omgaan met storend gedrag

Speciale methodieken, handelingen, etc,... Alles met betrekking tot speciaal en bijzonder onderwijs.

Moderator: miekiemousie

omgaan met storend gedrag

Berichtdoor suzanne78 op 02 nov 2008, 17:27

Hoi allemaal,

Ik loop stage op een sbo-school in groep 5/6. Het is een school waar sinds dit jaar gewerkt wordt met ateliers en waar de kinderen de tijden buiten de ateliers doorbrengen in de stamgroep. Die stamgroep is dus bij mij groep 5/6.
EĆ©n van de leerlingen vertoont storend gedrag in de klas, d.w.z. dat ze regelmatig overal doorheen praat en dus de les verstoort. De eerste keer dat ze dat bij mij deed, heb ik twee keer gewaarschuwd en benoemd dat haar gedrag de les verstoorde. Positieve bijdragen van haar in de les heb ik beloond. Toen ze toch doorging met het negatieve gedrag heb ik haar naar de gang gestuurd. Dat ging niet makkelijk; ze wilde niet en bleef in eerste instantie op haar plek zitten. Maar door duidelijk aan te geven waarom ze naar de gang moest en stellig te blijven ging dat goed. Daarna heb ik er kort met haar over gesproken.

Afgelopen keer vertoonde ze hetzelfde gedrag: door mijn uitleg heen praten, waardoor ik niet goed verder kon met mijn instructie. Deze keer kreeg ik haar niet naar de gang en heeft de leerkracht ingegrepen. Ik heb er wel na de les met de leerling over gesproken, ze weet dat door uitleg heen praten storend is en dat het soms moeilijk is om dat te stoppen. Ik heb benoemd dat dat kan gebeuren en dat het daarom de reden is dat ik haar naar de gang stuurde: dan kan ze tot rust komen en daarna weer op een rustigere manier verder in de klas.
Komende week ga ik de stamgroep echt zelf draaien en dan wil ik graag zelf tot een oplossing komen als qua gedrag niet goed gaat. Heeft iemand tips/suggesties hoe het beste om gegaan kan worden met dit soort gedrag. Ik wil het gedrag niet belonen door teveel aandacht eraan te besteden, maar wil ook niet dat de les verstoord wordt.
suzanne78
PABOforum Peuter
 
Berichten: 68
Geregistreerd op: 25 sep 2006, 06:51
Woonplaats: Gouda
Groep: 7
Schooltype: cluster 4
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: omgaan met storend gedrag

Berichtdoor Jan10e op 02 nov 2008, 18:35

leuke school he? Ik heb er ook stagegelopen in pabo 3 een jaar lang drie dagen per week, toen werd de eerste aanzet voor de ateliers gemaakt en nu spreek ik nog regelmatig mensen van daar met zulke enthousiaste verhalen....

Ik zou het proberen met een beloningsysteem: duidelijke afspraken maken mƩt de leerling!
Er zijn twee manieren van beloningsystemen; de ene variant is wat positiever dan de andere.
Bij de eerste variant spreek je het doelgedrag af. Elke keer wanneer ze dit gedrag laat zien gedurende een periode kan ze een sticker, smile oid verdienen. Je spreekt samen af bij hoeveel stickers ed ze een beloning krijgt, die beloning is atlijd in overleg met het kind zodat er meer motivatie is.
De tweede manier (en ik denk wanneer ik jouw verhaal zo hoor voor dit kind geschikter, maar dat is moeilijk te beoordelen met zo weinig info) is dat je met haar het doelgedrag afspreekt. Je begint met een aantal kaarten, blokjes oid. Elke keer wanneer ze een overtreding begaat haal je zonder iets te zeggen een blokje weg. Van te voren moet je natuurlijk wel bespreken wanneer je dat doet, wat jij als overtreding ziet, zodat het duidelijk is. Als ze blokjes overhoudt krijgt ze ook een beloning. Samen afspreken hoeveel blokjes ze krijgt, je kunt een kind daar ook mee uitdagen: "ik denk dat het jou met 5 blokjes vanmorgen wel lukt... wat denk jij?"
Bij de beloningen moet je niet te moeilijk denken, een kwartiertje computeren of de planten water geven kan al voldoende zijn.

succes!
Wat je bent bewijst wat je kunt
Wat je ermee doet bewijst wie je bent
Avatar gebruiker
Jan10e
Paboforumholist
 
Berichten: 1780
Geregistreerd op: 20 dec 2003, 20:19
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht + gedragsspecialist

Re: omgaan met storend gedrag

Berichtdoor Joke op 16 nov 2009, 17:46

Een jaartje oud, dit bericht, maar ik wil er toch weer even de aandacht op vestigen. Die tweede manier vind ik voor leerkrachten met een stoorzender in de groep een rustige en goede aanpak. Het kan altijd een keertje fout gaan, zo hebben ze toch de kans zich zonder gezichtsverlies te herstellen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16764
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: omgaan met storend gedrag

Berichtdoor Pippa op 21 sep 2010, 10:48

Ik heb een vraag over die tweede manier: wat doe je met de rest van de klas? De kinderen die zich ook goed gedragen (altijd al) maar geen beloning krijgen? Krijg je dan niet al gauw scheve gezichten, zij zouden ook wel een kwartiertje willen computeren. Je kan het wel uitleggen, dat je met iemand aan het werk bent om iets te leren, maar dan nog, zou dat niet toch wat oneerlijk overkomen?

Heeft iemand daar ervaring mee?
Pippa
PABOforum Baby
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: 12 sep 2007, 09:44
Woonplaats: Drenthe
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: omgaan met storend gedrag

Berichtdoor Anita op 21 sep 2010, 16:26

Ik pas deze manier regelmatig toe. Die scheve gezichten krijg je (gek genoeg?) eigenlijk niet. De kinderen snappen heel goed dat het een manier is om zo'n kind iets te leren.
Wel is het belangrijk dat je regelmatig met iedereen wat leuks doet en dat dan ook benoemt.
"Wat fijn dat jullie allemaal zo goed gewerkt hebben vandaag. Daarom hebben we tijd over en gaan we met de hele klas een spelletje op het digibord doen".
Juf van Unit 6/7/8 op een dorpsschool. We gaan werken volgens het SLIMFIT-concept.
Studies RT, IB, M SEN en MLI gedaan.
Aankomend schooljaar mezelf weer verder ontwikkelen met een subsidie van het LerarenOntwikkelFonds.
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8184
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: omgaan met storend gedrag

Berichtdoor jufHetty op 21 sep 2010, 21:49

Klopt helemaal wat Anita zegt. Daarnaast: kinderen willen ook vaak graag anderen helpen het goede gedrag te vertonen. Je kunt dat klassikaal bespreken en zelf de kinderen laten komen met ideeƫn hoe ze hun klasgenoot kunnen helpen, bv. niet reageren op contact zoeken tijdens een uitleg of ander moment waarop het stoort, helpen herinneren stil te zijn. Je krijgt dan ook een sfeer in de klas waarbij iedereen elkaar "In de boot houdt".
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog http://invaltips.wordpress.com/
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht


Keer terug naar Speciaal / bijzonder onderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron