[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Tv: De school van Prem

Tv: De school van Prem

Welke films zijn echte aanraders? Wat zijn de floppers? En welke DVD heeft een machtig geluid?

Moderator: timgearz

Tv: De school van Prem

Berichtdoor Doeda op 09 jan 2009, 15:08

Aan het werk als leraarondersteuner!
Avatar gebruiker
Doeda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 552
Geregistreerd op: 07 jan 2007, 22:00
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor linniepinnie84 op 09 jan 2009, 18:19

Ik heb het gezien... welgeteld 10 minuten. Ik word niet snel boos, maar ik voelde een enorme boosheid in mij opkomen tijdens het kijken van dit programma.
Waar de kinderen bij zijn werd letterlijk gezegd: Deze kinderen zijn de dupe van falend onderwijs, de scholen hebben gezorgd voor de leerachterstand. Later werd gezegd dat de CITO de belangrijkste toets in het schoolleven van een kind is, kom op nou zeg... zijn er nog scholen die ALLEEN uitgaan van het advies van CITO? Volgens mij niet.
Ik voelde me aangesproken als leerkracht, kreeg er de kriebels van. Ik heb het uitgezet en ben naar bed gegaan....
Loopt stage als orthopedagoog in het SO, cluster 4
linniepinnie84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 375
Geregistreerd op: 09 feb 2003, 14:36
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor moimoi op 09 jan 2009, 18:35

ik vind t een hele hele hele enge man!!!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor linniepinnie84 op 09 jan 2009, 18:56

Nog even een aanvulling... ik heb het toch nog bekeken om een beter beeld te krijgen(net even via Uitzendinggemist)
Maar waar haal je het lef vandaan om tegen kinderen te zeggen:
'het onderwijs wat jullie hebben gekregen deugd niet'
Waar baseert die man dat op......... grrrr... had ik nou toch maar niet gekeken.
Loopt stage als orthopedagoog in het SO, cluster 4
linniepinnie84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 375
Geregistreerd op: 09 feb 2003, 14:36
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor timgearz op 09 jan 2009, 19:13

Een reactie vanuit de AOB:

De school van Prem
Utrecht, 9 januari 2009

Collega's


Gisteravond (8 januari) vond de eerste uitzending plaats van "De school van Prem". Prem Radhakishun wil met deze serie aantonen dat het Nederlandse onderwijs faalt en dat hij in staat is om in 10 bijeenkomsten kinderen klaar te stomen om een cito score te halen die moet leiden tot minstens een havo advies.
Met deze uitzending (en wellicht ook de volgende 9) brengt hij volgens mij schade toe aan het basisonderwijs en schoffeert hij de mensen die daarin werkzaam zijn.
Dat is de reden waarom de AOb, als vertegenwoordiger van bijna 30.000 personeelsleden in het basisonderwijs, onderstaande open brief heeft aangeboden aan de Volkskrant.
Of deze brief ook geplaatst gaat worden is op dit moment niet bekend. Ik vind het echter van belang u middels deze Nieuwsbrief op de hoogte te stellen van onze reactie.
Met vriendelijke groet
Liesbeth Verheggen
(lid dagelijks bestuur)


Vermaak van Prem is vooral schadelijk voor onderwijs
In de wereld van Prem Radhakishun is maar een ding belangrijk in jonge levens: de cito-toets. En daar is maar een instantie verantwoordelijk voor: de school. En er is één ding wat je koste wat het kost moet vermijden: een vmbo-advies, de schoolsoort waar 57% van de leerlingen naartoe gaat. Tot zover de boodschap van het programma De School van Prem, dat afgelopen donderdag voor het eerst werd uitgezonden door de NPS. Goed amusement, maar schadelijk voor het onderwijs, stelt Liesbeth Verheggen.

In De school van Prem stoomt Radhakishun 10 leerlingen met een leerachterstand, die geselecteerd zijn uit het bestand van een commercieel bijscholingsbureau, klaar voor de cito-toets. De formule is vergelijkbaar met andere reality-programma's als Afkicken en De Afvallers: underdogs overwinnen met gerichte begeleiding hun problemen en veranderen in winnaars. Een beproefde formule, maar Prem heeft een hoger doel met dit programma.

Radhakishun wil aantonen dat het Nederlandse onderwijs faalt en dat in elk kind een potentiële minister-president schuilt. Met deze onverantwoorde stelling schoffeert hij niet alleen de docenten die zich hard inspannen om leerlingen te begeleiden om het maximale uit hun mogelijkheden te halen, hij diskwalificeert ook ieder kind dat met hard werken een beroepsopleiding voltooit en een zinvolle baan vervult. Om nog maar te zwijgen van de 10 kinderen die aan het programma deelnemen. Zij worden klaargestoomd voor een trucje: het halen van de cito-toets. Deze aanpak zegt niets over of zij nu ook goed voorbereid zijn op hun vervolgopleiding.

Prems entertainment gaat uit van vier ficties:
Fictie 1: De cito-score van een leerling is allesbepalend. Een schooladvies is altijd gebaseerd op de ervaring van de school met de leerling en de uitkomst van de toets.
Fictie 2: Een leerling met en vmbo-advies is sociaal ten dode opgeschreven. Zo'n 60% van de Nederlandse leerlingen volgt vmbo-onderwijs. Slechts vijf procent van alle vmbo'ers verlaat de school zonder diploma. Het overgrote deel na het vmbo een vervolgopleiding en vindt vervolgens een prima baan.
Fictie 3: Alleen de school is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een kind. Een basisschoolopleiding is een combinatie van opleiding en opvoeding. De ontwikkeling van een kind is de verantwoordelijkheid van ouders en de school.
Fictie 4: Iedereen kan worden wat hij wil. In de eerste aflevering heeft Radhakishun al een jongen bestempeld tot toekomstig minister president. Onderdeel van onderwijs is ook: realistische verwachtingen scheppen, zonder dat je kinderen omlaag haalt.

Prem Radhakishun deelt omwille van amusement een zwarte piet uit aan het onderwijs die niet op zijn plaats is. In de strijd voor beter onderwijs en de vervulling van de toekomstdromen van de tien leerlingen heeft hij in mij een medestander. Maar de simplificaties in zijn programma brengen schade toe aan het onderwijs. Hij heeft nog een paar afleveringen om zich te revancheren, maar ik ben somber gestemd.

Liesbeth Verheggen is dagelijks bestuurder primair onderwijs bij de Algemene Onderwijsbond (AOb).
13/14: Groep 5, 12/13: Groep 6, 11/12: Groep 7, 10/11: Groep 7, 09/10: Groep 4, 08/09: Groep 4,



Avatar gebruiker
timgearz
PABOForum team
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 12 feb 2005, 19:32
Woonplaats: Den Haag
Groep: 5
Schooltype:
Functie:

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor Tom op 09 jan 2009, 19:30

Ik vind het geen sympathieke man.
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor lucia op 09 jan 2009, 20:27

Nadat hij door zijn vorige doelgroep zo bang was gemaakt dat hij zijn programma niet meer kon maken heeft hij nu een heerlijke 'softe en vreedzame' doelgroep uitgekozen
waarvan hij geen geweld hoeft te verwachten. Toch zijn ook wij geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken en is hier het laatste woord vast nog niet over gezegd!
Goedkoop proberen te scoren vind ik het............... :(
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor Robje op 09 jan 2009, 22:32

Ben niet zo'n vakbonds/aob-figuur, maar complimenten voor de reactie; het is zo makkelijk om deze brave beroepsgroep te pakken. Helaas weten alle ouders niet hoe vaak de man zichzelf tegenspreekt, verkeerde argumenten gebruikt, loze beloftes doet etc. Van een half uurtje tv kun je anderhalf uur tv maken met een gefundeerd verweer waar meneer de schreeuwerd niet omheen kan. Ik zie hem graag op zn knieën terug bij Pauw en Witteman en nog liever het gesprek met de (ouders van de) leerling die hij belooft een HAVO+ advies op de cito te laten halen... door het slijk met die enge man, net zo diep als hij het onderwijs erdoorheen haalt!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor moimoi op 09 jan 2009, 23:23

de kinderen zijn ook door een strenge manier van selecteren uitgekozen.
Bij mij komen de kinderen gewoon in de klas....
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor Robje op 10 jan 2009, 09:20

Ik heb net Prem's stukje Pauw en Witteman nog eens teruggekeken en ook tandenknarsend het half uurtje gebakken lucht doorgeworsteld; wij als onderwijsmensen weten precies waar hij gelijk heeft en waar niet. Een willekeurige ouder weet zijn beloftes, inzichten en loze kreten minder goed op waarde te schatten. Ergens speelde het in mijn hoofd om een remake te maken van zijn programma met alle idiote en onterechte opmerkingen en weerleggingen daarvan, maar helaas, ik heb meer te doen... Daarom een voorbeeld van onze eerste Nederlandse superpedagoog;

Hij spreekt zichzelf tegen: Bij PenW oreert hij over zijn fantastische juf in groep 7 die deze praatgrage belhamel niet vervelend vond, maar hem de hemel in prees "je bent bijzonder". Dit heeft hem waarschijnlijk geïnspireerd om de leerling -die door Prem himself een havo+ score beloofd is- de mantel uit te vegen over een kapotte zitzak (aflevering 1) en in de trailer van aflevering 2 wordt al gemeld dat hij "alleen maar zit te klieren en irritant doet" tijdens een kooksessie...

Het ergste vind ik dit programma voor de deelnemende kinderen; naast de druk van een aantal weekenden met deze schreeuwlelijk, valt de afloop maar te bezien. Ik hoop van ganser harte dat ze op de juiste (is wat anders dan de hoogste) school terechtkomen, maar in groep 8 wordt voor sommige mensen het verschil tussen willen en kunnen duidelijk, dat is niet anders, zo is het leven. Een havo is niet zaligmakend, zeker niet als je het niet kan. Ik adviseer Prem dan ook om over 3 jaar terug te kijken op zijn programma en de resultaten (neem een psychiater mee)...

Wat nou als de cito-toets op de juiste wijze wordt afgenomen (het blijft tv; alles voor de kijkcijfers en het gelijk van Prem) en de scores het ongelijk van Prem bewijzen? Dan ligt het natuurlijk nog steeds aan het onderwijs, aan de toets, aan de hele wereld behalve Prem....

Prem maakt dit programma omdat hij eens daden wilde stellen i.p.v. alleen maar te roepen. Waarom is hij dan niet dat straattuig gaan opvoeden dat hem de prachtwijken uittreiterde? Nee, neem wat kinderen met een -zo stond het in zijn oproep voor deelname aan het programma- geringe leerachterstand en gebruik ze om in een aantal afleveringen behoorlijk ongefundeerd het onderwijs af te zeiken. Walgelijk!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor Andre@ op 10 jan 2009, 11:04

Ik heb de aflevering terug gekeken op Uitzendinggemist en heb het 10 minuten vol gehouden.
Bij deze opmerking heb ik het voor gezien gehouden:

'Wat er ook tegen jullie gezegd is; dat jullie dom zijn, dat jullie niets kunnen. (...) Het onderwijs wat jullie hebben gekregen deugd niet, jullie deugen wel'

Persoonlijk zou ik een kind nooit vertellen dat het dom is, maar juist in zijn waarde laten en vanuit positiviteit verder werken op zijn niveau.
Niet ieder kind kan naar het VWO/HAVO, is daar iets mis mee?? 'Joep wil eigenlijk naar de HAVO'. Met alle plezier zou ik met hem werken om dat te kunnen bereiken, maar is dat realistisch?

Na zo'n uitzending ben ik wel meer gemotiveerd om door te gaan zoals ik al doen: met mijn hart!
Het leven is een feest!
Andre@
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 22 maart 2005, 19:29
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor moimoi op 10 jan 2009, 13:07

wie zegt: ik heb er wel wat van geleerd? (al is t maar een klein puntje??)
Ik ben zelf nl geneigd om meteen in de verdediging te schieten, maar ik verbaasde me er wel over dat ouders pas in groep 8 inzicht kregen in de achterstand van hun kind. Hoe kan dat gebeuren? Blijkbaar kan dat op sommige scholen. Ik heb het tijdens de 10 minutengesprekken wel over A's en B's en E's bv. Maar ik heb nog nooit een ouder verteld hoeveel achterstand die E betekent.
Dus, dat is een goed leerpunt voor mij.
Verder ben ik er wel van overtuigd dat we strenger zouden moeten zijn.
Als ib'er bespreek ik alle D's en E's uitgebreid. En wat ga je hier als leerkracht aan doen? Uit eigen ervaring weet ik dat er vaak een excuus gezocht wordt voor de D's en E's. Moeilijke toets, slechte toets (woordenschat groep 3 bv), laag IQ, dag niet gehad. Zonder echt stil te staan bij de werkelijke reden - het kind beheerst de stof niet - en dus....
Er wordt doorgegaan en de kinderen blijven in de D/E stroom zitten. Een jaar later wordt gezegd: hij/zij had vorig jaar ook D/E.
Herkenbaar? Ik schrijf het nu heel zwart wit en overdreven op hoor, maar het gaat me er om dat we misschien iets strenger moeten zijn, geen excuses maar een echt goed werkend handelingsplan om het kind weer naar een C/B/A te krijgen. (C is op mijn school voldoende)
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor Jan10e op 10 jan 2009, 13:26

Niet gezien, maar wel vandaag een artikel in het schooljournaal gelezen hierover. Ook hier meteen een boze reactie. Hierin vertelt Prem ook wat hij in de uitzendig vertelt (als ik jullie reacties hier zo lees). Daarna staat een artikel van iemand die verantwoordelijk is voor de cito-eindtoets en haar reactie op het klaarstomen voor de cito-toets. Interessant, maar jammer dat hier geen duidelijk standpunt wordt gegeven, zoals de AOB dus wel doet.
Wat je bent bewijst wat je kunt
Wat je ermee doet bewijst wie je bent
Avatar gebruiker
Jan10e
Paboforumholist
 
Berichten: 1780
Geregistreerd op: 20 dec 2003, 20:19
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor Geoffrey op 10 jan 2009, 13:39

Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Tv: De school van Prem

Berichtdoor JannekevanKammen op 10 jan 2009, 16:12

Geef ons ook een klas van 10 kinderen, een ruimte in het kasteel en het geld om trainingen te geven en mensen uit te nodigen zoals ministers etc. Reken er maar op dat een ieder van ons dan in staat is om het onderwijs zo te geven dat een kind zich gewaardeerd voelt en de ruimte heeft om zich goed te ontplooien!
Makkelijk om zo over een beroepsgroep heen te walsen die dag in dag uit erg zijn best doet!
JannekevanKammen
PABOforum Peuter
 
Berichten: 238
Geregistreerd op: 29 jan 2005, 15:22
Schooltype:
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Film & DVD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron