grunn schreef:Hallo,
Ik ben nieuw hier op dit forum.
Omdat ik er over zit na te denken om de Pabo te gaan doen kwam ik erachter dat er eigenlijk belachelijk veel mogelijkheden zijn om te studeren. Afgelopen november was ik gestart met de deeltijdstudie. Maar omdat ik één tentamen niet heb gehaald, moest ik er alweer mee stoppen. Heel erg balen. Nu ben ik op zoek naar een andere variant waar ik mij ik kan vinden. Op internet (waar anders) kwam ik de studiemogelijkheid tegen bij de LOI. Vier jaar in deeltijd. Nu ging het forum heel erg lang over de Digi-opleiding, maar gelukkig....aan het einde ook nog wat LOI. Nu is mijn vraag: hoe staat het met de ervaringen van deze studievorm? Hoe reageren scholen op deze vorm? Ik kan mij nl. voorstellen dat scholen eerder kiezen voor een student van een "echte" school, dan voor iemand van de LOI...
Is er iemand die mij dit kan en wil vertellen?
Alvast bedankt!
Groet,
grunn
Hoi!
Waarom moest je door het niet halen van één tentamen gelijk van de opleiding af? Ik doe de pabo via LOI vanaf september 2007. Op zich heel leuk allemaal, maar het staat nog vrij in de kinderschoenen waardoor er veel wordt veranderd, er nogal wat communicatieproblemen zijn, en dat de studenten daar steeds de dupe van worden helaas. Wat betreft de basisscholen is het moeilijk om te zeggen wat zij hiervan vinden. Velen zien LOI als een of andere cursus. Dus het kan zijn dat scholen er moeite mee hebben. Maargoed, we leven in 2008, een heleboel gebeurt via de digitale leerweg, zo ook de pabo. Dus ze moeten er maar aan wennen, zeker als er een lerarentekort is.
Je moet natuurlijk zelf een keuze maken, als het bij je past zou ik ervoor gaan, maar houd er wel rekening mee dat je zeer gemotiveerd en gedisciplineerd moet zijn om deze opleiding te kunnen doen.
Succes!
Bvanmierle schreef:Hoi Hoi,
Nou hier ook eentje die februari is gestart met de PABO AL, maar snap er echt geen biet van af en toe hoor. Zooooo omslachtig allemaal. En als je vragen hebt komt er amper reactie van een docent. Het is best wel irritant moet ik zeggen. Hanneke jou zie ik geloof ik ook vaak in het discussieruimte verschijnen

ik vind het ook erg veel en ben echt bang dat ik super veel tijd te kort kom. En daarnaast kon ik ook pas vanaf half februari op blackboard dus dat schoot ook al lekker op niet waar.
Maar ik struikel echt over het feit dat het zoveel info is over alles, maar heel veel te onduidelijk is omdat er veel "typ foutjes" zijn vanuit Windesheim ivm de oude en de nieuwe leermethode. Er is nog heel veel gebasseerd op het oude zeg maar.
Ik vind dat wel storend, hoe ervaren jullie dat als ik vragen mag.. of ben ik nu echt zon miep die daaraan stoort... hahaha sorry voor mijn klaagzang, maar op blackboard krijg ik niet echt respons dus wellicht dat ik het hier wel krijg
Ik ga weer eens kijken hoe een lesvoorbereidingsformulier werkt, want ook dat snap ik nog steeds niet! Geloof dat je dat altijd moet gebruiken, maar goed

Hoi,
Het is inderdaad onduidelijk en lastig, zeker in het begin. Je moet even je draai vinden in de digitale leeromgeving. Dat krijg je snel genoeg onder de knie. Ik ervaar de opleiding ook als lastig als het gaat om de informatie die we krijgen, de dingen die langs elkaar heen worden gecommuniceerd, erg lastig allemaal. Ik vind persoonlijk dat je van zo'n opleiding, waar je een best bedrag voor betaald, wel mag verwachten dat ze enige duidelijkheid scheppen in de manier van hoe geleerd moet worden door de studenten. Nu is het zo dat het al-team en de docenten elkaar continu tegenspreken omdat de docenten niet gewend zijn aan deze studievorm. Daaruit komen de problemen vooral met betrekking tot opdrachten die in onze variant nauwelijks uitvoerbaar zijn. Ik heb meerdere malen gebeld en geklaagd, maar ben helaas nog niet tevreden. Ik ben me daarom ook aan het oriënteren op een deeltijdopleiding. Misschien dat het daar wat makkelijker gaat, ik vind het zelf niet leuk om 's avonds naar school te moeten gaan. maarja, deze manier van studeren is voor mij alleen ideaal als de personen die het sturen ook duidelijkheid creëeren voor de studenten, en helaas is dat heel vaak niet het geval.
surrender4 schreef:Hoi,
Ik zit erover na te denken om per september over te stappen naar de LOI, maar ik twijfel zo erg!
Ik zit nu in de 1ste en ik hoop mijn propedeuse te halen, maar door omstandigheden is het voor mij erg moeilijk om de voltijd variant te blijven volgen. Dus aan de ene kant is het heel aantrekkelijk om over te stappen, maar aan de andere kant lijkt het me erg moeilijk omdat je dan alles zelf moet uitzoeken (geen college's etc.) Hoe ervaren jullie dat?
Ik heb ook nog een aantal vraagjes, hopelijk willen jullie ze beantwoorden?
1. Hoe gaat het op je stage in z'n werk. Krijg je vanuit de opleiding specifieke opdachten of moet je dit met je praktijkbegeleider afspreken en krijg je ook stagebezoek (indien ja, hoevaak)?
2. Is het moeilijk (toetsen, verslagen etc) en zijn ze streng met het beoordelen.
3. Moet je veel samenwerken of is het meer zelfstandig?
4. Het lesmateriaal, krijg je dat grotendeels van de LOI of moet je de boeken echt aanschaffen?
5. Als je wilt versnellen is dat dan mogelijk?
Ik heb heel veel vragen, maar ik voor mezelf erachter zien te komen of deze variant haalbaar is voor mij.
Ik hoor graag van jullie.
Groetjes...
Hoi, ik zal je vragen proberen te beantwoorden
1. Wat stage betreft krijg je opdrachten die je moet uitvoeren en deze daarna verwerken in een portfolio. Je kan stagebezoek aanvragen. 1 keer is in ieder geval verplicht. Een major onderdeel duurt 10 weken, dus in die tijd moet je minimaal 1 keer stagebezoek hebben gepland.
2. Qua inhoud zal het niet veel verschillen dan andere vormen van de opleiding. Je krijgt na elk major onderdeel toetsen. In het eerste jaar is het vooral de basiskennis. Je hebt voor elke toets meen ik 2 tot 3 kansen. De laatste tentamens die ik heb gemaakt zijn later herzien omdat er zoveel mensen zijn gezakt, dus wat dat betreft vind ik het op het gebied van beoordeling wel in orde. Maar uiteindelijk ben je er natuurlijk zelf verantwoordelijk voor dat je de toetsen haalt.
3. Afstandsleren is veel zelfstandig werken. Je kunt wel via mail contact houden met studiegenoten, of met iemand afspreken uit de buurt, maar er zullen weinig opdrachten zijn waarbij je moet samenwerken met iemand anders, omdat dat voor sommigen dus niet haalbaar is.
4. LOI verzorgt alleen wat readers, maar deze zijn ook online te verkrijgen. Je krijgt van Windesheim een literatuurlijst, houd er rekening mee dat je met afstandsleren echt wel alle boeken moet aanschaffen, anders heb je geen studiemateriaal.
5. Versnellen weet ik niet, je kunt wel vrijstellingen krijgen voor bepaalde onderdelen.
Hopelijk heb ik je zo geholpen! Succes met je keuze!
Groetjes, Evelien
...:::Volg je hart:::...