[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Europese Grondwet - Wat stem jij??

Europese Grondwet - Wat stem jij??

Welke beslissingen kunnen niet door de beugel? Wat moet er nu weer veranderen?

Wat stem jij?

Voor
8
20%
Tegen
20
50%
Ik weet het nog niet
12
30%
 
Totaal aantal stemmen : 40

Berichtdoor juf Hannah op 29 mei 2005, 13:22

Zucht! Nu ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb wel een hoop argumenten verzameld die mij aanspreken. Maar ik heb argumenten voor en tegen de grondwet. Ik hoop nog steeds op dat doorslaggevende argument!
Ik zal mijn lijst met argumenten hier neerzetten, misschien heeft een ander er iets aan. Of misschien kan iemand mij verder helpen!

TEGENSTEM
* Hebben we dit “Verdrag tot vaststelling van een Europese grondwet” eigenlijk echt nodig? De meeste dingen die erin staan, staan nu ook al in allerlei verdragen.
* Ik ben voor de EU als een economisch samenwerkingsverband tussen verschillende landen. Maar met dit verdrag wordt de EU wel meer dan dat. Wil ik dat eigenlijk wel?
* Een argument voor dit verdrag is dat de EU met de huidige verdragen niet meer goed bestuurbaar is door de uitbreiding van lidstaten. Waarom komen er dan éérst nieuwe lidstaten bij en komen er daarna pas nieuwe afspraken die ineens wel “moeten” omdat het anders niet gaat. Die volgorde klopt in mijn ogen niet. Eigenlijk had de EU eerst bestuurlijk orde op zaken moeten stellen en daarna pas moeten onderhandelen over het toetreden van nieuwe lidstaten.
* Niemand is verantwoordelijk voor het beleid, er kan dus niemand op “afgerekend” worden. (Overigens is dat ook nu niet het geval!)
* De rol van nationale parlementen wordt ingeperkt. Er wordt op Europees niveau geregeld wat volgens mij beter op nationaal niveau kan gebeuren. bijvoorbeeld de afspraken over gezondheidszorg, onderwijs en sociale zekerheid.
* In de grondwet is vastgelegd dat dierenwelzijn ondergeschikt is aan religieuze / culturele tradities. Ik zou het geen ramp vinden als deze zaken worden overgelaten aan nationale parlementen. Wij zouden immers ook niet willen dat Nederlandse culturele activiteiten en eigenaardigheden worden ingeperkt door de EU. Dat de EU het dus niet verbiedt kan ik begrijpen, maar het stoort me dat ze deze dingen erkend en toestaat.
* Ook met deze grondwet kunnen lidstaten niet gedwongen mee te doen aan het stabiliteitspact voor de euro. Dit staat me erg tegen: als je een afspraak maakt, hou je er dan ook aan als land! (“De euro is van ons allemaal.”) Dat juist dit niet geregeld wordt in het nieuwe verdrag is echt een gemiste kans.

VOORSTEM
* Ik ben een tegenstander van het vetorecht. Het vetorecht komt op veel terreinen te vervallen. Het idee dat Ă©Ă©n land een idee kan traineren omdat het niet in hun straatje past, staat mij erg tegen. (Zelfs als dat ene land mijn eigen land is!) Doordat er nu besloten wordt op basis van meerderheid, wordt Europa democratischer.
* De raad van ministers mag niet meer achter gesloten deuren vergaderen. Hierdoor is betere controle door de nationale parlementen en het Europees parlement mogelijk. Ook dit zorgt voor een democratischer Europa.
* O.a. door bovenstaande wordt de EU in mijn ogen wel beter bestuurbaar. Zoals eerder gezegd bij de tegenargumenten: de volgorde klopt niet, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nu niks meer hoeft te veranderen.
* De grondwet verplicht Europese instellingen om energie besparing en de ontwikkeling van duurzame energie te stimuleren. Ook op andere terreinen wordt samengewerkt t.b.v. het milieu. Dit is een goede zaak, als land alleen kun je niet zoveel bereiken op dit gebied. (Overigens: deze afspraken kunnen ook zonder dit nieuwe verdrag gemaakt en uitgevoerd worden!)
* Europese burgers krijgen recht op toegang tot informatie van alle Europese instellingen.
* Hoewel ik niet vind dat de EU op “details” regels moet opleggen over sociale zekerheden, ben ik wel blij dat dit verdrag het recht van burgers op sociale zekerheid erkent. Dit zorgt er voor dat toekomstige kabinetten ons dat recht niet meer kunnen ontzeggen.

TOT SLOT
* Als dit verdrag geratificeerd wordt, zitten we er voor lange tijd aan vast. Het moet dus wel zo goed mogelijk zijn. Als het haalbaar is om een verdrag samen te stellen dat beter is voor alle landen, niet alleen het onze, dan moet hier naar gekeken worden. (Overigens vind ik dat we er op moeten kunnen vertrouwen, dat dit al de beste optie is, omdat het anders nog niet aan de bevolking aangeboden had moeten worden.)
* Dit verdrag is een concessie tussen een groot aantal landen, die elk weer meerdere vertegenwoordigers hebben. Dat er dus positieve en negatieve punten bij zitten, is logisch. Het gaat er om of we er in zijn geheel beter of slechter van worden.

* Allemaal veel succes met het maken van een keuze!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

AANVULLING
Ik heb nog Ă©Ă©n puntje. We hebben niet voor niets een volksvertegenwoordiging. Zij zijn door ons gekozen om plannen voor ons te maken en namens ons te beslissen. Als het goed is, hebben zij verstand van dit soort dingen, anders hadden we niet op ze moeten stemmen. Ik neem ook aan dat zij zich echt in deze materie verdiept hebben. Kijk dus ook eens naar het standpunt van de politieke partijen. Wat vinden zij en waarom? (Zie bijvoorbeeld http://www.referendumwijzer.nl, "vergelijk partijstandpunten") Als je een duidelijke voorkeur hebt voor een partij, kun je natuurlijk ook hun advies volgen.

Voor het gemak even een overzichtje:
VOOR
CDA
D66
GroenLinks
PvdA

TEGEN
Christunie
groep Wilders
Lijst Pim Fortuyn
SGP
SP

(Ik weet trouwens wel welke groep partijen ik serieuzer neem...)
Ik geloof dat ik er nu toch al wel uit ben. Zucht!
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor jennifervd op 30 mei 2005, 15:07

Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf Hannah op 30 mei 2005, 17:01

Toen ik het gisteren schreef dacht ik voor, maar nu twijfel ik weer!
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor jennifervd op 30 mei 2005, 17:07

Ha ha ha...wat erg zeg!
Ik ben ook zo'n twijfel kont. Net als jij al eerder zei ben ik nog steeds op zoek naar dat ene puntje wat voor mij duidelijk maakt waarom ik voor of tegen zou moeten stemmen. Ik verwacht niet dat ik volledig voor of tegen zal zijn maar ben op zoek naar puntjes die ik belangrijk vind en waar ik mij in kan vinden.
Op dit moment gaat het gelijk op bij mij...Ik vind bij beide wat herkenbaarheid. Maar doordat ik om mij heen veel 'domme' onzin uitspraken hoor van mensen die tegen gaan stemmen zou ik zo graag niet bij dat groepje horen.
Mensen die zeggen dat ze tegen stemmen en over laten komen alsof dat de enige optie is omdat voor stemmen belachelijk is, terwijl ik weet dat ze totaal niet weten waar het over gaat. Of mensen de uitgaan van 1 uitspraak van iemand waar ze zich in kunnen vinden (bv. Groep van Pim Fortuin). Bah! Zo gaat het serieuze stemmen echt verloren!

Ik heb er geen goed gevoel over....en dat vind ik echt jammer...
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf Hannah op 31 mei 2005, 06:39

Hoewel ik nog twijfel en met goede argumenten nog naar beide kanten toe over te halen ben, denk ik uiteindelijk wel voor te stemmen. Het grootste deel van de tijd gaat mijn gevoel toch al die kant op.
Hoewel dit verdrag (uiteraard) niet perfect is, geloof ik dat dit het beste is wat er inzat, als je bedenkt dat het door zoveel landen samen opgesteld is. Ik heb het idee dat we er in z'n geheel bezien wel beter van worden.

Tel daarbij op de mensen die adviseren voor of tegen te stemmen. Ik ben absoluut geen VVD-fan, maar ik heb veel vetrouwen in minister Zalm. Hij adviseert voor te stemmen. Zo zijn er nog een aantal politici die ik series neem die adviseren voor te stemmen.
Mensen die adviseren tegen te stemmen zijn o.a. Geert Wilders, Mat Herben en André Rouvoet. Een rijtje waarin ik me absoluut niet thuisvoel! Hoewel dit niet doorslaggevend is, ik heb me echt in het materiaal verdiept, vind ik toch veelzeggend!
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor Joke op 31 mei 2005, 09:36

Er is iets dat ik niet begrijp. Hoe kan stemmen tegen een grondwet nu meteen ook inhouden dat je dan verder niet meer mee mag stemmen als er voor jouw land iets beslist moet worden? Dat is de vraag van het referendum toch niet, dus dat mag er toch niet aan verbonden worden? Lid zijn betekent toch mee mogen stemmen?
Is er iemand die mij dit kan uitleggen (in simpel Nederlands a.u.b. ;) )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor jennifervd op 31 mei 2005, 10:34

Dus komt er bij het referendum uit dat de meerderheid tegen is...en er wordt uiteindelijk gekozen voor een Tegen stem dan mag Nederland niet meer mee stemmen in de EU? oei!


Ik heb ook nog wat opvallende (begrijpelijke) uitspraken gevonden over de grondwet
(voor en/of tegen):

Uw stem wordt aanzienlijk minder waard. Nu bent u Ă©Ă©n van de 15 miljoen die ergens over mogen stemmen, na invoering van de grondwet bent u Ă©Ă©n van de 440 miljoen.

Een grondwet is de basis van de rechtsstaat, en moet dus door iedereen, ongeacht opleiding, gelezen Ă©n begrepen kunnen worden. Deze Europese grondwet voldoet totaal niet aan die criteria, en is dus niet geschikt om als grondwet te dienen.
Steeds meer mensen twijfelen over de Europese Grondwet. De regering zet alles op alles om ons vóór te laten stemmen. Maar er zijn minstens 5 goede redenen om dat niet te doen.

De Europese Grondwet is een onleesbare bulk papier
In een Grondwet staan gewoonlijk de belangrijkste spelregels van een land. Maar in deze onleesbare Europese Grondwet staat van alles wat er helemaal niet in thuishoort. Zoals uitgangspunten voor het economisch en militair beleid: daar moeten landen gewoon zelf in democratische verkiezingen over kunnen beslissen. In een Grondwet hoort alleen de verhouding tussen de burgers en de overheid te staan.

Met deze Grondwet zitten we vast aan een ondemocratisch Europa
Europa is niet democratisch en wordt niet democratisch met deze Grondwet. In Europa wordt veel over onze hoofden heen beslist. We mogen het Europees Parlement kiezen, maar dat heeft weinig macht. De Europese regeringsleiders en de ondemocratisch gekozen Europese Commissie blijven de echte macht houden. Als er al een Grondwet moet komen, dan moet die democratisch zijn. We zitten er immers nog jaren aan vast.

Deze Grondwet is niet goed voor mens en milieu
In de Europese Grondwet gaat de vrije markt vóór alles. Goede arbeidsomstandigheden, voldoende werk en sterk sociaal beleid zijn minder belangrijk. Het is een keus voor het recht van de sterkste, terwijl een Grondwet juist bescherming moet bieden. Ook dieren en het milieu komen er bekaaid van af. De bio-industrie, stierengevechten en drijfjacht kunnen met deze Grondwet gewoon blijven bestaan. In deze Europese Grondwet staat verder dat de landbouw meer moet produceren. Maar er wordt nu al veel te veel geproduceerd. De wereldmarkt wordt overspoeld met Europese landbouwoverschotten. Daardoor gaan veel boeren hier en in ontwikkelingslanden failliet.

Deze Grondwet maakt Europa niet veiliger
In de Europese Grondwet staat dat landen hun militaire capaciteiten moeten verbeteren. Dat is koren op de molen van de wapenindustrie. Er staat ook in dat Europa overal ter wereld oorlog mag voeren. Zonder dat de Verenigde Naties daarover het laatste woord krijgen. Als een land het daar niet mee eens is mag het dat niet altijd meer zeggen, want internationaal moet met Ă©Ă©n mond worden gesproken. De oorzaken van onveiligheid worden niet aangepakt. Op de kwaliteit van ontwikkelingshulp wordt beknibbeld en vluchtelingen worden steeds minder als mens behandeld.

Een ander Europa is nodig: sociaal, rechtvaardig en democratisch
Het referendum op 1 juni gaat niet over de vraag of we voor of tegen Europa zijn, maar of we deze Grondwet willen. Comité Grondwet Nee is voor een sociaal, rechtvaardig en democratisch Europa. Daar draagt deze Europese Grondwet niet toe bij.

Een eensgezind Europa staat (economisch) veel sterker tegen de blokken van de VS en China.
Dus, JA tegen de grondwet = NEE tegen Bush

Er is ook een test op:

http://europesegrondwet.unitedknowledge ... wetproever

Mijn gevoel zegt aan de ene kant dat ik er in mag geloven dat dit een goed voorstel is. Wanneer ik argumenten van voorstanders lees dan klinken deze helemaal niet verkeerd maar ze worden bij mij beinvloed door mijn gevoel van ongeloof en wantrouw.
Er is tot nu toe genoeg negativiteit geweest als gevolg van mijn voor-stem.
Daarom twijfel ik of het dit keer wel de goede beslissing is om voor te stemmen...

Meerdere mensen die hun stem (en argumenten)hier kwijt willen?
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 31 mei 2005, 13:37

Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor jennifervd op 31 mei 2005, 13:47

Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf Hannah op 01 jun 2005, 06:13

Even een korte reactie. Ik probeer zoveel mogelijk non-argumenten te ontkrachten als ik maar kan. (Van beide partijen overigens.) Het is vechten tegen de bierkaai lijkt het wel, want ik hoor steeds meer onzin!

"Een grondwet is de basis van de rechtsstaat, en moet dus door iedereen, ongeacht opleiding, gelezen Ă©n begrepen kunnen worden. Deze Europese grondwet voldoet totaal niet aan die criteria, en is dus niet geschikt om als grondwet te dienen."
"De Europese Grondwet is een onleesbare bulk papier
In een Grondwet staan gewoonlijk de belangrijkste spelregels van een land. Maar in deze onleesbare Europese Grondwet staat van alles wat er helemaal niet in thuishoort. Zoals uitgangspunten voor het economisch en militair beleid: daar moeten landen gewoon zelf in democratische verkiezingen over kunnen beslissen. In een Grondwet hoort alleen de verhouding tussen de burgers en de overheid te staan. "

De suggestie dat dit verdrag een grondwet is, klopt niet. De naam is officieel: Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa
In de volksmond, maar ook in de politiek is dit steeds meer afgekort tot "grondwet", terwijl het absoluut geen grondwet is.
Het argument dat dit verdrag niet voldoet aan de criteria van een grondwet klopt dus wel, maar gaat niet op. Het verdrag voldoet niet aan de criteria van een grondwet, omdat het geen grondwet is.

"Uw stem wordt aanzienlijk minder waard. Nu bent u Ă©Ă©n van de 15 miljoen die ergens over mogen stemmen, na invoering van de grondwet bent u Ă©Ă©n van de 440 miljoen. "
Ook dit argument gaat niet op, het is appels met peren vergelijken. Als er gestemd wordt voor de NEDERLANDSE tweede kamer, blijven er voor en na eventuele invoering van dit verdrag evenveel stemmers, namelijk de Nederlandse kiesgerechtigden. Wanneer er gestemd wordt voor het Europees Parlement, dan zijn er uiteraard meer stemmers, namelijk alle Europese kiesgerechtigden.
Daar verandert met of zonder dit verdrag niks aan!

"Met deze Grondwet zitten we vast aan een ondemocratisch Europa
Europa is niet democratisch en wordt niet democratisch met deze Grondwet. In Europa wordt veel over onze hoofden heen beslist. We mogen het Europees Parlement kiezen, maar dat heeft weinig macht. De Europese regeringsleiders en de ondemocratisch gekozen Europese Commissie blijven de echte macht houden. Als er al een Grondwet moet komen, dan moet die democratisch zijn. We zitten er immers nog jaren aan vast. "

Na de invoering van dit verdrag, zou het Europees Parlement juist meer "macht" krijgen in de vorm van een controlerende functie.

“In de Europese Grondwet gaat de vrije markt vóór alles. Goede arbeidsomstandigheden, voldoende werk en sterk sociaal beleid zijn minder belangrijk. Het is een keus voor het recht van de sterkste, terwijl een Grondwet juist bescherming moet bieden.”
In dit verdrag staat ook dat mensen recht hebben op sociale zekerheid.

” Ook dieren en het milieu komen er bekaaid van af. De bio-industrie, stierengevechten en drijfjacht kunnen met deze Grondwet gewoon blijven bestaan.”
Het merendeel van onze milieuwetgeving komt uit “Brussel”.

“In deze Europese Grondwet staat verder dat de landbouw meer moet produceren. Maar er wordt nu al veel te veel geproduceerd. De wereldmarkt wordt overspoeld met Europese landbouwoverschotten. Daardoor gaan veel boeren hier en in ontwikkelingslanden failliet.
Inderdaad een slechte zaak.

Bij de website die Jennifer gaf, kreeg ik deze uitslag:
“U bent de belichaming van de gulden middenweg. In Europees jargon bent u namelijk een internationalist. U gelooft oprecht in de toegevoegde waarde van Europese samenwerking waar de macht van de nationale staat tekort schiet. Maar u beseft ook dat de democratische legitimiteit in de eerste plaats bij de nationale staat ligt. Wat u betreft houdt Nederland dan ook op tal van terreinen vast aan een veto. Al te goed is immers buurmans gek, en Nederland is maar een klein land dat zich niet de les mag laten voorschrijven door de grote landen van Europa. De EU moet blijven werken op basis van consensus. De Grondwet komt in grote lijnen met uw voorkeuren overeen. Aan de bestaande machtsverdeling verandert weinig, maar de mogelijkheid tot verandering in de toekomst is wel duidelijk in de Grondwet verankerd.”

Ik was er eigenlijk al uit. Deze test bevestigt het weer:
IK STEM VOOR !
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor -Meissie- op 01 jun 2005, 15:08

.
Laatst bijgewerkt door -Meissie- op 21 aug 2014, 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
-Meissie-
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 07 sep 2004, 15:04
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor marjan op 01 jun 2005, 15:09

marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor Rhea op 01 jun 2005, 15:22

Rhea
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 304
Geregistreerd op: 14 jun 2002, 09:41

Berichtdoor Anne op 01 jun 2005, 17:18

Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor Lespakket op 01 jun 2005, 18:10

Ik heb vóór gestemd. Bij heel veel argumenten tegen denk ik: we moeten niet zeuren met z'n allen. Ik denk dat het goed is voor Nederland, en voor Europa. Kijk maar wat het non met de euro doet!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar Politiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten