door Robje op 28 jul 2010, 19:59
Ik heb een beetje hetzelfde probleem; vorig jaar een klas overgenomen met de meest afschuwelijke vorm van verjaardag vieren; 3 liedjes en trakteren. Op zich nog niet zo'n ramp, maar de jarige mocht bij elk liedje kiezen; hard, snel of langzaam.... zo verkracht je natuurlijk elk liedje! Ik heb er "mooi" aan toegevoegd en verder deze erfenis van mijn voorgangster gelaten voor wat het was (ik had op andere vlakken al zoveel veranderd).
Ik wil komend jaar in mijn groep 6 (afgekeken van groep 3) met een verjaardagskistje werken. Daarin zitten kaartjes waar de jarige er (bijv.) drie van mag kiezen. Op die kaartjes staan dingen als "je mag de hele dag op de stoel van de meester zitten", "jij mag de laatste 10 minuten een spelletje bedenken", "je mag de hele dag met gekleurde pennen schrijven" etc. Ik denk hier nog niet teveel over na omdat ik juist de kinderen input wil laten geven.
Eén van die kaartjes kan zijn "de klas zingt 3 extra liedjes voor jou", zo kan ik het ritueel wat korter maken (1 liedje, een kort wathebjeallemaalgehadengeefjenogeenfeestje?-praatje, trakteren, klaar!), want verjaardagen zijn leuk, maar afgelopen jaar had ik er 32....