optreden moederdag groep 5

Geschikt voor de groepen 5 en 6

optreden moederdag groep 5

Berichtdoor sann op 21 apr 2008, 18:45

hallo,

vandaag is er beslist dat we een moederfeest doen waarbij we per klas iets doen van optreden. Vb liedje, dansje, versje, ...

ik had even met het idee gespeeld om een verwenmomentje te doen dan. Maw de mama's naar voor laten komen, voetjes omhoog, massage geven, enz. ( moest ik nog verder bedenken ) Maar ik weet nu al dat niet alle mama's aanwezig zullen zijn, dus kan ik dit niet maken naar die kinderen toe...

Nu ben ik dus op zoek naar een origineel optreden, dat niet te veel tijd vraagt ( op de dag zelf, maar ook de voorbereiding ) want we zijn ook bezig met schoolfeest en dergelijk... En het is al snel nl 9 mei.

Iemand leuke tips?

Sann

ps: sorry voor de vele vragen de laatste tijd, maar ben een beetje inspiratieloos...
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: optreden moederdag groep 5

Berichtdoor Joke op 21 apr 2008, 21:49

Je moet ook zo veel optredens bedenken, dan raak je vanzelf af en toe inspiratieloos.

Moet het persé een lied of een dansje zijn?

Anders heb ik wel een leuke voor je, als je tenminste toch wel minimaal 10 à 12 kinderen hebt om het mee te spelen en het liefst ook nog een even aantal. :lol:

-Bedenk met de kinderen zoveel mogelijk uitspraken die hun moeders steeds maar weer doen.
Bv. ruim je kamer op, niet praten onder het eten, voeten van tafel, til je voeten even op want ik moet hier stofzuigen enz. enz.

-Kies de leukste uit, vooral die waarbij je ook nog een gebaar kunt maken, komen in aanmerking.

-Verdeel de gekozen uitspraken over de helft van de groep.

-Elk kind met een uitspraak kiest een ander kind die nog geen uitspraak heeft, kies het liefst geen vriend(in)

Bedenk een leuke opstelling op het podium een beetje achteraf en kies twee moeders (vrijwilligers) uit het publiek.
Zij moeten er nu achter zien te komen welke stellen bij elkaar horen. (Levend memory)
De eerste moeder noemt een naam en luistert en kijkt goed. Het genoemde kind doet een stap naar voren en zegt wat er is afgesproken en maakt er ev. een gebaar bij.
Moeder noemt daarna een tweede naam en luistert en kijkt wat dit kind zegt en doet als het naar voren stapt.
Is dit hetzelfde als bij het eerste kind dan heeft ze een punt. De kinderen die al geraden zijn, zouden bv. kunnen gaan zitten.
Ze mag niet nog een keer (dat doe ik tenminste niet, maar je moet het zelf weten. Wel even van te voren afspreken en tegen de moeders zeggen.)

Je hoeft het maar een enkele keer te oefenen en de kinderen weten het al. Ze moeten natuurlijk wel hun mond houden thuis.
Let op duidelijk spreken en duidelijke gebaren. Je kunt heel komische effecten krijgen en doordat er toeschouwers zijn die deelnemen, zal de rest van de toeschouwers ook actief (in gedachten) meespelen. Lekker interactief dus.

Je kunt ook hele andere onderwerpen gebruiken, wij hebben het bv. een keer met groep 7 met sprookjes gedaan en de uitspraak gehalveerd, dus 'knibbel, knabbel, knuistje' zegt de een en de ander zegt 'wie eet er van mijn huisje?'. Iets moeilijker, maar het was dan ook voor groep 7.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: optreden moederdag groep 5

Berichtdoor sann op 22 apr 2008, 15:21

dank je wel voor het meedenken, ja alles komt zo wat gelijk en het moederfeest had ik niet echt voorzien dat we daar ook weer een optreden moesten voorzien.

Ik heb even verder gedacht op jouw idee joke en ik zou graag een soort korte quiz doen. alleen weet ik nog niet goed alleen de mama's als deelnemers of de mama's tegen de kinderen. Ook de oprachten/vragen moet ik nog bedenken... Het idee is nog maar pas ontstaan in de auto op weg naar huis... Dus ben er nog volop over aan het denken.

Wat vinden jullie van dit idee? en hoe zouden jullie het doen? Vraagjes? opdrachten? alles is welkom...

mercikes
sann
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: optreden moederdag groep 5

Berichtdoor Joke op 22 apr 2008, 16:18

Ik zou een combinatie maken van vragen, kleine opdrachten uitvoeren en bv. pictionary
Dan heb je allerlei grappige momenten en komt het niet alleen op kennis aan.
Misschien op basis van 10 (of minder/ meer) snoepjes/ fiches. Als een antwoord fout is een snoepje/fiche inleveren.
Kijk eens bij http://www.leerkrachtig.nl/de_pepernoten_quiz.htm voor een idee hoe je zou kunnen werken.
Alleen de vragen moeten aangepast worden natuurlijk. :D
Je kunt nu de opdrachten rond moeder(dag) houden: was ophangen, kleding vouwen, aardappel schillen etc.
Kinderen tegen moeders is erg leuk natuurlijk.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Middenbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron