themahoek 'ziek zijn'

Bespreek hier de dingen waar je tegen aanloopt op de opleiding van de PABO.

Moderator: timgearz

themahoek 'ziek zijn'

Berichtdoor jolanda.th op 19 maart 2016, 17:31

Hoi allemaal,

Ik zit op stage nu in het thema 'ziek zijn' voor groep 1-2, en mijn werkplekcoach en ik zijn nog opzoek naar leuke ideetjes.
We zullen er zeven kernactiviteiten in moeten verwerken.
Hieronder al enkele ideeën bij de verschillende kernactiviteiten:
- rekenen: druppels (water) afmeten met een pipet, tabletten (kralen of smarties) uitzetten en tellen voor een hele week, kopen en verkopen van 'medicijnen'
- lezen/schrijven: boeken lezen over de apotheek/ziek zijn, recepten schrijven, gebruiksaanwijzingen schrijven etc.
- spelactiviteiten: inzetten van een handpop?
- beeldende activiteiten: maak een spuit, eigen lichaam na maken met verwondingen, dokterskoffer maken
- constructieve activiteiten: ziekenhuisbedden maken voor eigen knuffels, ..
- muzikale activiteiten: liedje over medicijnen, .............
- onderzoeksactiviteiten: siroop maken, zalfjes maken
- gespreksactiviteiten: gesprekken houden over ziek zijn, ziekenhuis, etc.

Zoals jullie zien kan ik voor enkele kernactiviteiten nog wel wat ideeën gebruiken! Graag jullie tips of op- of aanmerkingen :)

Ik wil zelf nog bij de apotheek langs gaan om recepten op te vragen, lege medicijndoosjes of potjes etc.
En natuurlijk niet te vergeten, een bezoek te regelen bij de apotheek voor de kinderen!

Alvast bedankt!
jolanda.th
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 19 maart 2016, 17:00
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: themahoek 'ziek zijn'

Berichtdoor Joke op 19 maart 2016, 21:01

Ik mis het werken rond een mooi prentenboek. Of hebben jullie dat als een vaststaand feit aangenomen. :-)
Poppenkast met de handpoppen en/of drama met de knuffels? Bewegen? Liedje met een dansje?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: themahoek 'ziek zijn'

Berichtdoor miek op 22 maart 2016, 07:03

Spel activiteiten: met handpoppen een voorgelezen prentenboek naspelen of met een verteltafel.
Thema hoek huisarts of ziekenhuis.
Laat een keert iemand komen die als poppen/knuffeldokter optreed. De kinderen nemen hun zieke pop/knuffel mee van thuis en kunnen op consult bij de dokter die goed luistert, onderzoekt (hartje luisteren enz) Een pleister plakt ofzo en een receptje schrijft. Wij vragen hier ouders of groep 8 leerlingen voor.

Rekenen: meetkunde: verband /pleisters afmeten. Hoeveel heb je nodig voor die arm of om dat been? Of voor om de buik, is dat langer of korter enz.

Muziek: er is een liedje over kees de hond die waterpokken heeft. Staat in het grote liedjesboek.

Onderzoeken: probeer eens wat doktersinstrumenten te lenen ergens. Leg die in de kring en ga met de kinderen onderzoeken/ ontdekken waar ze voor zijn. Niet voorkauwen dus!

Gesprekken: nodig iemand uit! Er is vast en kind die een vader, moeder, opa, oma, oom, tante, buur enz heeft die huisarts is of in het ziekenhuis werkt (of op een andere manier met ziekten bezig is) en misschien wel iets wil komen vertellen. Of nog leuker (en beter) ga op excursie bij de huisarts of apotheek of ziekenhuis. Als Je vraagt is er vaak best wel iets te regelen.

Hopelijk kun je er iets mee.succes
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar PABO voltijd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron