Ik val nu vier jaar in op telkens verschillende scholen. Ik heb vooral nog ingevallen bij de kleuters.
Dit jaar ben ik gevraagd om aan een pittige groep 5, 6 les te geven, samen met een duo-collega, die al vele jaren voor de klas staat en ervaring met midden-bovenbouw heeft
Ik ben niet direct dit schooljaar in deze groep begonnen maar na 4 weken pas. Ik mag wel het hele schooljaar blijven.
Nu heb ik dus zeer weinig ervaring met een groep 5, 6 en loop nog wel tegen dingen aan. Het vervelendste vind ik dat de kinderen zo kletserig zijn ook wanneer ik instructie geef.
Ik merk dat een paar mij niet echt serieus nemen als ik voor de klas sta. Ik moet veel waarschuwen en heb regelmatig gesprekken over hoe ik het graag wil in de groep en waarom ik dat zo wil (voor de rust etc.)Met het grootste gedeelte van de groep heb ik geen problemen, deze kinderen luisteren goed en zijn stil als ik instructie geef, alleen het kleine groep die dit niet doet, verstoren de les.
Bij mijn duo-collega is dit geen probleem, bij haar is het een stuk rustiger.
Vooral 1 leerling heeft een groot verschil tussen ons, hij is bij mij een storende factor en bij mijn duo (meestal) niet.
Ik merk dat ik hier erg onzeker door wordt en dat voelen de kinderen natuurlijk, ook merk ik dat ik niet altijd met plezier naar mijn werk ga. Voel me een 'slechte' leerkracht, omdat het me niet lukt om de rust in de groep te krijgen. Het is op sommige momenten (vooral in de middagen) erg chaotisch en dan moet ik hard optreden om de rust terug te brengen, en dit kost me erg veel moeite en gaat ten koste van de sfeer. Ik heb het gevoel dat de groep bij mij te onrustig is en ik nog te vaak brandjes moet blussen, terwijl ik weet dat de kinderen het wel kunnen: rustig zijn en luisteren naar de instructie.
Nu zou ik graag van jullie tips willen hoe je rust in een groep krijgt, zIjn er effectieve sancties die ik kan gebruiken bijvoorbeeld. En hoe je het kunt aanpakken dat kinderen tijdens de instructie luisteren/ opletten en ik tijdens wisselingen niet zo lang hoef te wachten tot de groep stil is, want ook dat is een probleem. Als ik voor de klas sta duurt het te lang tot iedereen oplet en stil is. (ik doe het nu zo, ik tel tot 10 en dan moet het stil zijn en iedereen stilte teken gebruiken, dit werkt dus niet bij een aantal, ze blijven gewoon doorkletsen)