Hallo!
Ik ben zelf op dit moment toevallig bezig met het thema Romeinen. Wij werken op school niet meer met een geschiedenismethdode, maar bieden geschiedenis aan via thema's. Het is de bedoeling dat je in ieder geval 3 geschiedenisthema's per jaar doet.
Ik ben het thema begonnen met een collega die in Romeinse kledij de klas binnenkwam. Hij liet een brief achter. In die brief stond met Romeinse letters dat we een thema over de Romeinen gingen doen. Dat was een leuke start! Via internet heb ik een soort werkboekje gevonden, kijk maar op
http://www.legermuseum.nl, het boekje heet Retourtje Romeinen. Hier werken we regelmatig uit. Ik werk op een multiculti-school, wij doen veel aan woordenschat. Alle woordenschatwoorden die ik aanbied gaan nu over de Romeinen. Zo hebben we het al gehad over: de tijdbalk, het verleden, voor Christus, na Christus, het volk, het Romeinse Rijk, uitbreiden, veroveren, het leger, het legioen, de hulptroepen, het castellum, de wachttoren, het fort, de gracht, de wal, etc. Verder heb ik een kist met boeken over de Romeinen in de klas; elke dag tijdens het stilleesmoment mogen er 8 kinderen aan de instructietafel komen zitten om in de boeken te lezen. Gisteren hadden we een Romeinendag; er is iemand gekomen met voor elk kind Romeinse kledij en we hebben de hele dag gewerkt aan een mozaiek.
Verder wilde ik nog wat doen met onderzoeksvragen bedenken (wat aten de Romeinen, wat leerden de kinderen op school, hoe woonden de Romeinen, etc.). En dan in groepjes naar het antwoord laten zoeken en dan laten presenteren, maar ik weet niet zeker of ik dat nog helemaal ga redden. Er is bij ons namelijk van alles tussengekomen (sportdag, cursussen etc.) waardoor ik minder tijd heb voor het thema dan gepland. Maar ze vinden het wel heel erg leuk!!!
O ja, met Romeinse cijfers moet je natuurlijk ook wat doen!
Dit was een beetje van de hak op de tak geloof ik.... Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel!