[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Orde houden, ik kan het niet meer

Orde houden, ik kan het niet meer

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Orde houden, ik kan het niet meer

Berichtdoor Irissss op 12 sep 2016, 11:13

Hallo allemaal,

Op het moment loop ik mijn LIO-stage in de middenbouw. Ik ken de klas al, omdat ik er al stage heb gelopen. Dat is in dit geval een nadeel, want er waren toen wat leerlingen die niet echt naar me luisterden en me heel erg probeerden uit te dagen. Dit was nieuw voor me, in al mijn eerdere stages heb ik nooit problemen gehad met orde houden. (Of dat aan mij lag, of aan de klassen, durf ik niet te zeggen)

Op een gegeven moment wist ik echt niet meer hoe ik het aan moest pakken. Leuke dingen, spelletjes etc, moest ik vaak afkappen, omdat er leerlingen doorheen riepen of renden. Vooral het zomaar door de klas roepen en lopen is een probleem. Ik kan er wat van zeggen, maar het doet ze niets. Daarnaast lukt ook stil of gewoon rustig werken niet. Ze kletsen heel veel en hebben daardoor hun werk niet af. Ze kunnen dit wel, dat zag ik bij mijn collega. Bij mij laten ze dit echter zelden zien. Ik probeer positief te zijn en complimenten te geven, ik heb een beloningssysteem, maar het werkt allemaal niet. En op een gegeven moment lukt positief blijven me niet meer en word de sfeer in de klas heel negatief.

Sinds het nieuwe schooljaar is dit een stuk erger geworden. Vorige week riep ik door de klas, om de leerlingen duidelijk te maken dat ze mochten opruimen. Ik weet niet hoe ik dit anders moet doen. Hoe kom je boven het geluid uit? Ik gebruik wel een stilte-teken, maar dat zou ik wel 100x per dag nodig hebben en daarbij duurt het heel erg lang voor alle leerlingen stil zitten. De helft van de klas doet dit heel consequent en goed. Vooral de meiden. Maar er zijn een aantal kinderen die het veel te gezellig vinden in de klas.
Doordat ik riep, waren er leerlingen die klaagden over hoofdpijn en vonden het niet fijn. Ik voelde me toen erg schuldig.

Ik word onzeker en vind dat ik tekort schiet. Vooral naar de andere leerlingen, maar ook naar de leerlingen die me juist zo uitproberen. Zij zoeken gewoon de grenzen en het lukt mij niet om die te geven. Hierdoor krijg ik steeds minder zin in stage, ik zie er juist als een berg tegenop. Ik merk aan mezelf dat ik zo'n leerkracht word die ik absoluut niet wil zijn, zo een die je in de films ziet en die de klas niet aan kan. Ik weet niet meer hoe ik hieruit kom. Ik wil het zo graag, ik bereid mijn dagen goed voor, maar in de praktijk komt er niet veel van terecht en moet ik vooral mopperen, zeuren en wachten.

Hoe kom ik hieruit? Hoe zorg ik ervoor dat ik weer zin krijg in stage, positiever word en dat de leerlingen naar me luisteren? Ik wil weer structuur en rust in de klas.
Alle tips zijn welkom!!!!
Irissss
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 12 mei 2014, 19:47
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Orde houden, ik kan het niet meer

Berichtdoor Erick op 12 sep 2016, 18:19

Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Orde houden, ik kan het niet meer

Berichtdoor Irissss op 13 sep 2016, 20:46

Irissss
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 12 mei 2014, 19:47
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Orde houden, ik kan het niet meer

Berichtdoor Joke op 14 sep 2016, 15:58

Houd eens een gesprek met de 'boosdoeners', ze kunnen vaak haarfijn aangeven wat er verbeterd kan worden.
Kaart het anders aan bij je stagebegeleider, misschien bestaat er een mogelijkheid om opnieuw te starten op een andere school.
Daardoor loop je wat tijdverlies op, maar dat is het zeker wel waard.
Succes! Als je het tot hier gered hebt, gaat het je zeker lukken. Maar twijfel nooit aan jezelf, want dat voelen ze haarfijn aan en maakt jou onzeker.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Orde houden, ik kan het niet meer

Berichtdoor juf suus op 14 sep 2016, 16:13

Er zijn al veel goede tips gegeven, dat is zo fijn aan dit forum. Heb je je zorgen ook al gedeeld met je begeleider?
Zeker doen hoor. Hij/zij kan je misschien heel gericht tips geven.
Je schrijft dat de leerlingen het grappig vinden om eruit gestuurd te worden.
Wat is de consequentie als een leerling eruit gestuurd wordt?
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Orde houden, ik kan het niet meer

Berichtdoor Irissss op 14 sep 2016, 19:02

Bedankt voor jullie reacties! Eruit sturen heb ik tot nu toe pas een keer gedaan en dat betekent op de gang werken en niet meer samenwerken met klasgenoten.
Ik heb met de boosdoeners wel eens een gesprek proberen aan te knopen, maar het doet ze niet zo veel. Ze maken er een grap van. Ik kan echt heel boos 'spelen' en dit zou bij alle andere kinderen dan echt aankomen bijvoorbeeld, maar deze leerlingen zouden dat vooral grappig vinden en proberen me juist boos te krijgen. Mede daarom probeer ik echt compleet mijn rust te bewaren (wat de ene keer beter gaat dan de andere keer).

Mijn mentor denkt zeker mee en geeft eigenlijk dezelfde tips die jullie geven. Ze neemt nu soms ook wat over, zodat ik ook van haar kan leren. Ik zie dan ook meteen hoe de leerlingen ook kunnen werken: ontzettend hard en rustig! Mijn begeleider vanuit de pabo komt ergens in september een keer langs, dus dan wil ik het graag bespreken.

Joke, op een andere school starten is iets wat ik echt alleen zou doen als het echt echt echt niet anders kan. Dus ik hoop eigenlijk dat ik het nog op kan lossen.

Ik heb net in de bieb wat boeken gehaald en ga me daar dit weekend op storten. Hopelijk kan ik wat advies/tips daaruit gebruiken.
Irissss
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 12 mei 2014, 19:47
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Orde houden, ik kan het niet meer

Berichtdoor Meester Mitchell op 14 sep 2016, 20:57

Lastig, vooral naar omdat je er zelf zo mee zit. Dat gevoel moet weg. Veel tips zijn hier al gegeven, het enige wat ik aan al die reacties kan toevoegen is om vooral te benoemen wat je van kinderen verwacht. Duidelijkheid boven alles. Kinderen houden van consequente leerkrachten. Verder is het altijd fijn om inderdaad complimenteus te blijven naar de kinderen en ze met name niet het gevoel geeft dat je het even niet meer weet. Misschien nog een tip om jezelf te filmen, misschien kom je er dan vanzelf achter wat je nog beter kunt doen. Ik heb ook geen idee HOE je voor de groep staat, maar een andere tip is om heel rustig te blijven en overkomen en gewoon rust van de kinderen eisen. Wachten tot het stil is en dan beginnen. De rust die je dan zelf hebt, straal je ook op de groep over.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, zo niet wil ik je toch zeggen dat ik het goed en knap vind dat je jouw verhaal hier zo deelt.
Heel veel succes en vooral het plezier blijven behouden, je kan het!
Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Orde houden, ik kan het niet meer

Berichtdoor MijnVeiligeSchool op 17 okt 2017, 15:56

Beste Iris,

Zoals je reeds aan den lijve hebt ondervonden, staat of valt het succes van een les met de mate waarin deze ordelijk is verlopen. In een ordelijke les wordt veel meer bereikt en hebben zowel de leerlingen als de docent het veel meer naar hun zin.

Toen ik je bericht las, vroeg ik me af:
- Welke lesroutines pas je momenteel toe?
- En op welke wijze probeer je momenteel het wanordelijk gedrag te beteugelen?
- Hoe ziet jouw correctieladder er momenteel uit?

Afhankelijk van je antwoorden, kan ik je wat specifiekere tips geven!

Mijn Veilige School heeft als missie om de sociale veiligheid op scholen te vergroten. Hiertoe verzorgen wij verscheidene trainingen en begeleiden we in het opstellen van een optimaal schoolveiligheidsplan.
MijnVeiligeSchool
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 17 okt 2017, 14:46
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Orde houden, ik kan het niet meer

Berichtdoor miekiemousie op 04 nov 2017, 16:08

Het bericht is een jaar oud, ik denk dat Iris al een stap verder is.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Orde houden, ik kan het niet meer

Berichtdoor Meester Mitchell op 05 nov 2017, 20:39

Dat mag ik hopen ja ;)
Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie:


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

cron