Gezocht: leerkrachten> ervaring met living history projecten

Afstudeeronderwerpen, scriptie schrijven, sollicitatiebrieven, CV´s

Moderator: timgearz

Gezocht: leerkrachten> ervaring met living history projecten

Berichtdoor Simone244 op 01 dec 2015, 12:12

Hallo,

Voor mijn afstudeerscriptie onderzoek ik wat de aandachtspunten zijn voor living history projecten voor leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs. Specifiek richt ik me op projecten waarin kinderen een participatierol hebben. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een project waarin leerlingen in de rol kruipen van een historisch personage en dit afsluiten met een gezamenlijke toneelscène.Een onderdeel van dit onderzoek is om een inzicht te krijgen in de leerdoelen die basisscholen verbinden aan deze vorm van erfgoededucatie en in hoeverre deze in de praktijk zijn waargemaakt.

Ik ben dus op zoek naar basisschooldocenten die enige ervaring hebben met erfgoededucatie-projecten (in (openlucht-)musea, buitenplaatsen of in de klas) en mij wat meer zouden willen vertellen over wat dit precies voor hen betekent en hoe zij deze projecten hebben ervaren.

Mocht u mij kunnen helpen dan zou ik u heel dankbaar zijn. Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,
Simone
Simone244
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 01 dec 2015, 12:00
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Gezocht: leerkrachten> ervaring met living history projecten

Berichtdoor Joke op 04 dec 2015, 01:05

Ik heb nog nooit van 'living history' gehoord, dus ik ben bang dat er maar weinig mensen zullen reageren.
Even een vraag: Bedoel je met 'verbinden aan erfgoededucatie' dat zo'n toneelscène op de betreffende plaats wordt gespeeld?
Willem en Mary in de haven van Hellevoetsluis, Willem van Oranje in Museum Prinsenhof in Delft enz.?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Gezocht: leerkrachten> ervaring met living history projecten

Berichtdoor Simone244 op 04 dec 2015, 10:33

Ja, de voorbeelden die je geeft zijn voorbeelden van living history. Dat wil zeggen dat historische gebeurtenissen of tijdvakken worden uitgebeeld, door middel van toneelstukjes of demonstraties van het dagelijks leven. Dit hoeft niet op de oorspronkelijke plaats worden uitgebeeld. Meestal worden kostuums, voorwerpen en replica's ingezet, of wordt er ingespeeld op de zintuigen (geur, smaak, geluid), om zich als het ware in te leven in een andere tijdsperiode. Dit word bijvoorbeeld ook uitgevoerd in het Zuiderzeemuseum, het Archeon en het Eindhoven Museum. Er worden regelmatig projecten voor basisschoolklassen georganiseerd, zoals in Museum Prinsenhof Delft waarbij kinderen uiteindelijk de moord op Willem van Oranje naspelen, of in het Rijksmuseum waar kinderen zich verdiepen in een historisch personage uit de Gouden Eeuw en dit uiteindelijk naspelen in een toneelscène. Dus ik was even benieuwd of leerkrachten hier ervaring mee hebben in hun geschiedenisprojecten. Hoop dat het zo wat duidelijker is!
Simone244
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 01 dec 2015, 12:00
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Gezocht: leerkrachten> ervaring met living history projecten

Berichtdoor Joke op 05 dec 2015, 12:52

Nee, helaas, geen ervaring mee, behalve dat op school wel eens het kerstverhaal werd uitgespeeld in de bovenbouw.
Ik heb jaren geleden wel een opdracht in een hoekenwerkkist gedaan rond het vrouwtje van Stavoren (Kisten samengesteld rond bepaalde thema's), maar helaas heb ik nooit meegemaakt dat deze kist aan bod is gekomen. (Er brak brand uit op de schoolzolder.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Afstuderen/Scriptie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron