door esther2704 op 16 aug 2009, 17:30
Ik denk dat je eerst voor jezelf moet gaan bedenken welke vakgebieden je wilt gebruiken: natuur, techniek, aardrijkskunde, geschiedenis? En hieraan specifieke doelen koppelen, dan heb je een idee qua onderwerp en kun je beter gaan bedenken denk ik welk spelletje je gaat maken.
Bijvoorbeeld:
Vakgebied: Geschiedenis
Doel (uit de kerndoelen gehaald):
Tijd van ontdekkers en hervormers (1500-1600)
- het begin van de Europese overzeese expansie
- ontdekkingsreizen langs Afrika naar Azië en naar Amerika
- o.a. Barentsz en De Houtman
Ik stel me dan voor: een wereldkaart als een spelbord met de routes van de ontdekkingsreizigers als vakjes. Boten als pionnen. Elk vakje heeft een nummer en andere kleur en komt overeen met een stapeltje kaartjes. Bijv. je gooit 4 en je komt op het gele vakje 4. Je tegenspeler moet een kaartje pakken van de gele stapel en de vraag voorlezen, jij moet de vraag beantwoorden en als je hem goed hebt beantwoordt krijg je een vlaggetje, wie heeft als eerst 10 vlaggetjes?
Je zou dan bijvoorbeeld gele kaartjes kunnen maken met open vragen en oranje kaartjes met meerkeuze vragen en groene kaartjes met opzoek vragen.
Het is maar een snel bedacht voorbeeld, maar als je methodes e.d. doorbladert kom je denk ik wel op ideetjes.
Voor de hersft is een kwartet met verschillende soorten bomen ook leuk, dan kun je 4 kaarten per boom maken: 1. hele boom en naam, 2: soort boom (loofboom, naaldboom), 3: bladvorm, 4: vrucht.
Voor jongere kinderen is het ook leuk om een kwartet van de seizoenen te maken.
Hoop dat je wat ideetjes opgedaan hebt! Succes!
Schooljaar 2012/2013: groep 1/2