[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Consequent zijn en blijven!

Consequent zijn en blijven!

Geschikt voor de groepen 5 en 6

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor Lief meisje op 07 sep 2007, 17:48

Dat had ik afgelopen dinsdag ook. Ik was de hele dag op de kinderen boos want ze waren niet stil en op gang moeten ze zelfstandig werken. Een groepje gaat stempelen en een ander groepje gaat achter de computer. Maar de kinderen van stempelen gaan dan bij de computer kijken. En dan moet ik weer boos worden.

Ik kwam dinsdag ook thuis met echt een rot gevoel over de dag. Ik was ook bek af 's avonds. Ik heb het de volgende dag mijn begeleidster over gehad en die zei ook al dat ze thuis kwam met hoofdpijn. Dus hebben wij het woensdag maar op andere manier aangepakt.
Avatar gebruiker
Lief meisje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 416
Geregistreerd op: 21 sep 2006, 18:51
Woonplaats: drenthe
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor jufHetty op 07 sep 2007, 19:28

Dat is inderdaad een vervelend gevoel: politie-agent zijn. Goed dat je je er doorheen hebt kunnen werken, dat zijn niet de makkelijkste klussen. En: kan je een beetje loslaten? Dan ben je weer klaar voor de "volgende ronde"....Succes, Mejuffrouw en juf Sandra!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor kleuterjuffie op 08 sep 2007, 13:14

Wat heerlijk zeg, al die ervaringen hier!!
Ik ben inmiddels 4 weken bezig met mijn nieuwe klas, en het is flink pittig...
In mijn groep 2 zitten 4 kinderen die zijn blijven zitten. Wat ik aan het begin heel erg merkte was dat de sociale structuur van de klas nu helemaal opnieuw opgebouwd moest worden. De kinderen moesten erg aan elkaar en aan mij wennen, en ik natuurlijk aan hen.
Vanaf het begin heb ik geprobeerd zo consequent mogelijk te zijn. De eerste 3 weken waren wel heel zwaar. Het leek wel alsof het gewoon niet werkte. De kinderen bleven druk, door mij heen praten, niet luisteren, onrustig tijdens het werken, enz.enz. Wat me vooral heel erg irriteert is dat het zo lang duurt voor de kinderen stil zijn in de kring. Terwijl ik hierin toch wel heel duidelijk ben. Ik werk nu met een beloningssysteem. Op het bord hangt een kaart met 9 vakjes. Als ik een instructie geef (bijvoorbeeld: iedereen is stil en doet zijn armen over elkaar), en de kinderen luisteren, komt er een kruisje in een vakje. Ik zeg dit ook van tevoren. Als de kaart vol is, krijgen alle kinderen een beloning. Lastig hiervan is wel dat dus alle kinderen moeten luisteren, anders werkt het niet. Daarom probeer ik tussendoor ook kinderen individueel of als groepje te belonen. Ik heb gemerkt dat dit bij de meeste kinderen heel goed werkt. Deze week ging het een stuk beter. De kinderen reageerden goed. Alleen zijn er een stuk of 4 kinderen die het niet doen. En die zorgen er voor dat de rest ook weer onrustig wordt. Want als het stil is en één van die kinderen gaat praten, gaan er direct nog een paar meedoen. En dan wordt het toch snel negatief, omdat de aandacht dan vooral gaat naar de kinderen die niet luisteren.
Bij die 4 kinderen heb ik al van alles geprobeerd: belonen, duidelijk zijn, consequent zijn, straffen als het nodig is, maar niets lijkt echt te helpen. Bij één van hen werk ik met blokjes. Hij heeft aan het begin van de dag 4 blokjes. Als hij niet luistert pak ik er één weg, als hij goed zijn best doet krijgt hij er één terug. Liggen ze er aan het einde van de dag alle 4 dan krijgt hij een sticker. Anders niet. Maar er zijn dagen waarop dit ook gewoon niet werkt. Het interesseert hem dan gewoon niet of hij die blokjes wel of niet heeft. En de andere kinderen reageren er zo op....als hij iets doet wat niet mag gaan ze bijvoorbeeld lachen. Dan vind hij het alleen maar leuker en wordt het alleen maar onrustiger.
Ik vind het echt moeilijk, want ik ben een beetje bang dat ik straks in een negatieve spiraal kom met een aantal kinderen.
Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
Echte vrijheid krijg je alleen door eigen verantwoordelijkheid te nemen...
kleuterjuffie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 96
Geregistreerd op: 10 nov 2006, 13:28
Woonplaats: tussen Maas en Waal
Groep: 2
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor Joke op 08 sep 2007, 13:28

Eén waarschuwing en daarna uit de kring op een vaste plaats. Zorg wel dat je daar 4 plaatsen voor gereserveerd hebt en zet ze zo, dat ze vanaf hun nieuwe plaats niet door kunnen gaan. Ga hier ook heel consequent mee om, ook dus als ze het alle vier doen. Bij ons werkt het momenteel op deze manier, maar we moeten het wel consequent uitvoeren, m.n. 1 waarschuwing.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor kleuterjuffie op 08 sep 2007, 13:45

Dat is wel een goed idee ja! Heb ik vorig jaar ook vaak gedaan, maar nu nog niet zo vaak aan gedacht.
Eén keer heb ik het bij één van die vier (waarbij ik ook met de blokjes werkte) wel gedaan, maar toen ging hij vanaf die plaats heel vervelend doen en hij liep er ook vandaan.
Maar bij de andere drie is het denk ik wel iets wat werkt.
Echte vrijheid krijg je alleen door eigen verantwoordelijkheid te nemen...
kleuterjuffie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 96
Geregistreerd op: 10 nov 2006, 13:28
Woonplaats: tussen Maas en Waal
Groep: 2
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor jufHetty op 08 sep 2007, 16:12

Goede manier van Joke, en ook heel duidelijk.
Ik heb een leerling in groep 8 die het presteert om op de meest ongelegen momenten iets gezelligs te gaan doen: ineens een liedje zingen, een grappige opmerking van de televisie citeren, zomaar op de gang "even kijken want daar liep iemand dacht ik" enz. enz. Wat bij hem de bottle neck is: dit gebeurt hem als hij niet verder kan met zijn werk omdat hij het even niet snapt. Het is dus handig als hij werk heeft dat hij goed zelf kan doen, en dan kan hij goed geconcentreerd verder. Maar ja, dat kan niet onder alle omstandigheden, het vraagt veel tijd van een leerkracht om hem steeds aan de hand te nemen, hem los te laten in zelfstandigheid, en precies als hij is gekomen waar hij niet verder kan weer verder te begeleiden. Er zijn nog anderen die hulp nodig hebben.
We hebben nu een stagiere ingezet, die met hem regelmatig een klein uurtje 1 op 1 werkt zodat hij echt stappen vooruit kan maken. Dat geeft mij ook een gerust gevoel. Hij heeft er echt plezier aan.
Ik kan ook wel met hem lachen, al is hij irritant. Laatst begon hij op de wijs van "Vader Jacob" te zingen: "Creutzfeld Jacob, Creutzveld Jacob" en ik lag helemaal in een deuk. "Ja juf, da's leuk he wat ik doe, dat is van die gekke-koeien-ziekte, nou, we hebben tenminste wat te lachen want al dat serieuze werken is maar saai." Tja!! Het is, merk ik, fijn voor mezelf als leerkracht om echt even lol te hebben met hem, hij is dan ook veel beter aanspreekbaar.
Vorige week had hij weer zo'n extreme dag (feestje 's middags, hij was helemaal van de leg). Ik heb hem meermalen aangesproken op zijn stoorzendergedrag maar zag dat het hem niet lukte, dus ik heb hem even op een andere plek iets laten oefenen zonder er verder al te veel woorden aan kwijt te zijn. En 's middags heb ik hem een heel fijn feest gewenst. Zijn ogen glommen: hij zei me dat hij er zo'n zin in had.
Waarmee ik wil illustreren dat je voor jezelf als leerkracht wat lucht kan brengen bij dit soort lastige kwesties. Het houdt de moed er in en je wordt vanzelf creatiever in je oplossingen, je gaat met een prettiger gevoel naar huis omdat er niks blijft hangen. En dan heb je een fijn weekend.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor liselot_1 op 09 sep 2007, 09:48

[quote="jufHetty"]Wat bij hem de bottle neck is: dit gebeurt hem als hij niet verder kan met zijn werk omdat hij het even niet snapt. quote]

En als hij nu eens een alternatief heeft voor als hij niet verder kan?
Een werkblad/opdracht/materiaal wat hij zelf kan pakken (en wat voor hem ook duidelijk is) of bij zelfstandigwerken de met hem bespreken dat hij verder gaat met een andere opdracht. MIsschien dat je dan ook een signaal kunt afspreken met hem, bijvoorbeeld een rood kaartje op zijn tafel.
Als hij het dan even niet meer weet kan hij toch zinvol verder en hoef jij niet meteen te komen.
liselot_1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 156
Geregistreerd op: 05 feb 2005, 17:46
Groep: 5
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Consequent zijn en blijven!

Berichtdoor jufHetty op 10 sep 2007, 10:40

Dat is inderdaad handig Liselot, maar in deze situatie is dat zelfs teveel gevraagd van hem, er is nog wat meer nodig voor hem. Het is de bedoeling dat hij de lat in zijn werkhouding steeds een stukje hoger krijgt, en dat begint al bij het überhapt aankunnen van uitgestelde aandacht, het zelf eerst kunnen proberen een oplossing te vinden en het vragen van hulp aan mij of een medeleerling op een manier die anderen niet stoort. Dit evalueer ik regelmatig met hem, en prijs hem als ik heb gemerkt dat er, als is het nog zo weinig, iets van heeft kunnen laten zien. Zo'n compliment doet hem echt groeien, en stimuleert hem. Ik houd dus nog even stevig vol, want hij zit nu al in groep 8.
En over een kaartje op zijn tafel: dat heb ik vorig jaar met hem geprobeerd. Toen riep hij meteen: "Hallo juf, ik heb mijn kaartje neergezet hoor" en hij snapte echt niet dat hij nog niet aan de beurt was. De stapjes die hij maakt op dit gebied zijn erg klein, maar goed, elk stapje is er weer een. En ik ben er tenslotte om ook dat te begeleiden, stapje vor stapje. De ene dag met hem is compleet anders dan de andere, in die zin wordt ik regelmatig door hem in positieve zin verrast. Hij wil heel graag: en waar een wil is, is een weg.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Vorige

Keer terug naar Middenbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten