Hier ben ik al
Ik heb interiorisatieproces opgezocht*, althans een poging gedaan tot. Ik vond het volgende:
Door de invloed van taal ontwikkelen kinderen socialiserende vaardigheden en vaardigheden die hen in staat stellen van anderen te leren, vaak in een natuurlijke omgeving. Dit leren gebeurt volgens Vygotsky voornamelijk door het interiorisatieproces. In het kort houdt dit in dat het kind zich bepaalde principes van volwassenen eigen maakt, waarna het vervolgens alleen de fundamentele aspecten van dit principe interoriseert. Vygotsky is van mening dat alles wat binnen een persoon plaatsvindt, eerst tussen personen plaats heeft gevonden. De link naar het volledige document vind je .
*Ik kon de pagina in het boek niet (meer) bekijken.
Voor de toepassing van beide principes ben ik even uitgegaan van de uitleg die Joke al heeft gegeven. Verder is het me even niet duidelijk voor welke groep het is.
Toepassing ontwikkelingsprincipe: Daar gaat het er dus om dat een jong kind bepaalde gedragingen, waarden en normen en manieren van reageren overneemt uit zijn omgeving. Simpel voorbeelden: deur achter je dicht maken als je de laatste bent, sorry zeggen wanneer je iets per ongeluk deed, ...
Toepassing handelingsprincipe: Volgens mij zijn die eigenlijk ook een soort leerdoelen die horen bij een les. Aan het einde van de les kun je een staartdeling op die en die manier oplossen. Maar je kunt het natuurlijk ook op een meer ontdekkende wijze doen: Aan het eind kun je m.b.v. de beschikbare materialen, een stevig huis bouwen.
Kun je hier iets mee? Anders zou ik het gewoon aan je docent van de opleiding vragen. Die zullen dat vast ook wel voor je kunnen verhelderen.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.