[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Invulling 5 december

Invulling 5 december

Deel je ideeën en ervaringen voor en over 5 december. Help elkaar er een leuk thema van te maken.

Moderator: Anne

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor jufcj op 08 okt 2007, 17:45

Dank jullie wel voor de reacties.

Wij hebben tot nu toe al heel vaak circuit gedaan (met de hele school, groepen door elkaar), allerlei knutsels, spelletjes en een rondje langs Sinterklaas.
Vorig jaar heeft groep 7/8 een musical opgevoerd voor Sinterklaas, daarna kwam de Sint zelf langs alle groepen (wat ook wel zo leuk is, trouwens)
En we hebben het dus ook wel eens in de groepen gevierd met (zoals ik al schreef) Party en Co.

Zijn er verder nog ideetjes om het met de hele school te vieren (we zijn een kleine school met ong. 90 kinderen)?
jufcj
PABOforum Peuter
 
Berichten: 191
Geregistreerd op: 11 sep 2005, 11:02
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor Joke op 08 okt 2007, 18:08

Levend Sinterklaasganzenbord? --> Sintenbord dus. ;) I.p.v. ganzen maak je nu gebruik van Pietjes of Sinterklaasjes als er een opdracht uitgevoerd moet worden. De opdrachtjes en vragen draaien nu grotendeels rond Sint en Piet natuurlijk.
Ik heb er al eens vaker over gesproken, o.a.:
viewtopic.php?f=46&t=4271&hilit=ganzenbord
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor jufcj op 08 okt 2007, 18:13

Dat is ook een leuk idee, Joke.
Dank je wel!
jufcj
PABOforum Peuter
 
Berichten: 191
Geregistreerd op: 11 sep 2005, 11:02
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor jufcj op 23 okt 2007, 18:52

Okee, vandaag overleg gehad. We gaan wel een circuit doen met spelletjes voor de kinderen.

Wie heeft er leuke, pittige, moeilijke spelletjes/opdrachten/knutsels voor groep 5 t/m 8?
Piet en Co en alle varianten daarop, kennen we.
jufcj
PABOforum Peuter
 
Berichten: 191
Geregistreerd op: 11 sep 2005, 11:02
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor Joke op 23 okt 2007, 20:13

Het hangt er vanaf hoeveel tijd je per spel hebt.
Leuk, maar duurt niet zo erg lang: memory met smarties. Het lijkt simpel, maar doordat je de smarties mag opeten zit er toch een beetje pit in.
Op de tafel staan een heleboel bekertjes op zijn kop met steeds een smartie eronder. Van elke kleur zijn er twee (onder verschillende bekertjes :) )
Om de beurt twee bekertjes omdraaien. Heb je er twee van dezelfde kleur mag je ze opeten en mag de volgende.
Doorgaan tot alle smarties op zijn of tot dat het tijd is.

Sinterklaasvariant met pepernoten of kruidnootjes:
Omdat pepernoten/kruidnootjes geen kleuren hebben, kun je op de bodem van de bekertjes een gekleurde cirkel plakken of in het bekertje een gekleurde rand, wat voor de andere kinderen dan makkelijker te zien is.
In elke beker een andere kleur, maar van één kleur moeten er wel twee te vinden zijn. :D
Om de beurt twee bekertjes omdraaien. Heb je er twee van dezelfde kleur mag je ze opeten en mag de volgende.
Spelen tot alle kleuren 'ontmaskerd' zijn.

Ook leuk:
sjoelen met pepernoten volgens de gangbare regels.

Sinterklaas (of zwarte piet, dat is makkelijker i.v.m. de kleding) komt dineren.
Je gooit om de beurt met de dobbelsteen. Als je 6 gooit moet je een sint - of pietenpak aantrekken en daarna mag je:
chips gaan eten of ontbijtkoek met mes en vork.

Maar het hangt er dus echt vanaf hoeveel tijd je per spel uittrekt, moet het opboksen tegen een knutsel, dan kun je er ook nog meerdere achter elkaar doen als 1 onderdeel.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor mamaartje op 05 nov 2007, 22:29

Wij vullen 5 december ieder jaar met een circuit. Op ieder tafelgroepje ligt een opdracht klaar. Ieder groepje werkt 15 minuten (kun je zelf aanpassen) aan een opdracht en draait dan door. Wie echt geen zin in de opdracht heeft, mag iets anders afmaken of een kleurplaat maken. Het werkt ieder jaar geweldig!!! De opdrachten zijn ongeveer altijd zo:

1) bouwopdracht: bijvoorbeeld bouw met blokken het huis van sinterklaas of de stoomboot enz.
2) knutselopdrachtje: sinterklaasvingerpoppetjes maken of een schoen (bouwplaten van internet)
3) spelen met het klassekado en hun eigen kadootjes
4) slokpiet.Een kleurplaat van een piet met een 1 op zijn hoofd getekend, een 2 en 3 op zijn handen, 4 en 5 op zijn benen en 6 op zijn buik. Op alle cijfers ligt een pepernoot. Ieder kind gooit om de beurt de dobbelsteen en eet de pepernoot van het gegooide getal op. Heb je een 6 gegooid en is die al op dan mag je die beurt niets eten. Wie heeft als eerste zijn piet leeg?
5) kleurplaten en puzzels van sinterklaas kleuren
6) versieren van speculaaspop met suikerwater en snoepjes.

Deze opdrachten kun je natuurlijk zelf aanpassen. Onze ervaring is dat je op de dag zelf alleen maar gemotiveerde kinderen hebt, die met veel plezier aan de opdrachtjes werken!!! De dag vliegt op deze manier voorbij, lekker muziekje op en genieten maar!!

En als je de spullen goed bewaard heb je er ieder jaar weer plezier van!!
Groetjes Maartje
mamaartje
PABOforum Baby
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 11 jul 2005, 08:12
Woonplaats: nijmegen

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor Marleenvv op 14 nov 2007, 18:17

Hoorde gister van een collega van groep 5 een leuk spel voor in een circuit... snoepjesmemorie. Zorg voor allemaal kleine snoepjes (tumtum, m&m's, enz) Zet een aantal witte plastic bekertjes omgekeerd op tafel. Onder ieder bekertje ligt een snoepje. Draaien ze 2 bekertjes om waarvan de snoepjes precies hetzelfde zijn, mogen ze die hebben en aan het eind lekker opeten.
Lijkt me een heel leuk spel.

Wat verder leuk is, voor groep 1 t/m 8 is een pepernotenspel. De kinderen hebben een vel voor zich met rondjes. Ze gooien dan met een dobbelsteen, als ze bijv. 4 gooien mogen ze 4 pepernoten op 4 rondjes leggen. Zo maken ze hun hele vel vol. Als hij vol is, proberen ze hem ook z.s.m. weer leeg te maken. Aan het eind mogen ze lekker alle pepernoten opeten.
Voor groep 1-2 hebben wij ong. 15 rondjes op een vel staan met een leuk sintplaatje erbij. We gebruiken daarbij dobbelstenen waar de cijfers 1 t/m 3 op staan.
Voor hogere groepen zou je meer rondjes op een vel kunnen zetten en dobbelstenen van 1 t/m 6 kunnen gebruiken.
Marleenvv
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 29 okt 2007, 12:48
Groep: 1
PABO jaar: 0

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor Joke op 14 nov 2007, 19:52

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor -juffiej- op 03 dec 2008, 15:19

Ook ik ben nu druk aan het nadenken hoe de dag ingevuld gaat worden en dan met name wanneer de sint niet in de groep is. Ik zit te denken om een leuk spel met de hele klas gezellig in de kring te doen. Bij dit topic worden leuke ideetjes gegeven, heeft iemand misschien nog meer tips? Wat wordt zeker een succes in groep 4?
-juffiej-
PABOforum Peuter
 
Berichten: 94
Geregistreerd op: 28 jan 2005, 12:16

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor jufmarije op 03 dec 2008, 18:00

Ik ben nu ook aan het nadenken, ik heb dit jaar voor het eerst groep 3. Tot nu toe had ik alleen maar de groepen 5 en/of 6, en dan ben je de hele ochtend bezig met surprises.
Wat ik tot nu toe heb bedacht is:

Voor de pauze een paar spelletjes met de hele klas:
* pepernotenbingo (heb ik ergens van internet gehaald, weet alleen niet meer waar. Heel leuk voor groep 3, met woordjes als pak en piet en sint).
* pepernotenquiz (werd in dit topic al genoemd, heb 'm voor m'n eigen klas een beetje aangepast (zonder de stellingen).
* het pakjesspel: ik pak een cadeautje een heleboel keren in. Er draait sinterklaasmuziek, en de kinderen geven het pakje door. Als de muziek stopt dan mag
het kind dat het cadeautje in handen heeft 1 laag papier eraf halen. Net zo lang totdat iemand uiteindelijk het cadeautje heeft. Voor groep 3 is dit al leuk
genoeg, voor hogere groepen kun je tussen elke laag papier een opdrachtkaartje stoppen. Bijvoorbeeld: "kies 2 kinderen uit en zing samen een
sinterklaasliedje". Of: "Sinterklaas komt uit Spanje. Noem 3 andere landen." Etc.

Na de pauze komt de sint 20 minuten in de klas.

Daarna laat ik de kinderen vrij spelen met hun cadeautjes en/of tekenen/sinterklaaskleurplaten inkleuren/gezelschapsspelletjes spelen, zo'n 45 minuten.

De laatste 20 minuten wil ik afsluiten met een stoelendans (op sinterklaasmuziek uiteraard).
jufmarije
PABOforum Peuter
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: 27 aug 2004, 20:23
Woonplaats: Utrecht
Groep: 5
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor jufHetty op 03 dec 2008, 18:04

Juist vanmiddag heb ik op mijn weblog geschreven over het "Sint spel met de zoemer". Ik citeer mezelf:
<Ineens kreeg ik dit lumineuze idee, morgen ga ik het uitproberen: Het "Sint spel met de zoemer." Trouwe Lama fans zoals ik (jammer dat het gestopt is) kennen het spel met de zoemer wel. Ik heb het Lama-spel in huis (zie www.identitygames.nl) en daar zit zo'n echte zoemer in. Natuurlijk kun je ook iets anders gebruiken dat een indringend geluid geeft, denk bijvoorbeeld aan een fietsbel. Zelfs daar hoef je niets aan voor te bereiden want jijzelf, een leerling of collega heeft er vast wel een in het fietsenrek op school staan. Gewoon even die fiets in de klas zetten, toch?
Spelregels voor wie het niet kent (en kijk evt. op www.bnn.nl om het spel in het "echt" te bekijken):
Het team dat aan de beurt is leest de scene op het kaartje voor. Bij het geluid van de zoemer moet het team de laatst uitgesproken zin of het laatste woord vervangen door iets anders.
Door zelf de kinderen scenes te laten verzinnen en op het bord of een kaartje te laten schrijven,heb jij geen voorbereiding, en is het voor de kinderen ook heel speciaal. Je kunt ze hun eigen scene of die van en ander laten spelen. daar kom je in overleg wel uit. Voorbeelden van scenes verzin ik maar even uit de losse pols ( de één is Piet en de ander Sint, kun je als uitgangspunt nemen): Sint is zijn Grote Boek kwijt, Sint heeft te weinig geld op zak, Piet heeft alle pepernoten laten aanbakken, het pakpapier hangt p de wc en het wc papier op de pakafdeling, er is een Pietje met een gebroken arm, enz. enz.
Ik zou met tweetallen te werken, dan kunnen die kinderen zich op elkaar concentreren en komen ze optimaal uit de verf. Heerlijk voor een uurtje lol, tegelijkertijd spreekt het de creativiteit aan en wordt de taalontwikkeling gestimuleerd.
Voor aanvullende suggesties sta ik natuurlijk open. Ik stop nu de zoemer in mijn tas...(prrrr) ...in mijn zak....(prrrr) ....in mijn schoen...(.....hee, ik mag verder) en ga me verheugen op een gezellig uurtje.>
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor thomas op 03 dec 2008, 20:31

Ik liet kinderen in groep 5 ook altijd een tijdje vrij werken. Vrij knutselen, gezelschapsspelletjes doen, lezen, sinterklaaswerkboekje afmaken etc.
Vaak is het een drukke dag waarbij veel moet en dit gaf mij en de kinderen rust. Even doen wat jezelf wil en als leerkracht hoef je even geen leiding te geven maar lekker kletsen met de kinderen etc.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype:
Functie:

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor Joke op 03 dec 2008, 21:15

Leuk jufHetty! Komt misschien nog van pas in een andere groep morgen of zo.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Invulling 5 december kleuters

Berichtdoor juf Miranda op 03 dec 2012, 14:32

Ik heb dit jaar voor het eerst kleuters.
Nu wil ik graag weten hoe jullie invulling is op 5 december zelf.
Tot ong 09.00 uur zijn we buiten i.v.m verwelkomen sint.
van 09.00 - 09.30 ???
09.30 - 10.00 eten / drinken + aflevering sinterklaasjournaal kijken
10.00 naar de Sint toe
10.30 vrij spelen
11.30 kringspelletje
11.45 brood eten i.v.m continurooster
12.20 vrij spelen
13.00 naar buiten

Wat zou ik om 09.00 uur tot 09.30 moeten doen? Bingo spel voor kleuters???
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil.
juf Miranda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 257
Geregistreerd op: 02 mei 2004, 18:52
Groep: 4
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Invulling 5 december

Berichtdoor Joke op 03 dec 2012, 15:17

Moet het speels? Ik zou gewoon zeggen in de kring het dagritme, absenten en alles wat je altijd 's morgens doet. Het is maar een half uur!
Als er nog tijd over is kun je gewoon een gezellig verhaal vertellen of een prentenboek voorlezen. Of een onderwerp aansnijden: rekenen met pepernoten, filosofisch onderwerp, taal-rijmspelletje of lettergrepen klappen, raadrijmpjes, bewegingsspelletjes of - liedjes (want straks moeten ze weer een tijd stil zitten) enz.

Wat ik een paar jaar geleden heb gedaan in de kring is twee cadeautjes inpakken: een groot flutcadeautje en een klein waardevol pakje.
Ieder kind kreeg een stapelbaar blokje om te leggen bij het cadeautje dat ze dus (ongezien, want het zat ingepakt) zouden kiezen.
Bij het grootste cadeau was de toren het hoogst. (Je kunt er een grafiek mee maken)
Daarna de cadeautjes uitpakken en op de een of andere manier uit zien te vogelen - afhankelijk van de tijd die beschikbaar is - hoe de keuze nu zou uitvallen. (Meestal switchen er een heleboel naar het kleinere cadeau als ze eenmaal weten wat erin zit.)
Ik hoopte zo de kinderen een beetje bij te brengen dat groot niet altijd wil zeggen het mooiste of het beste. Je kunt ook de nadruk op het maken van een grafiek leggen, dan maak je er een 'rekenlesje' van.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar Sinterklaas

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron