Hallo Allemaal,
Ik ben Dagmar en zit in het derde jaar van de PABO. Voor school moet ik een onderzoek op gaan starten op mijn stage.
Het onderwerp zal zijn; 2/3 combinatie. Op mijn stage willen ze hier graag meer over weten, of het haalbaar is om deze combinatie te realiseren, wat de voor- en nadelen zijn, of de doorgaande leerlijn zo beter wordt etc.
Nu ben ik druk bezig met het bedenken van de voorlopige onderzoeksvraag en deelvragen, maar het blijft allemaal vrij breed. Is er iemand die hier ook onderzoek naar gedaan heeft en mij een handje kan helpen? Of wellicht iemand die hier geen onderzoek naar gedaan heeft maar mij wel zou willen helpen?
Deze vragen had ik zelf bedacht maar vind ik dus te breed:
Onderzoeksvraag:
- Hoe kan op basisschool ..... de overgang van groep 2 naar groep 3 voor de kinderen minder groot maken in sociaal-emotioneel en didactisch opzicht?
- In hoeverre kan de overgang van groep 2 naar 3 op basisschool ..... met betrekking tot de cognitieve ontwikkeling versoepeld worden door er een combinatie groep van te maken?
Deelvragen:
- met welke problemen worden leerkrachten nu geconfronteerd bij de overgang van groep 2 naar groep 3? (praktische vraag)
- In hoeverre bieden de leerlijnen op gebied van rekenen en lezen voldoende aanknopingspunten om op elkaar aan te sluiten? (theoretische vraag)
- Op welke manier kunnen enkele externe ervaringen met betrekking tot het klassenmanagement en organisatie in een 2/3 combinatie buiten De (naam school) om benut worden?
- Welke theorie is relevant met betrekking tot het maken van een 2/3 combinatie klas?