Rumoerig & drukke kinderen

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor Juf__mama op 16 aug 2008, 12:50

Zo, de kop is er weer af. De eerste week van het nieuwe schooljaar zit erop. Ik ben nu voor het 2e jaar aan het werk en ik vind het nog steeds erg leuk. Dit jaar heb ik weer groep 5 zijn op een aantal dagen. Een leuke klas. Groep 4 is nu groep 5 geworden en dat is een fijn groepje. Mijn groep 6 die vorig jaar groep 5 was is véél drukker en het is een erg grote klas. Totaal heb ik 28 kinderen in de klas!

Mijn probleem is dat ik het zo rumoerig vind in de klas. Groep 6 voelt zich heel stoer en er zitten ook een aantal jongen in de klas die brutaal zijn en het liefst alles zelf overnemen. Ik word daar zo moe van want ik moet vaak wachten, waarschuwen en ze heel strak houden. Het liefst wil ik dat alles zo soepel mogelijk verloopt. Vooral de lesovergangen vind ik een drama. Groep 5 wil heel graag werken en dat moet ik ook vasthouden maar in groep 6 zitten echt 4 jongens die het 'verpesten'. Hier loop ik erg tegenaan. En ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik wil niet steeds boos worden, kinderen laten nablijven en dat soort dingen.

Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een soort (belonings) systeem waar de werksfeer prettiger van wordt. Zodat er niet zoveel tijd gaat zitten in wachten, in de lesovergang en in 'boos' worden en mopperen.

Verder is het heel gezellig maar als er gewerkt moet worden dan krijg ik dit soort problemen. Ze zijn ook heel loperig. Ik moet constant allert zijn. Ze maken nogal eens een wandelingetje door de klas terwijl ze WETEN dat het niet mag. De regels zijn namelijk heel duidelijk. We hanteren een aantal regels in de klas die ieder kind weet:

* Niet door de juf heen praten of door andere kinderen
* Wil je wat zeggen, steek je vinger op en wacht op je beurt
* Eén kind tegelijk naar de wc (niet onder de uitleg of het werken)
* Blijven zitten op je stoel

Dat soort standaard regels! Kan iemand mij tips geven hoe ik hiermee om moet gaan?! Of ervaringen delen? Als ik na een dag werken in de klas thuiskom ben ik gewoon bekaf :( en dat wil ik niet. Ik wil er juist energie van krijge...
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor Kyrtje op 16 aug 2008, 14:23

Mejuffrouw schreef:maken nogal eens een wandelingetje door de klas terwijl ze WETEN dat het niet mag. De regels zijn namelijk heel duidelijk.


Ze weten dat het niet mag, maar zit er ook een consequentie aan wanneer ze het wel doen? En weten ze die consequentie?
Heb je de regels ook samen met de kinderen opgesteld? Of in ieder geval besproken, zodat de kinderen betrokken zijn hierbij en ook het nut van deze regels weten en kunnen ervaren.

Misschien moet je met elk van die jongens apart een gesprekje aangaan. Waarom ze de les verstoren en zich niet aan de regels houden. Wanneer ze alleen zijn en niet meer gesteund worden door vriendjes zijn ze vaak een stuk minder 'stoer'. Verwijt ze niks, maar kijk gewoon met hen naar het verloop van de eerste week. Wat vonden ze er zelf van? Wat is de reden dat ze door de klas gaan wandelen?
Kijk dan ook samen met ieder kind wat voor een afspraken je met die leerling kunt maken. Misschien kun je de een wel belonen door hem 10 minuutjes op de computer te laten wanneer het een dag goed ging en de ander maak je blij met 10 minuten lezen ofzo.

Het lijkt me in ieder geval belangrijk dat je met die kinderen praat, wat zit hen dwars en wat zit jou dwars. Ben open.
En het is ook nog de eerste week he, even uitproberen van de juf... consequent en heel duidelijk zijn de eerste paar weken helpt ook al heel vaak. Beter heel strak beginnen en ze daarna wat losser laten, dan andersom, want dat werkt vaak niet meer.
Na 6 jaar de combi 1/2/3, nu weer groep 1/2
Kyrtje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 605
Geregistreerd op: 15 feb 2006, 19:21
Woonplaats: Geleen
Groep: 1
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht-Specialist

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor Brit op 16 aug 2008, 14:48

Je zou het smileysysteem kunnen gebruiken. Geef de tafelgroepjes een nummer, die nummer zet je op het bord. Zodra een groepje goed gedrag laat zien teken je een smiley op het bord bij het nummer van dat groepje. Zo ben je meer bezig met het belonen van goed gedrag. Je kunt het op vele manieren inzetten:
wanneer je ziet dat een groepje snel klaar zit bij leswisselingen
wanneer een groepje goed aan het werk is
wanneer een groepje goed samenwerkt
wanneer binnen een groepje kinderen elkaar (vriendelijk) aanspreken op elkaars gedrag
wanneer binnen een groepje niet onnodig gelopen wordt
etc

In het begin heel kleine succesjes meteen belonen met een smiley later kun je dit weer wat afbouwen. Het groepje met de meeste smileys kreeg aan het einde van de dag de trofee op tafel en die mocht dan de volgende dag blijven staan. Deze trofee kan van alles zijn: een knuffeltje, een bloemetje etc.

Voor de leswisselingen leg ik kinderen uit dat ik snel wil gaan beginnen en dat als zij snel klaar zitten wij allemaal tijd overhouden zodat er tijd is voor een tussendoortje. Helpt altijd heel goed, maar wel consequent zijn en echt een tussendoortje doen als de kinderen snel klaar zitten.

succes, Brit
5 dagen juf van groep 4!
Brit
PABOforum Peuter
 
Berichten: 62
Geregistreerd op: 02 maart 2007, 20:38

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor Pellie op 16 aug 2008, 14:56

Je kan ook individueel belonen, maak een belongingskaart voor de leerlingen. Hierop zet je de naam, het werkpunt en een groot vak voor de scores. Eventueel kan je hier een weekkaart van maken.
Van te voren spreek je samen met de leerling af aan welk werkpunt ze gaan werken, bijvoorbeeld 'ik ben stil wanneer de juf praat'. Wanneer een leerling dit goed doet, scoor je direct door een krul of zoiets op de scorekaart te zetten.
Van te voren heb je afgesproken welke beloning er verdient kan worden, dit kan een dagbeloning of een weekbeloning zijn. Deze beloning wordt door de leerling gekozen. Hiervoor kan je eventueel een lijst maken met mogelijkheden.

De leerling weet niet hoeveel scores het moet halen om de beloning te behalen. Hierdoor blijft het gemotiveerd om aan zijn werkpunt te werken. In het begin is het van belang dat de leerling de beloning haalt. Wellicht moet hij daarvoor maar 1 keer aan zijn werkpunt te denken. Benadruk het positieve en niet het negatieve!

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk kan omschrijven.......
Leerkracht vmbo lwoo
Pellie
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 31 jul 2006, 19:44
Woonplaats: Deventer
Groep: 2
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht vmbo lwoo

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor Juf__mama op 16 aug 2008, 16:22

Misschien moet je met elk van die jongens apart een gesprekje aangaan. Waarom ze de les verstoren en zich niet aan de regels houden. Wanneer ze alleen zijn en niet meer gesteund worden door vriendjes zijn ze vaak een stuk minder 'stoer'.


@ Juf Kyra

Dit heb ik al zo vaak gedaan :? daarom word ik er ook een beetje moedeloos van!!! Maar ze zeggen altijd dat ze het de volgende keer weer gaan proberen. Om moe van te worden gewoon. En ik heb ze vorig jaar ook gehad dus ze weten wat ze aan mij hebben maar omdat ze nu in groep 6 zitten voelen ze zich echt de Stoere Binkies.

Over de concequenties en de regels.... de regels zijn van vorig jaar, dus gewoon hetzelfde. Toen hebben we ze samen opgesteld. Concequenties eraan verbinden vind ik altijd erg moeilijk :? soms ben ik daar ook nog niet concequent in. Dat moet ik ook echt leren. Wat zou jij hier voor concequenties aan verbinden? Dit probleem bespreek ik trouwens ook vaak met mijn duo hoor. Zij loopt er ook erg tegenaan (tegen het gedrag van deze kinderen).

Ik vind het idee van die smily's erg leuk! Ik was al een tijdje op zoek naar een passend belonginssyteem en dit past wel bij mij, de klas en de kinderen. Op het forum heb ik ook wel eens iets gelezen over een beloningsdoos. Dat zou hier misschien heel goed bij passen.

Het individuele beloningssysteem is ook erg leuk en past wel echt bij een aantal van deze 'stoorzenders'. Ik zal eens kijken hoe ik het kan aanpakken...
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor marjolein84 op 16 aug 2008, 16:34

Ik kreeg van mijn directeur twee zeer bruikbare tips dit jaar, toen ik echt een heel moeilijke groep had.

Zeg niet: Als ik zometeen terugkomen ben je aan het lezen, zo niet........
Maar: Als ik zometeen terugkom lees je.
De kinderen merken wel wat er gebeurd als ze niet lezen.
Want anders gaan kinderen namelijk proberen om niet te lezen en kijken of je dan wat zegt. Soms is een kind niet aan het lezen en denk je laat nu maar even want als ik er nu wat van zeg, geeft dat meer onrust (pedagogisch negeren). Maar als je vooraf hebt gezegt dat ze moeten lezen, anders.... Is het alweer 1-0 voor de kinderen. En daarbij je ziet niet altijd alles, dus als je het niet hebt gezien is het ook alweer 1-0.
Zie 1-0 even niet te zwart-wit maar zo kreeg ik het op z'n kortst uitgelegd.

Een andere tip die ik kreeg:
Niet altijd/blijven waarschuwen, kinderen weten heel goed wat mag en niet mag. Als ze bij mij buiten aan het voetballen zijn, terwijl dat niet mag, gaat de bal meteen naar binnen, een collega geeft nog vaak een waarschuwing, ik vind dat onnodig, ze weten dat het niet mag!
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor Juf__mama op 16 aug 2008, 16:44

He, dat zijn goede tips!! Bedankt dat je ze even wilde dele :)

Ik blijf die concequenties toch altijd het moeilijkst vinden. Wat voor concequenties gebruiken jullie?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor marjolein84 op 16 aug 2008, 17:01

Belonen werkt beter dan straffen. Niet straffen als je ook niet beloont, maar als je de kinderen voldoende beloont mag straffen soms ook.

In mijn moeilijke groep van vorig jaar, werd ik continu tegengesproken door kinderen. Ik had deze groep 1 dag per week en dat was niet werkbaar. Zie situatie hieronder.

Lk: "Ga eens aan het werk" (leerling deed niets)
K: "Neuj"
LK: "Oké, dan mag je een stukje over gaan schrijven" (ik pak gs boek en papier)
K: "Nee"
LK: "2 stukjes"
K: "Doe ik echt niet"
LK: "3 stukjes"
K: "Ja, hé"
LK: "4 stukjes"
En toen was hij stil :-)
Het ging er hier om dat ik het laatste woord had en dit was op dat moment het enige redmiddel.

Hieronder dingen die je als consequentie kan doen:

- nuttig overschrijven (ak, gs, bio, woordpakket)
- even afzonderen
- in de pauze binnenblijven
- naar binnen sturen als ze buiten iets doen wat niet mag
- gedicht van 10 regels schrijven over de school
- om 15.30 gesprekje hebben (maar dat heb je al vaak gedaan lees ik)
- tafel uit het groepje tijdens het werken, of wat ik soms doe op voorhand een rustige werkplek geven, dan is het namelijk geen straf, maar gaat het in overleg. Als een kind namelijk voor straf uit het groepje moet is de frustratie vaak groot en komt er van werken niet veel meer.

Ik weet niet of je een fijne collega hebt die veel ervaring heeft, maar ik heb van mijn directeur zoals ik al eerder zei bruikbare tips gekregen, hij heeft zelf ook voor de klas gestaan en is zeer goed in het coachen. Directeurs hebben vaak ook coachingscursussen gedaan, dus ga eens met hem in overleg. Je kunt het beter op tijd aanpakken dan dat je dadelijk in een onhoudbare situatie zit.

Ik heb 2x video interactie begeleiding gehad (1x in de klassensituatie, 1x in een 1 op 1 situatie). Ik heb hier heel veel aan gehad. Tijdens mijn stage heb ik ook 2x video opnamen van mezelf gemaakt en deze gewoon rustig op mijn gemak bekeken. Dit zijn echt eye-openers en een aanrader. Als je het spannend vindt doe dan gewoon eerst jezelf opnemen en zelf bekijken. Later kun je vragen of iemand je hierin wil coachen, zorg wel dat je die persoon compleet vertrouwd en dat je er van op aan kunt dat alles tussen jullie blijft!


Tenslotte benoem wat je wel wilt zien niet wat je niet wilt zien. Ik heb ooit ergens gelezen dat je hersenen het woordje 'niet' niet registreren (weet niet of dat waar is). Maar als het waar is en je zegt: Je mag niet door de klas lopen, zou je dus eigenlijk zeggen: Je mag door de klas lopen.
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor Juf Ellen85 op 16 aug 2008, 17:36

Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij lijkt me zo'n smiley systeem beter werken omdat je er de hele klas mee 'besmet'. De leerlingen uit het groepje zullen elkaar dan tocho ok meer gaan aanspreken?
Als je een beloningsysteem voor die vier kids aanlegt, zullen zij dan niet denken 'oh ik ben speciaal'?

Verder kreeg ik bij een cursus over autisme het volgende mee wat ik overal probeer toe tepassen:
Gebruik niet het woord 'moeten' maar probeer liever: Ik wil dit... Jij gaat dit... We doen dat..
'moeten is al snel dwang, we hebben er niet veel zin in, zit veel druk achter. Als je zegt ik wil dit, dan wil je het ook.

Positief gedrag belonen met kleurrijk gedrag (overdreven gezegt: Zingen, dansen, hardop roepen 'geweldig!) Het is wel handig als je het ook echt meent.
Negatief gedrag beloon je door het postieve gedrag te benoemen wat andere kinderen vertonen. Je zult zien dat na een poosje de leerlingen die negatief gedrag vertonen het niet leuk vinden, jij zegt niets meer, wordt niet meer boos, je geeft geen kleurrijke reactie want je doet niets. Wie vind het nou niet leuk om een leerkracht helemaal kleurrijk te zien (in negatieve / postieve zin) MOcht je er toch wat van willen zeggen blijf dan rustig en zeg op een rustige toon dat je het niet wilt hebben, dan krijgen zij alniet de reactie die zij waarschijnlijk willen hebben.

Weet niet of je er wat mee kunt,
in elk geval; Succes!
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- http://ell.yurls.net -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 662
Geregistreerd op: 25 sep 2007, 18:11
Groep: 7
Schooltype: Openbare Daltonschool
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor thomas op 16 aug 2008, 17:38

Vooral de lesovergangen vind ik een drama.


als je een een spelletje gaat doen tijdens de lesovergang. Kinderen doen galgje of i.d. en jij deelt de schriften uit voor de volgende les. Na het spel begin je je instructie / inleiding etc. Dit vindt ik altijd prettig werken.

Ze zijn ook heel loperig. Ik moet constant allert zijn. Ze maken nogal eens een wandelingetje door de klas terwijl ze WETEN dat het niet mag.


Weet je ook waarom ze lopen? Hebben ze veel andere dingen nodig, hebben ze niet alles bij de hand of is het gewoon wandelen. Als ze dingen moeten pakken kun je ze alles op tafel laten leggen wat ze nodig denken te hebben. Ik zeg altijd dat ze een kwartier tot 20 minuten verder moeten kunnen zonder te lopen.

Probeer positief te blijven. Wat ik vaak doe aan het begin of als het werken onrustig dreigt te worden. Op de kruk voor in de klas gaan zitten met pen en papier. Dan schrijf ik op wat er goed gaat, wat er minder goed gaat en wat mij opvalt. Dat bespreek ik daarna met ze. Waarom deed je dit, die deed dit zo goed. Tijdens het observeren geef ik vaak complimentjes aan de kinderen die het heel goed doen! Als het onrustig is, laat ik ze dan het blokje op rood zetten of vraagteken. Zie ik het vraagteken dan kom ik. Er wordt verder niet gelopen zeg ik dan.
Ook het geven van veel werk (extra stencils) en de opdracht dat het af moet helpt heel goed. Laat ze maar een paar keer na schooltijd het verplichte werk afmaken. Vinden ze niet leuk en kan misschien ook wel helpen.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor marjolein84 op 16 aug 2008, 17:52

marjolein84 schreef:

Tenslotte benoem wat je wel wilt zien niet wat je niet wilt zien. Ik heb ooit ergens gelezen dat je hersenen het woordje 'niet' niet registreren (weet niet of dat waar is). Maar als het waar is en je zegt: Je mag niet door de klas lopen, zou je dus eigenlijk zeggen: Je mag door de klas lopen.


Ik bedoel: Je zit op je plaats.
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor peter100 op 16 aug 2008, 19:48

Hoi Mejuffvrouw,

De grootste oorzaak van dit probleem ligt buiten jouzelf, namelijk een te grote groep met te drukke kinderen. Maar goed dit zal zoals op zoveel scholen wel niet 123 op te lossen zijn. Naar mijn idee draait het vaak allemaal om aandacht en in een groep van 28 kinderen kan je ze vaak niet al die aandacht geven waar ze om vragen.

Zelf hanteer ik vaak:

kruisjessysteem:
Maak een lijst met de namen van alle kinderen en zorg dat er achter elke naam een groot aantal lege hokjes komen te staan. Kopieer de lijst en bewaar deze in een map. Wanneer kinderen een regel ovetreden zet je een kruisje achter de naam van het betreffende kind. 3 kruisjes op één dag is extra(straf) werk. Wanneer de klas rumoerig wordt kondig dan aan dat je kruisjes gaat zetten. De eerste de beste die ik nu nog hoor krijgt een kruisje en jullie weten 3 kruisjes is extra werk. Wanneer je dan ook maar iets hoort, hoe onschuldig ook direct een kruisje zetten, de andere kinderen weten dan dat je het meent.

Heeft een kind over een bepaalde periode erg veel kruisjes dan kan je met dit kind individueel een gesprek aangaan. Je laat het kind zelf verwoorden welk negatief gedrag hij/zij vertoont. Je vat dit kort samen in bijvoorbeeld 3 regels:
- onnodig lopen door de klas
- aan andere kinderen zitten
- praten door de lessen

Maak vervolgens een blad waarop je bovenaan deze gedragsregels schrijft. Eronder zet je dan de dagen van de week met bijbehorende tijden en daarachter lege hokjes, plak dit blad bij het kind op tafel, bijvoorbeeld:

- onnodig lopen door de klas
- aan andere kinderen zitten
- praten door de lessen

MAANDAG
8:30 - 10:20 ___
pauze ___
10:40-12:00 ___

13:00-14:00___
14:00-15:00 ___

Je spreekt af met het kind dat je deze week heel goed gaat letten op zijn gedrag (de 3 regels). Elke dagdeel kan het kind meerdere kruisjes of krullen verdienen. Wanneer het kind zich goed aan de regels houdt zet je tijdens het werken een krulletje. Is dit niet het geval dan een kruisje. Bespreek de resultaten minimaal één keer per dag en juist ook wanneer er veel krulletjes staan. Staan er veel kruisjes geef dan duidelijk aan dat je echt verbetering wilt zien.

Want is er geen verbetering zichtbaar in gedrag, staan er veel te veel kruisjes dan volgt er aan het eind van de week een gesprek met ouders erbij over hoe we het moeten aanpakken.

Mijn ervaring is dat dit vaak werkt, mits je het combineert met positief belonen (bij veel krullen extreem enthousiast doen, eventueel stickertjes geven etc.) . Het kind zal niet 123 een poeslief kind worden maar het gaat erom dat het z'n best doet en inzicht krijgt in het eigen gedrag.

Mocht je een dergelijk formulier willen hebben als voorbeeld kan je me een pm sturen.

Succes!

Reactie op Kyrtje:

Beter heel strak beginnen en ze daarna wat losser laten, dan andersom, want dat werkt vaak niet meer.


Dit advies geven heel veel leerkrachten aan stagiaires maar persoonlijk sta ik hier niet echt achter. Natuurlijk moet je regels stellen en consequent zijn maar juist in het begin is het allerbelangrijkste om een band met de groep te krijgen. Die band krijg je niet door heel streng te zijn, bij stagiaires dan veelal ook nog in combinatie met onzekerheid. Kinderen doorzien dit direct en gaan dan juist testen hoe deze beginnende juf/meester reageert. Wanneer je eenmaal een goede band met de groep en kinderen individueel hebt is er erg veel mogelijk, kinderen accepteren dan veel meer van je. Ik stel regels soms gewoon bij en leg uit waarom, je kan dus best wat losser beginnen en daarna iets strakker, mits de band met de kinderen dus maar goed is. Het gevaar van te strak beginnen is dat je vanaf het begin al een negatieve groepssfeer kan krijgen, dat kinderen je niet mogen/geen band met je hebben en dit eenmaal bereikt is veel moeilijker terug te draaien dan enkel een paar regeltjes wat aanscherpen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor thomas op 16 aug 2008, 20:50

Je hebt streng zijn en consequent zijn! Aan het begin van het jaar moet je consequent zijn. Dit zijn de regels en daar moet je je aan houden. Anders volgen er maatregelen. Dit accepteren kinderen ook. Ze vragen vaak om duidelijkheid en grenzen. deze zoeken ze op. Bij mij blijven deze regels het hele jaar ongeveer hetzelfde.
Je kunt ook veel leuke dingen doen en een band opbouwen en consequent zijn! Ik ben altijd heel erg consequent (aan het begin van het jaar), heb het weleens van ouders te horen gekregen. Maar ookben ik en gezellig binnen de regels die ik met de klas maak. Overtreed je deze dan heb jij een probleem.Met de groep blijf ik dan gezellig. De touwtjes los laten doe ik niet, ik hoef minder maatregelen uit te voeren omdat ze zich aan de regels houden.]


Als je gaat straffen kan het ook heel goed werken om iets te laten doen wat een kind niet verwacht. Ga maar een tekening maken over dit of dat, maak een zandkasteel in de zandbak etc. Schijnt goed te werken. Ik heb nog geen ervaring hiermee.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor peter100 op 17 aug 2008, 08:12

Je hebt streng zijn en consequent zijn! Aan het begin van het jaar moet je consequent zijn. Dit zijn de regels en daar moet je je aan houden. Anders volgen er maatregelen. Dit accepteren kinderen ook. Ze vragen vaak om duidelijkheid en grenzen. deze zoeken ze op. Bij mij blijven deze regels het hele jaar ongeveer hetzelfde.
Je kunt ook veel leuke dingen doen en een band opbouwen en consequent zijn! Ik ben altijd heel erg consequent (aan het begin van het jaar), heb het weleens van ouders te horen gekregen. Maar ookben ik en gezellig binnen de regels die ik met de klas maak. Overtreed je deze dan heb jij een probleem.Met de groep blijf ik dan gezellig. De touwtjes los laten doe ik niet, ik hoef minder maatregelen uit te voeren omdat ze zich aan de regels houden.]


Ben ik volledig met je eens, ik probeer ook wel zo consequent mogelijk te zijn. Kinderen willen dat je de leiding neemt, grenzen en regels zorgen juist voor een veilig leer/leefklimaat. Alleen veel beginnende leerkrachten hebben naar mijn idee vaak moeite met dit consequent zijn, het wordt dan verward met streng zijn. Natuurlijk moet je er veel aandacht aan besteden maar de wijze waarop is heel belangrijk. Enkel het continue herhalen van regels, stem verheffing en kinderen veel en snel strafwerk geven werkt juist in die beginperiode averechts. Mijn advies is besteed de eerste week erg veel tijd en aandacht aan de groepsvorming, lessen gericht op sociale omgang (Leefstijl lessen), (buiten)spelletjes waarbij samenwerken een belangrijke rol spelen, besteed daarnaast veel aandacht aan de individuele capaciteiten/talenten van kinderen. (laat ze elkaar vertellen wie ze zijn, waar ze goed in zijn, zonnetje van de week etc). Benadruk continue het groepsgevoel, maak de eerste week bijvoorbeeld al een groepsfoto. En vergeet het afgelopen jaar, elk kind heeft recht op een nieuwe start, juist die kinderen waarvan je uit het dossier weet dat ze nogal opvallend gedrag kunnen vertonen heel positief benaderen, doet soms wonderen. En start pas na al dit soort activiteiten voorzichtig met het normale lesprogramma, stap voor stap je werkwijze en de methodes verduidelijken. Omdat je de eerste paar dagen veel aandacht hebt besteed aan de band met de groep gaat dit nu veel makkelijker dan wanneer je hier direct de eerste dag al mee zou beginnen is mijn ervaring.


Als je gaat straffen kan het ook heel goed werken om iets te laten doen wat een kind niet verwacht. Ga maar een tekening maken over dit of dat, maak een zandkasteel in de zandbak etc. Schijnt goed te werken. Ik heb nog geen ervaring hiermee.


Dit kan inderdaad heel verrassend werken, ik verzin vaak "straf"werk dat ze niet verwachten en altijd werk dat zinvol is voor het kind. Bijvoorbeeld een tafelblad geven, zeggen dat ze de tafel van 7 en 8 uit hun hoofd moeten leren. Ik geef aan dat het kind moet zeggen wanneer hij/zij denkt deze twee tafels te kennen. Bij overhoring wil ik nul fouten, 1 fout is opnieuw leren en apart blijven zitten, nul fout is weer terug naar de eigen plek in de klas.
Afbeelding
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Rumoerig & drukke kinderen

Berichtdoor Juf__mama op 17 aug 2008, 11:30

Wat fijn om zulke reacties te krijgen en vooral bruikbare tips. Er zitten heel wat dingen bij die ik denk ik heel goed kan gebruiken.

Het probleem 'lopen' ligt vooral aan de kinderen zelf. Alles wat ze nodig hebben hebben ze namelijk en laat ik ze altijd klaarliggen. De 4 drukke jongetjes zitten uit elkaar en alleen. Dit omdat het gewoon niet werkt om ze naast een ander kind te zetten. Ze zitten dus op 4 verschillende hoeken in de klas. Daarom gaan ze altijd lopen. Zodra er ook maar een leswisseling is gaan ze weer aan de wandel of moeten ze weer naar de wc. Dit laat ik dus niet toe maar ze proberen het toch...

Ik moet idd echt concequenter gaan worden. Misschien nemen ze wel een loopje met mij omdat ik dat soms ook niet ben. Dan denken ze: "Ach, juf doet het toch niet dus ik kan het best even proberen". Daarom ben ik echt van plan om één van de systemen op te zetten die hieronder genoemd wordt. Ik ga het ook met mijn duo overleggen maar ik denk wel dat die hier baat bij heeft. Ik rapporteer de problemen ook altijd aan haar zodat zij de volgende dag ook weet hoe het is verlopen.
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Volgende

Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast