[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Ben X

Ben X

Welke films zijn echte aanraders? Wat zijn de floppers? En welke DVD heeft een machtig geluid?

Moderator: timgearz

Ben X

Berichtdoor suzanne1804 op 24 jun 2008, 08:50

Ben X “Niets was alles wat hij zeiâ€

Waar of wanneer ik voor het eerst over dit verhaal hoorde, weet ik niet meer.
Wel weet ik nog dat het een diepe indruk op mij gemaakt moet hebben. Hoe kan zoiets gebeuren? Zijn er KINDEREN die echt zó gevoelloos kunnen zijn?

Misschien zegt de titel ‘Ben X’ je helemaal niets, dus ik zal me nader moeten verklaren:
In 2002 verscheen bij Averbode de opmerkelijke debuutroman “Niets was alles wat hij zei.â€
Een even aangrijpend als spannend verhaal over de autistische jongen, Ben. Geïnspireerd op ware feiten. Van het succesboek kwam er een al even succesvolle theaterproductie “Niets,†met ook een speciale theateruitgave.
Inmiddels is er nu ook de spraakmakende film “Ben X.â€
Naar aanleiding van de filmrelease is het boek opnieuw uitgebracht in een speciale editie.

Deze speciale editie is sinds enkele maanden in mijn bezit. Ik heb het al twee keer grondig uitgelezen. Met smart wacht ik tot de dvd in de Nederlandse winkels ligt, maar helaas laat dit nog even op zich wachten.

Voor de mensen die ik nieuwsgierig gemaakt heb en die meer willen weten over het verhaal, geef ik hieronder een samenvatting van het boek.
Let wel op: ben je nieuwsgierig geworden naar het verhaal, maar wil je niet dat alle juicy details je al verklapt worden? Lees dan niet onderstaande samenvatting, maar koop het boek!
(bijvoorbeeld op http://www.bol.com)

Al vanaf zijn geboorte is Ben anders. Hij praat nauwelijks en schijnt geen liefde te kennen voor zijn moeder, althans, zo ervaart zij dat.
Voor Ben moet alles aan tijd gestructureerd zijn. Met behulp van zijn moeder heeft hij een heel ochtendritueel uitgestippeld. Iets waar hij zich iedere ochtend strikt aan houdt en iets wat hem rust in zijn hoofd geeft.

Op Bens 17e jaar krijgt zijn moeder te horen dat Ben autisme heeft. Voor haar vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Voor Ben brengt deze uitspraak echter geen verandering:

De schoolbus komt elke dag om 27 over 7. Daar kun je van op aan. Dat was goed. Daarna was het oorlog, daarna was het proberen te overleven. Elke dag. Want elke dag werden op school de regels van zijn spel veranderd.

Bogaert en Desmet. De namen van 2 jongens die Bens leven iedere dag weer zuur proberen te maken. Ben past niet in hun straatje, want Ben is anders en dat laten ze hem merken ook.
Middenin het klaslokaal vernederen ze hem door zijn broek en boxershort naar beneden te doen, onder het motto: bewijs ons eens dat aliens 2 piemels hebben.
Niemand in de klas neemt het voor Ben op. Sommigen moedigen joelend de 2 pestkoppen aan, anderen kijken gegeneerd de andere kant op.
Op 1 persoon na: Coppola. Hij filmt ongemerkt de hele gebeurtenis.

Thuis is Ben 80% van zijn tijd achter de computer bezig., met vechtspellen, het bezoeken van sex-sites en het praten in rijm in verschillende chatboxen. De meeste chatters spenderen geen aandacht aan ‘Zorro,’ Bens schuilnaam.
Behalve Barbie.
Met haar is Ben hele avonden aan het rijmen over zijn pijn en ellende en samen fantaseren ze over een opwindend samenzijn.

Op een schooldag krijgt Ben een sms van Barbie. De volgende dag wil ze hem ontmoeten op het Centraal Station. Ben is ontzettend opgewonden hierover.
Terwijl hij op de bus staat te wachten, zorgen zijn 2 plaaggeesten ervoor dat Ben de bus mist. Gevolg is paniek, een verstoring in zijn gestructureerde leventje. Bogaert en Desmet geven Ben een xtc-pil.
Even voelt hij zich als een normaal mens, maar zodra hij uit deze extase ontwaakt, weet hij het zeker: Dit moet afgelopen zijn, hij moet dood!

Hij gaat de volgende dag inderdaad naar het station, maar krijgt het niet over zijn hart om de mooie blonde Barbie, die daar op hem staat te wachten, aan te spreken en houdt zich verscholen. Wanneer hij ziet dat Barbie in de trein stapt om huiswaards te keren, springt hij ook in de trein en gaat naast haar zitten om onopgemerkt van haar aanwezigheid te genieten.
Voor Barbie is dit echter niet onopgemerkt . Ze weet wie hij is en spreekt hem aan.
Geschrokken springt Ben de trein weer uit op het eerste het beste station.
Hier besluit hij een einde aan zijn leven te maken.
Maar op het moment dat hij de sprong voor de trein waagt, voelt hij een enorm harde duw en trap in zijn rug, die ervoor zorgen dat hij niet onder, maar voorbij de trein op het spoor belandt.
Barbie heeft zijn leven gered.

Zij doet hem hiermee inzien dat zelfmoord niet de juiste oplossing is voor zijn problemen.
Samen met haar, zijn moeder en vader, bedenkt Ben een plan.
Hij gaat zijn zelfmoord in scene zetten.

Dit plan heeft als gevolg dat zijn hele klas aanwezig is op zijn crematie.
Op deze crematie wordt de klas, waaronder ook Desmet en Bogaert, geconfronteerd met de vreselijke dingen die zij Ben aangedaan hebben. Het drama met de broek, wat Coppola gefilmd had, wordt aan hen getoond. Iedereen is geschokt en aangeslagen.
Ben heeft duidelijk gemaakt wat hij duidelijk wilde maken.

Buiten weten van iedereen om, leeft hij zijn leventje rustig verder.
Nu echter niet alleen meer, hij heeft Barbie die hem bijstaat en waar hij mee kan praten.

Aan het einde van het verhaal blijkt dat Barbie niet echt bestaat. Ben heeft haar verzonnen (zonder dat hij dit zelf weet).
Het boek sluit af met:
‘Ik ben nog nooit gelukkig geweest, maar ik ben nog nooit zo gelukkig geweest.’

Een forum over verschillende leer- en gedragsproblemen, waaronder: autisme, dyslexie, hoogbegaafdheid, ADHD, maar ook rouw- en verdrietverwerking, lesideeën, vormen van onderwijs, e.d.
Avatar gebruiker
suzanne1804
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 28 jan 2008, 14:20
Groep: 0
Functie:

Re: Ben X

Berichtdoor Juf Ellen85 op 24 jun 2008, 17:01

Jeetje, dit lijkt me een heftig boek!!

Het heeft wel iets weg van een boek van Carry Slee. Ben even de titel kwijt.
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 662
Geregistreerd op: 25 sep 2007, 18:11
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Ben X

Berichtdoor dodo84 op 25 jun 2008, 12:32

Ik heb een aantal jaar geleden het boek gelezen en ook het theaterstuk gezien. Enkele weken geleden heb ik de dvd gezien en elke keer blijft het me pakken! Echt een aanrader voor iedereen die met autisme in aanraking komt.
dodo84
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 23 aug 2005, 18:14


Keer terug naar Film & DVD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron