Lesje kerst kleuters ter bevordering van de groepssfeer

Van verhalen tot knutsels. Hoe feestelijk maak jij het in de klas?

Moderator: Anne

Lesje kerst kleuters ter bevordering van de groepssfeer

Berichtdoor VeraPeeters op 28 nov 2012, 21:21

Hallo allemaal,

Ik loop stage in groep 0-1, deze leerlingen zijn 4 jaar oud.
De volgende opdracht heb ik vanuit school gekregen:
Geef een lesje ter bevordering van de groepssfeer.
Ik moet dus een goede en gezellige sfeer creeëren in de klas.
Ik heb al een gymlesje gegeven : hierbij moesten de leerlingen in 2-tallen samenwerken. De groepjes heb ik dan zelf gemaakt. Ik heb dan ook extra leerlingen bij elkaar gezet die niet zo vaak samenwerken.
Verder heb ik een dramalesje gegeven: dit lesje ging over het thema Sinterklaas. Dit thema zorgt al snel voor een gezellige sfeer in de klas.

Nu heeft mijn stagebegleidster mij voorgesteld om een lesje binnen het thema kerst te geven. Dit zorgt ook vaak voor een gezellige sfeer.
Maar nu heb ik niet echt ideeën.
Ik had eerst een plan:
Ik ga met de leerlingen liedjes zingen over kerst door middel van een dobbelsteen.
Als ze 1 gooien moeten ze bijv. oh denneboom zingen
als ze 2 gooien jingle bels.
Even als voorbeeld he.
Maar nu mogen wij bepaalde liedjes niet zingen omdat wij geen christelijke school zijn maar een openbare school. Ik vond het nu heel lastig om goeie liedjes te vinden die de kleuters mee kunnen zingen en die niet te christelijk zijn.

Nu is mijn vraag of iemand andere leuke ideeën heeft die ik met mijn stagegroep kan doen?
Groep 0-1 / leerftijd leerlingen 4 jaar
20 leerlingen
Het lesje moet de groepssfeer bevorderen en moet met kerst te maken hebben.

Alvast bedankt,

Groetjes,
Vera Peeters
VeraPeeters
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 28 nov 2012, 21:13
Groep: 1
PABO jaar: 0

Re: Lesje kerst kleuters ter bevordering van de groepssfeer

Berichtdoor Joke op 05 dec 2012, 21:22

Ken je het spel Kikkers in de vijver? Het doel van dit spel is het bevorderen van de groepssfeer door samenwerking. Dit spel is alleen geschikt voor in de speelzaal. Je zou dit spel kunnen veranderen in
Alle schaapjes gezellig bij elkaar. (Ik noem het in gedachte Alle schaapjes op het droge :D ) Schaapjes vind ik wel bij kerst passen.
Leg een aantal matten neer. De kinderen lopen, springen, huppelen of "zwemmen" als kikkers* door de zaal. Dit doen ze zolang er muziek speelt. Wanneer de muziek stopt, moeten alle kikkers* zo snel mogelijk op een lelieblad** gaan zitten (een mat). De kinderen moeten hierbij ruimte voor elkaar maken, omdat er minder matten zijn dan kinderen.
Neem elke volgende ronde één mat weg. Er moeten nu steeds meer kinderen op één mat. Lukt dit? Helpen de kinderen elkaar op de mat en maken ze ruimte voor elkaar? Kunnen alle kinderen op twee matten? Kunnen alle kinderen op één mat? Aan het eind kan de herder komen en alle schaapjes een complimentje geven.

*Verander kikkers in schaapjes. De bewegingen worden bij schaapjes aangepast, dus zwemmen vervalt, maar grazen kan er bv. bij
**Verander lelieblad in een heideveldje of stukje gras.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Kerst

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten