door jufanouk op 02 maart 2011, 18:47
Onderzoek (Bos, 2004) heeft laten zien dat oefenvormen waarbij de leerling actief het hele woord moet produceren het effectiefst zijn, zeker als dit met behulp van een computerprogramma gebeurt. Invuloefeningen waarbij slechts moeilijke stukjes moeten worden ingevuld zijn minder effectief. Oefeningen waarin leerlingen een keuze moeten maken tussen goed en fout gespelde woorden blijken een negatieve invloed te hebben.
Voor de keuze van oefeningen gaat Huizinga (2003) uit van een drietal geldende richtlijnen. In de eerste plaatst in het belangrijk dat een oefening goed aansluit bij de spellingsstrategie die een leerling hanteert. Verder is het ook belangrijk dat bij een bepaalde spellingcategorie oefeningen van zo veel mogelijk niveaus aan de orde komen. Op die manier wordt de spelling van woorden het gemakkelijkst vastgelegd in het geheugen. Een derde eis voor een oefening is dat de opdracht kinderen niet in verwarring brengt. Dat houdt in dat een oefening kinderen niet moet confronteren met foutieve woordbeelden. Ook moet een kind niet een keuze worden opgedrongen tussen twee alternatieven waarvan er één fout is.
Om even door te gaan op de discussie, dit zijn citaten uit mijn literatuuronderzoek. Hierin wordt dus duidelijk vermeld dat je leerlingen niet moet confronteren met fout geschreven woorden. Op die manier slaan ze ook dat woord op in hun geheugen en gaan later twijfelen welke nou de juiste was. Wanneer je ze alleen het juiste woordbeeld laat zien zullen ze deze beter in zich opnemen...
Dat boek had ik gezien op internet, en er staat zeker leuke dingen in.
Alleen zijn de oefeningen vaak gericht op 1 spellingprobleem. Mijn oefeningen moeten bij elke les in kunnen worden gezet.
In ieder geval bedankt dat jullie zo mee denken..