Zelfstandig werken in groep 5

Geschikt voor de groepen 5 en 6

Zelfstandig werken in groep 5

Berichtdoor JufNiek op 07 feb 2008, 22:46

Na het carnaval vieren ben ik begonnen aan het uitzoeken hoe ik het beste zelfstandig werken in mijn stagegroep kan
invoeren.
Ik loop stage in een groep 5 van 30 kinderen en heb van mijn mentoren de opdracht gekregen om het zelfstandig werken in te voeren. Zelf heb ik geen idee hoe dit te doen.

Na mijn zoektocht op internet kom ik veel artikelen tegen, dat opbouwen van zelfstandig werken noodzakelijk is en dat de leerkracht de nodige vaardigheden moet bezitten.
Welke en hoe op te bouwen vind ik nergens, schema's van weektaken, etc. ook niet.

Wie van jullie kan me helpen met mijn zoektocht. Ik wil namelijk eerst het een en ander theoretisch op papier hebben voordat ik tot uitvoeren over ga.

Bvd. Niek
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn (Loesje)
Avatar gebruiker
JufNiek
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 05 nov 2005, 20:02
Woonplaats: Maastricht
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3

Re: Zelfstandig werken in groep 5

Berichtdoor Joke op 08 feb 2008, 00:13

Met opbouwen bedoelen ze: korte momenten om te starten en bovendien moet je evalueren, zodat er steeds weer aan verbetering van het ZW gewerkt kan worden.
Tip:
-kies een eenvoudige taak om mee te beginnen, zodat je niet meteen begint met een groep die vol vragen zit over de inhoud van de les.
-zorg dat duidelijk is wƔt er gedaan moet worden: op bord, op dag- of weektaak
-zorg dat de werkmaterialen allemaal in orde zijn (frustrerend als een schrift weg is, een pen leeg, een punt gebroken, een schrift vol etc. etc. Zorg dat daar altijd een oplossing voor is Ć©n dat het door de ll. zelf opgelost kan worden zonder jouw hulp: vooraf schriften controleren, reserve pennen en potloden, lege schriften enz.
-laat hiermee een korte tijd werken, maximaal 10 Ć  15 min.
-een ll. moet ook weten wat hij moet doen als hij klaar is
-spreek een teken af waarmee de lln. kunnen aangeven dat ze jouw hulp nodig hebben (als je dat wilt natuurlijk, want het kan ook zijn dat je de vrijgekomen tijd in de toekomst gaat benutten voor bijv. een instructietafel. Dan ben je dus niet beschikbaar, mogen ze iemand raadplegen? Wie dan?)
-spreek af dat ze nooit niets gaan zitten doen of met hun vinger in de lucht gaan zitten. Dat kan beter vanaf het begin aangeleerd worden. Leesboek, werkblad, tafelboekje etc.
-spreek regels af waaraan ze zich pertinent hebben te houden. Eventueel in overleg met de lln zelf.
-evalueer in het begin altijd:
*hoe vond je het gaan?
*wat ging er goed?
*wat kan er beter
*waaraan ga je de volgende keer extra aandacht besteden

Evalueer voor jezelf ook altijd even wat minder goed ging en probeer dat de volgende keer te voorkomen.
Ik ben vast nog wel wat vergeten, maar het is iig een begin.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16892
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Zelfstandig werken in groep 5

Berichtdoor fruity op 08 feb 2008, 15:58

Als de lln. in groepjes of tweetallen zitten, kun je stimuleren om de vragen die ze hebben eerst bij diegene te vragen die naast je zit of in het groepje en daarna aan iemand anders en als derde stap pas naar de leerkracht. Wij gebruiken een vragenkaartje (rode en groene kant), rood betekent: ik heb een vraag groen: geen vraag, het loopt allemaal goed.

Andere vraag aan jou: Waarom wordt het zelfstandig werken pas in groep 5 ingevoerd?
Schooljaar 2016-2017 start ik pas na de voorjaarsvakantie (verlof) als 'hip-hopper' in de school voor 2 dagen (begeleiding aan verschillende kinderen geven)
fruity
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 287
Geregistreerd op: 16 mei 2007, 11:33
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en LB leerkracht

Re: Zelfstandig werken in groep 5

Berichtdoor JufNiek op 08 feb 2008, 18:37

In groep 4 was deze groep nogal erg groot en zaten er veel zorg kinderen in. Op de een of andere manier is de leerkracht er toen niet aan toe gekomen.

Als ik het zo lees, is er al een gedeelte van zelfstandig werken aanwezig. Bijv. bij de rekenles.
Ik leg klassikaal uit, neem kinderen aan de instructie tafel terwijl de rest zelfstandig werkt.
De kinderen die zelfstandig werken hebben al een rood - groen kaartje. Volgens mij is er dus al een begin.

Hebben jullie echter nog voorbeelden van formulieren die jullie gebruiken voor week en/of dagtaken.?
Of misschien tips hoe ik dit op het bord duidelijk kan noteren. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar
formulieren omdat het bord bij ons in de klas al zo vol hangt. Misschien dat ik het met tips van jullie
toch nog anders kan aanpakken.

Bvd.Niek
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn (Loesje)
Avatar gebruiker
JufNiek
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 05 nov 2005, 20:02
Woonplaats: Maastricht
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3

Re: Zelfstandig werken in groep 5

Berichtdoor Vereltje op 08 feb 2008, 19:24

Wij hebben een formulier, maar heb t alleen als kopie, niet op pc.

Het is een schema met de dagen van de week boven de kolommen en in rijen (links op het blad) staan de vakken. Dus zo:
ma di woe do vrij
taal
gesch
aardr
spelling
rekenen
...

Als ze dus op maandag iets van spelling moeten doen als dagtaak staat dat in de kolom van maandag bij de rij spelling. En op dinsdag staat er dan bvb in de kolom dinsdag iets bij geschiedenis. enz..

Daaronder staat: weektaak
-
-
-
-

Ik hoop dat je het een beetje snapt want het schema ziet er best gek uit zo, maar je moet het in rijen en kolommen zien! Die kaartjes gebruiken ze bij ons indd ook tijdens de rekenles!

Als ze helemaal klaar zijn met de weektaak gaan ze uit de kieskast werken. Sommige kinderen krijgen ook meer dan anderen op de weektaak.
Vereltje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 461
Geregistreerd op: 28 aug 2005, 10:08
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re: Zelfstandig werken in groep 5

Berichtdoor peter100 op 09 feb 2008, 11:44

Je kan gebruik maken van een week/dagtaakformulier:

Een voorbeeld van een weektaakformulier:
http://www.esnips.com/doc/be296303-63c0 ... kformulier.

(het zelfstandig nakijken zou ik in groep 5 nog niet veel gebruik van maken)

Mijn ervaring is dat dit erg prettig werkt in combinatie met een zelfstandig werken kleurenkaart:

rood=volledig zelfstandig werken, niet overleggen en geen vragen stellen. (langzaam opbouwen beginnen met bijv. 10 minuten)
groen= je mag elkaar helpen, fluisterend overleggen en vragen aan de leerkracht stellen.

Bij rood hang je een rode kaart op het bord en de kinderen leggen hun kaartje ook allemaal met de rode kant naar boven op tafel. En bij groen precies hetzelfde maar dan natuurlijk met de groene kant.

Je kan dit op den duur nog uitbreiden met een oranje kaart en geluidskaarten om het geluidsniveau van overleg(vormen) vast te stellen maar dit zou in het begin veel te ingewikkeld worden voor de kinderen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Zelfstandig werken in groep 5

Berichtdoor Joke op 09 feb 2008, 12:11

JufNiek schreef:.... heb van mijn mentoren de opdracht gekregen om het zelfstandig werken in te voeren. Zelf heb ik geen idee hoe dit te doen.

Zoiets mag dus nooit een eenmansactie worden. ZW invoeren is een schoolgebeuren! Zijn de hogere groepen wel aan ZW toegekomen en is deze groep de enige die het nog niet doet? Of: Ben jij de groep waar het moet starten om zo verder in de loop der jaren de hele school hiermee aan het werk te krijgen? Ik denk het eerste.
Welke vorm er ook bij jullie op school gehanteerd gaat worden, je moet met de hele school gelijke afspraken maken, o.a. over hulp aan elkaar en door de leerkracht.

Wij hebben aan de invoering van ZW vooraf, dus toen we er als school mee wilden beginnen, enorm veel aandacht besteed tijdens de vergaderingen: wat willen we wel, wat willen we niet. Er werd een document opgesteld waarin alle afspraken werden vastgelegd en zelfs toen we er al een tijd mee bezig waren kwam het nog steeds even aan de orde: hoe loopt het nu, hoe pak jij dat aan, wat kunnen we toevoegen en wat moeten we schrappen. Waarbij het document steeds werd bijgesteld.
Er zijn bv. zoveel interpretaties van de rood, groen (en oranje) kaarten (lees andere topics hierover maar eens na, sommige uitvoeringen staan zelfs lijnrecht tegenover elkaar) en het stoplicht en het werken met 'maatjes'. Straks leer je deze lln. iets aan waarmee de volgende leerkracht niet kan of wil werken. Probeer dus algemene afspraken te maken voor de hele school om zo een soepele overgang naar een nieuwe groep te bevorderen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16892
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Middenbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast