(ook nu weer) weet ik dat we hier eerder over hebben gepraat maar kan het niet vinden op het forum...
Dus ik start dit topic 'opnieuw':
Mijn stamgroep (groep 3-4-5) is geen echte groep. Er ontbreekt een 'samen-gevoel' en er moeten te vaak brandjes geblust worden>
Dit alles komt voort uit dat de groep sociaal/emotioneel niet sterk is. De kinderen waarbij het wel lekker loopt zijn met zo'n klein groepje dat de klas er niet op kan bouwen! Dus wil ik hier mee aan de slag voordat sint (thema) in de klas zal komen.
Ik schrijf dit topic omdat ik weet dat iedereen hier wekelijks mee aan de slag is. Ik weet dus zeker dat we allemaal een activiteit zouden kunnen noemen die zo goed aansloeg in de klas, dat iedereen dit zou moeten weten!
De volgende thema's wil ik aanbod laten komen:
(gebruik maken van: doos vol gevoelens, kwaliteiten spel)
- wie zijn mijn vrienden; hoe ga ik er mee om? (drama)
- wat zijn mijn kwaliteiten/valkuilen? (kwaliteiten spel)
- wie zit er in mijn klas; nieuwe vrienden maken (spreekkaartjes, overeenkomsten zoeken)
- wij zijn geen vrienden, toch zitten we in 1 klas; hoe ga ik daarmee om? (drama)
- ik heb ruzie, hoe los ik dat het beste op? (drama/kring)
- hoe wordt onze klas gezelliger/fijner? (versieren, foto's, klassenregels)
- complimenten geven (complimenten-zon)
- luisteren naar elkaar (kring, knuffel doorgeven)
- hoe voel ik mezelf, hoe laat ik dit merken aan een ander? (doos vol gevoelens)
- regels aanscherpen (regels visualiseren, iedere dag/week een nieuwe regel)
Nu is dit een hele lijst, maar volgens mij mis ik nog wat onderwerpen.
Ik wil dit uitwerken in kringact., doe-opdr, werkbladen (verzamelen in 1 map), duo-opdr., drama act.
- Welke volgorde zou jij kiezen?
- welke ideeen/invulling heb jij?
Zoals jullie merken ben ik al aardig op gang maar komt het nog niet goed van de grond...