Wat mij goed is bevallen, is een coƶperatieve start. De kinderen kunnen dan zelf een beetje het idee krijgen dat ze wat in te brengen hebben over de inhoud van je lessen.
Hoe? Bij het opstarten van een nieuw project beginnen met een placemat:
Wat weten we al over de Middeleeuwen (ridders, kastelen etc.). Ze weten nl. al best veel al is het niet compleet of niet altijd correct.
Van daaruit kun je prima met de groep besluiten waar zij meer van zouden willen weten.-->activerend
Zo vinden ze heel vaak de straffen uit die tijd erg boeiend (, maar niet altijd even leuk om aan te horen.
)
Hierbij kun je meteen mooi inhaken met spreekwoorden en gezegdes. De duimschroeven aanzetten, op de pijnbank leggen, de genadeslag geven, een heet hangijzer enz.
Je vindt er hier meer over de middeleeuwen
http://middeleeuwen.web-log.nl/middelee ... n_u_1.html http://middeleeuwen.web-log.nl/middelee ... n_u_2.html-Ook een leuke coƶperatieve werkvorm vind ik om een stuk leesstof te geven (even zelfstandig door laten lezen) en dan door groepjes leerlingen vragen laten bedenken, die aan een ander groepje voorgelegd mogen worden.
-Je kunt er ook een quiz van maken door er zelf de beste vragen uit te destilleren.
-Een ren-je-rotquiz
-of een zweedsloopspel, waarbij ook coƶperatieve opdrachten uitgevoerd moeten worden (waarbij bv. voor elk goed antwoord een letter verdiend kan worden waarmee een woord kan worden gevormd.) Wie heeft de meeste letters en wie heeft het woord gevonden?
En deze website moet je zeker even bekeken hebben: