werkwoordspelling in het basisonderwijs

Welke beslissingen kunnen niet door de beugel? Wat moet er nu weer veranderen?

werkwoordspelling in het basisonderwijs

Berichtdoor Cinderella op 23 feb 2006, 09:30

Volgens mijn mentor woedt er een discussie in onderwijsland over of werkwoordspelling wel in het basisonderwijs thuishoort. Misschien moeten leerlingen dat pas krijgen in het voortgezet onderwijs. (i.v.m. het 'pas kunnen bevatten op latere leeftijd, groei van de hersenen....' aldus mentor)
Mijn oren klapperden; dit kan toch niet waar zijn?
Is er iemand die hier reactie op kan geven?
Ook zou de kofschipregel te abstract zijn voor een gemiddelde groep 8 leerling. Omdat er uitzonderingen op bestaan. (leef-leVen).
Maar hé, waarop bestaan géén uitzonderingen in onze Nederlandsche Taal?
Hoe denken jullie hierover, en is dit een issue dat iemand tussen alle leerkrachten en studenten hier herkent?
Gebruiken jullie als zodanig dus ook níet de kofschipregel in groep 8?
Misschien moet je jezelf eerst tegenkomen
...voordat je het kunt zijn
~Loesje~

http://cindyenzo.blogse.nl
Avatar gebruiker
Cinderella
PABOforum Peuter
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 03 jun 2005, 07:51

Berichtdoor Geoffrey op 23 feb 2006, 11:08

Toevallig zijn we bij AmbraSoft (daar werk ik momenteel) bezig met het ontwikkelen van een uitgebreide digitale leerlijn op het gebied van werkwoordspelling. We hebben al heel goede idee√ęn over hoe we dit op een begrijpelijke manier aan kunnen pakken, zodat ook basisschoolleerlingen hiermee uit de voeten kunnen. Dus ik hoop niet dat die stelling van je mentor waar is, want anders zouden we ons softwarepakket in december aan de straatstenen niet kwijt kunnen ;).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Robje op 23 feb 2006, 12:50

in de methode word inderdaad ook geen kofschipregel meer gehanteert en iedereen gaadt de fout in; er word een beroep gedaan op "langer maaken en goed luisteren".
Nou is dat juist een regel van 50 jaar geleden; toen spreekte iedereen nog een normaal woordje Nederlands. De kids in mijn klas vinden de kofschipregel een verademing, ze hoefen het niet te snappen, als ze het maar juist toepassen (onze taal is eigenlijk niet logisch uit te leggen....)
Werkwoordspelling uitstellen naar VO lijkd me echt kaalslag van het onderwijs. (of je moet vrede hebben met bovenstaande fouten....)
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor Cinderella op 23 feb 2006, 13:34

Oké dus het wordt in de methode inderdaad al niet meer gebruikt, die kofschipregel?
En ondertussen is het taalniveau van kinderen tav de werkwoordspelling dus zwaar beneden niveau.
Kijk en dat lijkt mij dus juist een hele goede reden om eens te proberen of ik dat kan veranderen door dus wél die (in mijn ogen simpele) regeltjes van 't kofschip te gaan toepassen...
Ikzelf ben altijd een goede speller geweest. Ook op de basisschool. Maar van al die schema's raak zelfs ik de weg kwijt. 't Kofschip helpt mij echter zonder uitzondering aan de juiste spelling. (en nee, ik heb geen aandelen)
Maar ik hoor gelukkig dat het dus nog wel gebruikt mag worden? Misschien kan ik mijn mentor overhalen om me de kans te geven om op deze manier toch iets te bereiken met de spelling van de kinderen. Ik gun het ze.
Misschien moet je jezelf eerst tegenkomen
...voordat je het kunt zijn
~Loesje~

http://cindyenzo.blogse.nl
Avatar gebruiker
Cinderella
PABOforum Peuter
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 03 jun 2005, 07:51

Berichtdoor miekiemousie op 23 feb 2006, 22:33

Bij mij in de methode (zin in taal) wordt hij nog wel gebruikt. Daarbij wel nadat de kinderen geoefend hebben met de schema's. Ik merk inderdaad dat het voor een zwakke speller een verademing kan zijn. Met nadruk op kan, want voor sommige kinderen wordt het alleen maar meer een crime.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Leerlijn taal actief

Berichtdoor Bijna juf!!!!! op 24 feb 2006, 11:58

Ik moet voor mijn groepsportret de leerlijn uit alle methodes halen die op mijn stage worden gebruikt. Alleen zit ik nu met een probleem...
Op mijn stage gebruiken ze de oude methode van Taal Actief en er staat nog geen of heel onduidelijk de leerlijn in beschreven. Als iemand meer informatie over deze methode heeft, zou die mij dat alsjeblieft willen laten weten, want ik zit echt met mijn handen in het haar.

Alvast bedankt!!! :?:
Bijna juf!!!!!
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 15 okt 2005, 21:52

Berichtdoor Kim20 op 24 feb 2006, 12:21

Hebben jullie op school geen studiecentrum o.i.d.?

Misschien dat je a.d.h.v. de nieuwere versie enkele vergelijkingen kan maken en op deze manier toch de lijn een deel kan terugvinden
Kim20
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 775
Geregistreerd op: 05 nov 2002, 20:03
Groep: 6
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0


Keer terug naar Politiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast