door Joke op 15 nov 2014, 12:49
De activiteit klopt niet helemaal zoals hij gefotografeerd is.
Je eindigt niet knutselend en samenwerkend aan één kaarsenstandaard van bij elkaar passende delen, hoe mooi en symbolisch dit ook zou zijn.
Iedereen zoekt zijn eigen deel, dat betekent dat de ander die jouw deel gepakt heeft, verder moet zoeken naar iemand die zijn deel heeft gepakt.
En iedereen maakt dus zijn eigen kaarsenstandaard af.
Het zou wel werken als de leerkracht zelf in een klas met bv. 20 leerlingen 10 dubbele stukken met een halve afbeelding in een bak zou leggen, waarna iedereen een deel pakt en het andere deel erbij zoekt. Dan krijg je duo's die samenwerken aan dezelfde kaarsenstandaard en die aan het eind samen op hun kaarsenstandaard de kaarsen aansteken.
Ook om samen de kaarsen aan te steken van één kaarsenstandaard (zonder de knutselactiviteit) heb je de helft van de kaarsenstandaards nodig, in het voorbeeld 10 dus. (Tien stuks bestaande uit twee delen)
Maar het kan natuurlijk ook zoals in het voorbeeld geschreven wordt, op zoek naar je eigen helft als de kaarsenstandaard klaar is. Als iedereen zijn tweedelige kaarsenstandaard teruggevonden heeft, steekt iedereen zijn eigen kaarsen aan. Een klassikale activiteit dus. Dat is ook een vredig moment.