door Mientje op 14 okt 2010, 19:17
Hoi,
Ik kan je wel helpen met een kijk in het aanvankelijk leren lezen zonder methode.
Als je het idee hebt om dit aan te pakken, dan zal ik je in eerste instantie adviseren om ht boek "Met jou kan ik lezen en schrijven" van Knijpstra, Pompert en Schiferli aan te schaffen, dit kan gezien worden als het methodisch handboek om het leren lezen en schrijven ontwikkelingsgericht aan te bieden.
Bij OGO is er geen srikte scheiding tussen lees-en schrijfonderwijs, deze twee taalaspecten worden tegelijk aangeboden en behandeld.
De signaalwoorden komen allemaal uit een voor de kinderen betekenisvol thema.
Op de school waar ik werkzaam ben, is het eerst thema of eten en drinken of dieren.
Deze thema's hebben veel betekenis voor de kinderen en niet onbelangrijk, er zijn veel klankzuivere signaalwoorden binnen deze thema's te bedenken.
Uitgaande van het thema eten en drinken zijn enkele signaalwoorden: ik, eet, kook, kaas, ham, ei, ui, kok, mes, pan, vis etc.
Per dag wordt er net als bij VLL een woord aangeboden, dit woord wordt net als bij VLL ook opgehangen in het lokaal zodat de lln visuele ondersteuning hebben.
Bij ieder woord wordt er een verhaal geschreven, bijv.:
Ik eet kaas
Ik eet met een vork
Ik eet friet enz.
De kinderen zitten bij het aanbieden van het woord in de kring en klassikaal verzinnen de kinderen een verhaal wat de juf op een flap opschrijft.
Vanaf de eerste dag zijn de kinderen dus naast het signaalwoord ook met andere letters bezig.
Na de klassikale instructie gaan de lln zelf het verhaal opschrijven, sommige kinderen schrijven alleen het signaalwoord op, andere kinderen schrijven het verhaal van de flap over, weer andere kinderen zullen meteen hun eigen verhaal schrijven.
Hierbij werken de kinderen dus op hun eigen niveau maar het signaalwoord is het minimale doel.