door Sowieso op 14 nov 2014, 15:40
Bij Estafette Lezen in groep 4 liet ik leerlingen in de Estafette Loper helemaal zelfstandig werken, vaak ook gedeeltelijk op de gang. Ik was dan wel erg selectief met welke kinderen daarin mochten werken: alleen leerlingen die een I of II scoren op DMT en minimaal 2 AVI niveaus hoger dan gevraagd beheersen. Dit zijn (vaak) kinderen die 'vanzelf' leren lezen: ze lezen thuis en op school graag en veel.
Als de rest van de klas zelfstandig de verwerking maakte, ging ik altijd even kijken hoe het met deze leerlingen ging.
Ik liet deze leerlingen iedere les 1 bladzijde uit de Estafette Loper maken, en vervolgens stillezen in boeken die ze zelf mochten uitkiezen (informatief, verhalend, strips etc.) Als ze een boek uit hebben kunnen ze dit bijhouden in het leesboek in de Estafette loper.
In mijn ogen is de Estafette Loper bedoeld voor kinderen die de instructie eigenlijk niet nodig hebben. Dit zijn vaak maar weinig kinderen! Zet kinderen niet te snel in de Estafette loper, net als je in kinderen in groep 3 niet te snel in de Zon-versie moet laten werken.