Dit is echt typisch iets voor groep 5 vind ik. Ze maken echt domme fouten omdat ze de opdrachten niet of amper lezen. Het is echt een kwestie van blijven herhalen en hen daarop te wijzen dat ze daardoor domme fouten maken...
Vaak neem ik ook op voorhand ook nog even de opdrachten met hen door, door telkens 1 leerling de opdracht hardop te laten voorlezen en dan te vragen: "en wat is nu de opdracht?"
Ik weet niet zo goed wat je er nog meer aan kunt doen.
Het lezen van teksten ben ik nu aan het oefenen met wedstrijdjes. De kinderen kunnen wel goed lezen, maar lezen soms over woorden heen, maken een woord net iets anders dan dat het er staat, wisselen een paar woorden van volgorde, lezen 'de' ipv 'het', enz.. Echt van die kleine foutjes. Daarom oefen ik nu regelmatig een leestekst met de hele klas als een soort wedstrijdje. De kinderen moeten telkens een klein stukje lezen. Wie een fout maakt is 'af'. Zo gaan we door (telkens de klas rond) tot de tekst uit is. Wie overblijft (en dat zijn er meestal wel meerdere) die heeft het allerbeste gelezen.
Zo worden ze zich bewust van de kleine foutjes die ze (ondanks een goed leesniveau) toch nog maken bij het hardop lezen.
De kinderen vinden het super en vragen zelf om deze 'wedstrijdjes'.
Maar hoe je het moet aanpakken bij opdrachten vind ik net iets moeiljker inderdaad..