal duidelijk. Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor chanty23 op 28 jan 2006, 20:36

er zitten trouwens ook kinderen op een SBO met een rugzak van het SO (dus 1 van die clusters). dat gebeurt namelijk bij ons op school (loop stage op speciaal basisonderwijs). deze kinderen proberen we te helpen door middel van een rugzak, maar het kan soms ook zijn dat we de ouders toch dringend verzoeken om toch een SO school in overweging te nemen.
had van de week trouwens een voorlichting door een ambulant begeleider van een cluster 4 school. jeetje komt nog heel wat bij kijken om een kind door te verwijzen naar een cluster 4 school of om een rugzak te krijgen voor het kind!
maar heppie, een onwijs goed verhaal!! zeer duidelijk en verder niks aan toe te voegen.
groeten
chantal
chanty23
PABOforum Peuter
 
Berichten: 130
Geregistreerd op: 27 jan 2005, 10:00
Woonplaats: coevorden


Keer terug naar Speciaal / bijzonder onderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron