kansrijke combinatiegroepen

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

kansrijke combinatiegroepen

Berichtdoor meneerjob op 18 jul 2014, 23:14

Aankomend schooljaar mag ik aan de slag in een combinatiegroep 5/6. Het is mijn eerste eigen klasje na mijn afstuderen. Zowel voor de school, het team als voor mij is het nieuw om met combinatiegroepen te werken.

De school gaat starten met het concept 'kansrijke combinatiegroepen'. Dit houdt in dat de vakgebieden niet naast elkaar worden aangeboden, maar worden geĆÆntegreerd. Er wordt gekeken naar de koppeling tussen leerlijnen van groep 5 en 6, zodat er een gezamenlijke instructie aangeboden kan worden. Dit jaar krijgen we begeleiding met het werken volgens dit concept.

Ik ben al druk bezig met de voorbereidingen. Toch ben ik toch lichtelijk gespannen over de organisatie. Hebben jullie misschien handige organisatorische tips of zelfs ervaringen met het concept 'kansrijke combinatiegroepen'. Op welke manier kan ik het beste de instructies aanbieden aan beide groepen? Hoe kan ik de kinderen hiernaast een goede begeleiding bieden?

Alvast bedankt voor de tips.
meneerjob
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 02 jan 2014, 22:48
Groep: 7
PABO jaar: 4

Re: kansrijke combinatiegroepen

Berichtdoor Anita op 19 jul 2014, 08:38

Ik ken het concept niet, ik ben wel benieuwd aangezien wij altijd met combinatiegroepen werken. Ik ben vooral benieuwd naar de manier waarop er een opbouw in de instructie zit waardoor het voor twee verschillende jaargroepen uitdagend is en aansluit bij de leerdoelen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8233
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: kansrijke combinatiegroepen

Berichtdoor miekiemousie op 19 jul 2014, 11:48

Ik ken het concept kansrijke combinatiegroepen niet, maar werk al jaren in stamgroepen met meerdere leerjaren. Het is heel goed mogelijk, zelfs een meerwaarde ben ik van mening! Dus, waar worstel je vooral nog mee? Ik kan veel vertellen, maar vind het lastig om in het luchtledige te vertellen.

Ik heb nu een stamgroep 4/5. Bij rekenen heb ik hierbij bijvoorbeeld een kringenoverzicht. Hierbij staan de instructie van groep 4 en 5 weergegeven en zoveel mogelijk bij elkaar gepakt. Bijvoorbeeld, groep 5 had een rekeninstructie over ontdek de som met de markt. Hierbij moesten ze prijzen op de markt bij elkaar optellen. Hierbij had groep 4 een instructie over optellen in sprongen. Dit bij elkaar zorgt dat ik een marktkraam bij de instructie heb met prijzen voor 4 en 5. Hierbij vertel ik verhalen/sommen waarbij ik weet welke meer voor 4 zijn en welke meer voor 5. Hierdoor hebben de leerlingen van 5 nog onbewust de herhaling van 4 en hebben de goede leerlingen uit 4 al de uitdaging van de sommen van 5. Een win-win situatie.

Of nog makkelijker. Bij zowel 4 als 5 leren de kinderen de meervoudsvormen. Zo heb ik het bij de instructie over het meervoud en enkelvoud. Wat is dat? Hoe maak je het? Vervolgens gaan we meervouden maken en doet 4 dit met de -en en -s, maar bij 5 komen ook de -eren erbij. Gewoon een stapje verder.
Of bij spelling waarbij beide groepen de woorden met de ou/au moeten leren. Bij groep 4 gaat dit echter over woorden zoals hout, goud, lauw. Bij 5 gaan de woorden een stap verder. Denk aan kabouter en flauwvallen. Zo heb je de dingen samen te pakken op een makkelijke manier.

Het vergt deels een andere manier van denken. Wil je instructie geven, of wil je de sommen stap voor stap doornemen die ze moeten doen? Wil je meer de strategie aanleren of de sommen uit het boek oplossen? Zie je het als een groep 5 en een groep 6, of een groep met allemaal verschillende kinderen op verschillende niveaus? Heel veel is samen te pakken als je kijkt naar de mogelijkheden.

Ik ben stiekem even gaan googlen op kansrijke combinatiegroepen. Volgens mij zit ik in de goede richting, zeker als ik het filmpje van leraar24 bekijk.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: kansrijke combinatiegroepen

Berichtdoor Juf Kimberly op 20 jul 2014, 11:57

Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik gebruik gemaakt van het boek: kansrijke combinatiegroepen.
Daar stond toen in dat als je instructie geeftaan een groep, de andere groep zelfstandig werkt.

Misschien heb je wat aan dat boek?
[i]Life isn't always easy.. You get what you get :)..
Juf Kimberly
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 586
Geregistreerd op: 09 jun 2008, 18:20
Groep: 6
Schooltype: Speciaal Basisonderwijs
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: kansrijke combinatiegroepen

Berichtdoor juf suus op 20 jul 2014, 18:32

Juf Kimberly schreef:Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik gebruik gemaakt van het boek: kansrijke combinatiegroepen.
Daar stond toen in dat als je instructie geeft aan een groep, de andere groep zelfstandig werkt.

Misschien heb je wat aan dat boek?


Volgens mij zijn aparte instructies nou juist niet het principe van kansrijke combinatiegroepen. Ik dacht dat het principe van kansrijke combinatiegroepen juist was dat je het aantal instructiemomenten reduceert door bij beide groepen te kijken waar de overeenkomsten in de leerlijn zit.
Leerkrachten ontwerpen hun onderwijs vanuit de leerlijnen, door jaargroepen of vakken in instructies te verbinden.
Daardoor vermindert het aantal instructies. Zo kan de leerkracht de instructies die wƩl worden gegeven, krachtiger neerzetten. ( zie ook de voorbeelden die Miekiemousie al gaf)
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: kansrijke combinatiegroepen

Berichtdoor meneerjob op 21 jul 2014, 14:46

miekiemousie schreef:Ik ken het concept kansrijke combinatiegroepen niet, maar werk al jaren in stamgroepen met meerdere leerjaren. Het is heel goed mogelijk, zelfs een meerwaarde ben ik van mening! Dus, waar worstel je vooral nog mee? Ik kan veel vertellen, maar vind het lastig om in het luchtledige te vertellen.

Ik heb nu een stamgroep 4/5. Bij rekenen heb ik hierbij bijvoorbeeld een kringenoverzicht. Hierbij staan de instructie van groep 4 en 5 weergegeven en zoveel mogelijk bij elkaar gepakt. Bijvoorbeeld, groep 5 had een rekeninstructie over ontdek de som met de markt. Hierbij moesten ze prijzen op de markt bij elkaar optellen. Hierbij had groep 4 een instructie over optellen in sprongen. Dit bij elkaar zorgt dat ik een marktkraam bij de instructie heb met prijzen voor 4 en 5. Hierbij vertel ik verhalen/sommen waarbij ik weet welke meer voor 4 zijn en welke meer voor 5. Hierdoor hebben de leerlingen van 5 nog onbewust de herhaling van 4 en hebben de goede leerlingen uit 4 al de uitdaging van de sommen van 5. Een win-win situatie.

Of nog makkelijker. Bij zowel 4 als 5 leren de kinderen de meervoudsvormen. Zo heb ik het bij de instructie over het meervoud en enkelvoud. Wat is dat? Hoe maak je het? Vervolgens gaan we meervouden maken en doet 4 dit met de -en en -s, maar bij 5 komen ook de -eren erbij. Gewoon een stapje verder.
Of bij spelling waarbij beide groepen de woorden met de ou/au moeten leren. Bij groep 4 gaat dit echter over woorden zoals hout, goud, lauw. Bij 5 gaan de woorden een stap verder. Denk aan kabouter en flauwvallen. Zo heb je de dingen samen te pakken op een makkelijke manier.

Het vergt deels een andere manier van denken. Wil je instructie geven, of wil je de sommen stap voor stap doornemen die ze moeten doen? Wil je meer de strategie aanleren of de sommen uit het boek oplossen? Zie je het als een groep 5 en een groep 6, of een groep met allemaal verschillende kinderen op verschillende niveaus? Heel veel is samen te pakken als je kijkt naar de mogelijkheden.

Ik ben stiekem even gaan googlen op kansrijke combinatiegroepen. Volgens mij zit ik in de goede richting, zeker als ik het filmpje van leraar24 bekijk.



Ik denk dat dit precies het idee is wat de school voor ogen heeft. Mijn vraag is echter hoe dit in de praktijk werkt. De leerlijnen van bijvoorbeeld spelling lopen niet altijd synchroon. Ik vind het allemaal prachtig klinken en ik zie het als een grote uitdaging. Ik zie dan ook weinig problemen in het creƫren van de lessen, maar wel in de organisatie en de planning. Ik heb stage gelopen op een montessorischool waar ik lessen heb ontworpen voor een combinatie van groep 6, 7 en 8. Deze lessen zijn echter niet methodegebonden. Ik zie de opbouw van de methode als grootste struikelblok.
meneerjob
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 02 jan 2014, 22:48
Groep: 7
PABO jaar: 4

Re: kansrijke combinatiegroepen

Berichtdoor Lespakket op 21 jul 2014, 16:07

Maar waarom laat je de methode dan niet een beetje los? Toen je zelf je lessen ontwierp, hield je toch ook rekening met leerlijnen en verschillen in niveaus? Ik denk dat je hiervoor wel zeker moet weten dat de groep een combi blijft, ook de komende jaren.
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: kansrijke combinatiegroepen

Berichtdoor Mniekske op 22 jul 2014, 17:50

Kijk eens, als je de methode toch aan wilt houden, welke lessen wel gelijktijdig gegeven worden. Daarna zou je kunnen kijken of je bij de ene groep een bepaald onderdeel wat naar voren kunt halen zodat je het wel gelijktijdig met de andere groep aan kunt bieden. Dus een beetje in de methode springen, uiteindelijk komt dan toch alles aan bod.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: kansrijke combinatiegroepen

Berichtdoor miekiemousie op 23 jul 2014, 10:55

Vertrouwen is hierbij het grote sleutelwoord. Vertrouw op je eigen kunnen, je eigen kennis. De methode is een bronnenboek en niet heiligmakend. Ik herken je gevoel helemaal. Ik denk echter dat je meer weet en kunt als je jezelf minder afhankelijk maakt van de methode. Begin anders in het klein door per blok van de methode te kijken. Wat kan je per blok al bij elkaar pakken?
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: kansrijke combinatiegroepen

Berichtdoor Anita op 24 jul 2014, 12:13

De meeste methodes zijn inderdaad er juist voor geschreven dat er in combinatiegroepen dingen samen gedaan kunnen worden. Bij ons krijgen de combigroepen wel echt apart les, maar bij bijvoorbeeld Spelling in Beeld pak ik wel regelmatig de lessen samen omdat beide groepen dezelfde spellingsafspraak hebben die week, maar dan bijvoorbeeld met wat lastigere woorden.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8233
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: kansrijke combinatiegroepen

Berichtdoor meneerjob op 07 aug 2014, 01:03

Bedankt voor de reacties. Ik heb een tijd niet gereageerd, omdat ik heb genoten van een heerlijke vakantie.

Ik denk dat ik inderdaad, zoals jullie ook aangeven, stapsgewijs moet werken. Ik ga per les bekijken of ik beide jaargroepen kan integreren tot Ć©Ć©n les. Vorig jaar heb ik al meerdere studiedagen gehad over het toepassen van het betreffende concept bij het vakgebied lezen. Dit jaar krijgen we studiedagen met betrekking tot de andere vakgebieden.

Dit jaar zal vooral in het teken staan van ervaren en experimenteren. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.

Tips en ervaringen over het werken met combinatiegroepen zijn trouwens altijd welkom.
meneerjob
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 02 jan 2014, 22:48
Groep: 7
PABO jaar: 4

Re: kansrijke combinatiegroepen

Berichtdoor Sjanne op 11 aug 2014, 19:28

Oh en meneerjob; niet teveel tegelijk willen ;-)
Wat je beschrijft 'dit jaar uitproberen etc.'
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast