door juf suus op 21 dec 2009, 22:42
Is het misschien leuk om het verhaal "kikker in de kou" als uitgangspunt te nemen, maar in plaats van een kikker verzin je een vogeltje. Verder kan je het verhaal gewoon aanhouden. Ik geef je een voorbeeldje
Episode 1: Vogel heeft een vraag.
Vogel maakt zich ongerust. Hij heeft erg lang geslapen. Nu is hij wakker geworden en de wereld ziet er anders uit! Het is zo kaal en zo koud, hoe kan dat toch. En dat witte spul dat hij ineens op het gras zag liggen vindt hij ook al zo raar! Wat is er toch aan de hand?
Sleutelvragen
Wat zou er dan allemaal veranderd zijn? (van herfst- naar winterlandschap), Wat doen vogels eigenlijk in de winter?, wat is kenmerkend voor de winter
Activiteiten
Woordveld winter maken, Tekeningen overgang herfst-winter, Tekeningen en schilderijen maken van winterlandschap, Klas in wintersfeer brengen, aankleding en winterwerkjes, In beeld brengen wat vogels ’s winters doen. We vertellen door middel van tekeningen, brief aan vogel dat het winter is.
Episode 2: Vogel heeft het koud
Vogel begrijpt dat het winter is. Maar hij heeft een probleem: hij heeft het zo koud!!
Sleutelvragen
Hoe houden vogels zich warm in de winter? En andere dieren, Wat kunnen wij voor vogel doen zodat hij het lekker warm krijgt.
Activiteiten
Mogelijkheden om het warm te krijgen in beeld brengen. Dieren en mensen.
Mens aankleden: das – jas – muts – wanten – sokken – broek
(meebrengen – maken)
Hoe houden vogels zich warm, hoe kunnen de mensen ervoor zorgen dat de vogels het toch een beetje warm krijgen
Het inrichten van een themahoek
Misschien kan je de derde episode iets doen met verschillende oplossingen aandragen, om ervoor te zorgen dat de vogels het toch warm krijgen.
Trek naar het buitenland, mensen die de dieren bijvoederen (het maken van vetbollen enz)