door *Monique* op 25 jan 2010, 21:16
Sjoerd: Als de eerste sneeuw valt...
Nou mijn project/verhalend ontwerp is inmiddels afgerond en het was echt super leuk!!! (het heeft even op zich laten wachten, mede door alle cito's die er tussendoor kwamen!)
Naar aanleiding van het prentenboek: als de eerste sneeuw valt... heb ik een project opgezet, samen met Juf Arianne (ook van het forum!).
Voor ieder stuk van het thema heb ik het boek opgedeeld. Ik las iedere keer een aantal blz van het boek voor en daaruit gingen we verder werken.
Eerst heb ik het thema winter ingeleid. We hebben een woordspin gemaakt over alles wat bij de winter hoort. Ook heb ik de kinderen over hun eigen winterpret van de kerstvakantie een praatje-plaatje laten maken. De kinderen schrijven dan eerst een verhaaltje (het praatje) en daarna maken ze over dat praatje een tekening (plaatje). We hebben twee leuke wintertafels ingericht (1 met materiaal en 1 met allemaal boeken over de winter). Ik had sneeuw op de ramen geschilderd en sneeuwguirlandes (van de kruidvat) opgehangen. Zo hing er gelijk een leuk sfeertje. De leeshoek op de gang heb ik leuk aangekleed met kussens en kleden en ik heb er allemaal boekjes van de winter neergezet. Dit nodigde meteen uit om daar te gaan lezen.
1.Ik ben begonnen met voorlezen. Naar aanleiding van het boek hebben we het over verschillende vogels gehad en hier ook een woordspin (en plaatjes) van gemaakt. Wintervogels, trekvogels, winterslaap, alles is aan de orde geweest.
2. Daarna kon Sjoerd niet meer vliegen, hij was geraakt door het vliegtuig. Sjoerd vroeg de hulp van de kinderen en we hebben van alles gemaakt. Denk aan: een vlieger, nepvleugels, een raket, een luchtballon, alles wat je maar kunt bedenken waardoor Sjoerd misschien weer kan vliegen. Er zat een begeleidende brief bij van de kinderen.
3. Uiteindelijk moest Sjoerd echt in Nederland blijven. Hij voelt een sneeuwvlok op zijn hoofd en hij weet niet wat dat is? Met behulp van een tekening proberen we Sjoerd duidelijk te maken wat de winter is. Hiervoor hebben we een kringgesprek gehad over de winter, we hebben plaatjes bekeken en een filmpje over hoe sneeuw ontstaat. We hebben daarvoor allemaal een boom met houtskool getekend op een licht blauw. Dingen als hoe ziet een boom eruit in de winter en wat gebeurd er het hele jaar door met een boom zijn aan bod geweest. Met witte verf hebben we daarna de sneeuw erbij getekend. Een erg leuk resultaat!
4. In het boek danst Sjoerd met Woelie, maar Woelie weet niet wat leuk is. Dus ik heb met de kinderen gedanst in het speellokaal om Sjoerd en Woelie op ideeen te brengen.
5. Dan gaat Woelie eten voor Sjoerd verzamelen, maar allemaal verkeerd eten en op die manier komt Sjoerd de winter niet door. Samen met de kinderen hebben we naar een oplossing gezocht. We hebben een voedertafel voor álle vogels gemaakt, dus ook voor eenden (brood, appels, pinda's, nootjes, zaadjes, vetbollen etc etc). We hebben het erover gehad wat vogels eten etc. De vetbollen hebben we zelf gemaakt, ook hebben we zelf kettingen geregen etc.
7. Sjoerd is helemaal alleen en is verdrietig. Ik heb een kringgesprek gevoerd over vriendschap. Hoe belangrijk is dat? Is het vervelend om alleen te zijn, of is het soms ook wel fijn? Mis jij wel eens iemand en wat doe je dan? etc. etc. Ik heb hier een eigenwijsje aan gekoppeld die ik van toepassing vond.
8. Het wordt Lente en zijn ouders en broertjes en zusjes komen terug. Ook dit moet uitgelegd worden aan Sjoerd, want Sjoerd kent dat ook nog niet. Dit doen we door middel van een seizoenen tekenening. Dit kan op verschillende manieren, ik heb het gehouden bij een grijs potlood en kleurpotloden.
Ik heb het project/verhalend ontwerp afgerond door het maken van een prentenboek. Ik heb samen met de kinderen het verhaal nog een keer verteld, maar nu ook erbij hoe wij Sjoerd geholpen hebben. Dit heb ik op de computer getypt. Daarna heb ik witte blaadjes gesneden die ik uiteindelijk boven de tekst kon plakken. Uiteindelijk had ik 27 blz's, precies voor ieder kind 1. Het kind heeft daarna een tekening erbij gemaakt, een kind heeft de voorkant gemaakt. Zo hebben we een echt prentenboek gekregen. De kinderen kunnen het zelf lezen want het zit in een leuke map en ligt nu in de leeshoek!
Een echte aanrader om op deze manier aan een thema te werken. Ik heb veel aan natuur gewerkt en we zijn veel met taal bezig geweest. Ook is er wat rekenen aan bod geweest. Verder gaat het vooral om het samenwerken, betekenisvol leren (de kinderen hadden niet in de gaten dat we met verschillende vakken bezig waren) etc. etc. De kinderen vonden het erg leuk en waren erg gemotiveerd en enthousiast!
'Het leven gaat om dromen... Juffen laten ze uitkomen!'